Amatörer, har ni något system?

Pancakes

Trådstartare
Har inte kunnat sova och har således funderat på massa saker senaste timmarna. Bland annat på det här med system. Tar man del av framgångsrika ryttares idéer har de ofta en uttalad strategi, ett system som de följer.

Jag tycker själv att jag ibland blir lite hattig i min ridning, även om det inte är något som är direkt fel så kan jag tycka att en tydligare röd tråd förmodligen hade gjort träningen ännu bättre. Nu är jag bara amatör med ridningen som största hobby, men ändå. Det finns så många delar jag vill ha med i min ridning så det känns som att det är svårt att komma ihåg allt hela tiden :o Sen kan ju passen ha lite olika fokus såklart.

Hur gör ni andra? Har ni ett system som ni jobbar efter, eller gör ni lite det ni känner behövs för dagen? Ni som har system i någon form, hur har ni kommit fram till det, på vilket sätt använder ni ert system?

Jag har ett system som jag har ridit efter i typ 15 år och det är det tyska systemet. Alltså efter den tyska utbildningsskalan.

Jag har prövat andra system men jag tycker inte det funkar att ta lite här och där. Inte för mig iallafall.

Takt
Lösgjordhet
Stöd
Schwung
Rakriktning
Samling

Det betyder att lösgjordheten alltid är i fokus. Utan den kan man inte göra något alls.
Känner mig väldigt trygg i detta system och det funkar på alla hästar.

Just ja, hur använder jag systemet?
Det är samma sak varje gång jag rider. Innerskänkel mot yttertygel, volt och fyrkant. Övergångar, övergångar och lite till övergångar. Sen om allt känns bra rider jag lite rörelser. Främst skolor just nu för det behöver vi träna på. Har svårt att ha kvar den fina böjningen när hon ska korsa benen också. Blir lite error :p

Jag har möjligheten att spendera en hel del tid hos min tränare. Vilket har underlättat otroligt mycket för att vara konstruktiv och komma framåt.
Det gör att jag hela tiden kan se slutbilden från början, det är lätt för mig att dela upp bitarna och sätta ihop dem igen.

Bra fråga TS!

Inte alls. Vilket stör mig något ofantligt!

Jag har väldigt uppstyrda tankar om typ allt i mitt lilla liv och om allt runt ridning i övrigt. Förutom allt som har med hoppning att göra, det överlåter jag helt till mina tränare. Men just själva ridningen nu på min egna häst är verkligen helt lost för jag har fastnat i att min ridning inte duger och att hästen inte bjuder ärligt. Hoppas helt enkelt att ett mirakel ska ske :p

Kul med några svar :)

Jag funderar på om jag skulle ta mig tid att sammanställa mina idéer om ridning i nåt dokument och ha som min egen handbok. Tyska utbildningsskalan gillar jag också, den är rak och tydlig. Ofta har man ju ett visst sätt att rida men jag skulle vilja utveckla mitt sätt till något mer. Som sagt, ha lite mer röd tråd.

@the_connemara är Tiger under igångsättning? :)

Nej, han ska vila minst januari ut :)

Vilket stör mig ännu mer, jag vill ha en bättre plan för min ridning när han ska igång och hittills har jag inte kommit någon vart i mina tankar :p

Jag tror att mitt "system" kommer av de erfarenheter jag haft med olika hästar och olika tränare, vissa saker känner man fungerar och känns mer "jag" än andra.
Jag är väldigt intresserad av träning och hållbarhet och läser det jag kommer över, diskuterar mycket med likasinnade etc
Jag jobbar mycket med mina från marken, vill att de är lydiga för röst och kroppsspråk, att de verkligen går fram när jag ber dem och stannar eller gör en övergång utan att tappa formen/balansen.

Det här kan vara en utmaning med en ny häst som kanske inte ens är jobbad från marken men jag tycker det blir väldigt tydligt för dem.

Jobbar dem mycket över bommar och aktiverar bakbenen så de lär sig jobba på rätt sätt där.
Jag vill att de ska ha roligt och tränar omväxlande o låter dem få busa av sig om de behöver det. Tycker hästar är så olika så det beror en hel del på ålder och individ.

När jag rider är jag noga med att de är eftergivna, svarar fram, är mjuka/ställbara/böjbara och aktiva bak, vill inte ha ett ton i handen eller att de kör ett eget race utan vill ha dem avslappnade, lyssnande och inställda på arbete.

Jag är inte på någon nivå där jag jobbar dem högt upp i dressyrskalan utan mer hållbarhetstänk och att det ska vara utvecklande och roligt att rida och träna dem.

Jag tror väldigt mycket på tydlighet och beröm, försöker skapa en relation där hästen vet vad som förväntas och vad som är utanför ramen. Lite som med hunduppfostran att de får en av och på knapp.

Äsch, jag vet inte låter pretantiöst men för mig är det skönt att ha ett system och ett sätt att förhålla mig när jag börjar jobba med en ny häst.

Har inte kunnat sova och har således funderat på massa saker senaste timmarna. Bland annat på det här med system. Tar man del av framgångsrika ryttares idéer har de ofta en uttalad strategi, ett system som de följer.

Jag tycker själv att jag ibland blir lite hattig i min ridning, även om det inte är något som är direkt fel så kan jag tycka att en tydligare röd tråd förmodligen hade gjort träningen ännu bättre. Nu är jag bara amatör med ridningen som största hobby, men ändå. Det finns så många delar jag vill ha med i min ridning så det känns som att det är svårt att komma ihåg allt hela tiden :o Sen kan ju passen ha lite olika fokus såklart.

Hur gör ni andra? Har ni ett system som ni jobbar efter, eller gör ni lite det ni känner behövs för dagen? Ni som har system i någon form, hur har ni kommit fram till det, på vilket sätt använder ni ert system?

Det tyska - där min tränare har visst tolkningsföreträde. ;P

Egentligen för att det är det jag kan, och känner mig trygg i. Jag testar gärna nya saker, men jag vill ha en övergripande struktur och tanke. Man måste kunna krypa innan man kan gå, gå innan man kan jogga, osv.

• Gilla
Reactions: Ray
Nej, han ska vila minst januari ut :)

Vilket stör mig ännu mer, jag vill ha en bättre plan för min ridning när han ska igång och hittills har jag inte kommit någon vart i mina tankar :p
Jag tycker om Marknes bok om grundridning! Inte en ridhandbok utan lite mer filosofisk om hur man hittar ett system. Hjälpte mig med lite frågeställningar och problem och gjorde mig mer säker i att ge systemet lite tid! Känner mig mer konstruktiv i min ridning samtidigt som jag håller det enkelt

Har precis köpt ny häst, en fyraåring, som jag red första gången idag sen provridningen för en månad sedan. Jag är mer utbildad inom hund än inom häst, så mycket av träningstänket tar jag med mig från hund, där ett av ledorden är "Tydlighet". Speciellt i hantering, men även i sadeln. Tänket är, att om man sitter och tittar på min ridning så ska det synas vad jag tänker göra. Då har jag lyckats. Tex om jag ska rida en volt, ställer, tar en halvhalt, tittar en halv volt frammåt, så det blir lätt för hästen att göra volten.
Ett annat är att det jag inte kan få funka från marken, funkar antagligen inte heller från sadeln. Därför så avser jag att tömköra den här nya mycket mer än tidigare hästar, mycket för att sätta övergångar.

Inte alls. Vilket stör mig något ofantligt!

Jag har väldigt uppstyrda tankar om typ allt i mitt lilla liv och om allt runt ridning i övrigt. Förutom allt som har med hoppning att göra, det överlåter jag helt till mina tränare. Men just själva ridningen nu på min egna häst är verkligen helt lost för jag har fastnat i att min ridning inte duger och att hästen inte bjuder ärligt. Hoppas helt enkelt att ett mirakel ska ske :p

Har du ett tydligt slutmål?
Jag vet vilka kvalitéer jag vill att mina hästar ska ha som slutmål, vilket underlättar otroligt.

halv knapp

Tycker även att man kan tjäna på att göra en förenklad GAP analys.
Spalta upp tre rader, spalt 1 var ni är idag, låt den mittersta vara tom, och spalt 3 vart ni vill hamna.
Använd den mittersta till att lista vilka bitar som saknas för att uppnå målen i spalt 3.
Av bitarna som saknas analyseras sedan ett "varför" och hur de kan uppnås.
Jobba på det och gör sedan om analysen.
Det här gör jag i min hjärna jämt. :)

Har du ett tydligt slutmål?
Jag vet vilka kvalitéer jag vill att mina hästar ska ha som slutmål, vilket underlättar otroligt.

halv knapp

Tycker även att man kan tjäna på att göra en förenklad GAP analys.
Spalta upp tre rader, spalt 1 var ni är idag, låt den mittersta vara tom, och spalt 3 vart ni vill hamna.
Använd den mittersta till att lista vilka bitar som saknas för att uppnå målen i spalt 3.
Av bitarna som saknas analyseras sedan ett "varför" och hur de kan uppnås.
Jobba på det och gör sedan om analysen.
Det här gör jag i min hjärna jämt. :)

Japp! Det är nog ett av mina största problem i livet, jag vet på pricken vad jag vill ha och vad jag är nöjd med/inte nöjd med (eller ja, det ändras ju med mer kunskap såklart). Min värld är svartvit :D Och jag vet precis vad som saknas.

Vilket också är vad jag hittills kommit fram till är just felet med hästen. Även om han är en valack så kan man inte bara gå rakt på, då blir han inte glad. Jag vet bara inte vilken väg runt jag ska gå? Vilket jag tror bidrar till att vi inte kommer vidare - jag har inget tydligt system.

Magkänsla. Och det gör tyvärr att jag sällan har en plan för VAD jag ska göra när jag sitter upp.

Men jag är ju ute efter lösgjordheten som grund men jag kan inte påstå att jag har ett system för att komma dit mer än att tänka framåt.

Ska testa en ny instruktör så fort hon är lite mer riden och då hoppas jag att bitarna faller på plats.

I tömkörningen har jag ledning och det blir ju så mycket enklare...

Ja, jag har ett system som jag fått av tränaren.
Kort sagt kan man säga att jag fortsätter jobba på träningarna.

Det är den tyska men mer begripligt för mig. Först värmer jag upp, sen är det fram för skänkeln som gäller med inner mot ytter för att rakrikta.
Jag tänker balans, att hästen ska vara rak men även att alla kroppsdelar ska gå att flytta. Gör samma jobb ute i skogen men friare. Sen jobbar jag med övergångar och rörelser. Om det strular går jag tillbaka till framåtbjudning och rakriktning. Får ofta gå tillbaka dit och ibland kommer vi inte förbi det :)

Ibland rider jag mer galopp, ibland mer trav.

Jag har ett system som går ut på att hästen först och främst tar framåtdrivning, sen broms och styrning. Sen rakriktning och sen beror det på vad det är för häst, var vi står i utbildningsfasen. Jag trodde inte att jag hade ett system men nu när jag har provat att rida lite olika hästar har jag insett att jag har det. Men jag har inte definierat det för än nyligen.

@the_connemara Boot camp hos din tränare? Eller tätare träningar ett tag?
Tycker du att du har alla verktygen som behövs för att nå dina mål?

Jag hade samma problem med min ena häst ett tag, det fanns massor att träna på, vilket vi gjorde. Men det kändes som om vi aldrig kom framåt ändå. Insåg att det var p.g.a. att han inte räckte till, till den nivån jag strävade efter. Köpte en bättre häst efter det. :idea:

Senast ändrad:

Jag hade samma problem med min ena häst ett tag, det fanns massor att träna på, vilket vi gjorde. Men det kändes som om vi aldrig kom framåt ändå. Insåg att det var p.g.a. att han inte räckte till, till den nivån jag strävade efter. Köpte en bättre häst efter det. :idea:

Anledning till att jag är nosey och frågar är för att jag tycker det är intressant. Och vi hamnar alla där med jämna mellanrum. :)

Kanske hos min AR-tränare. Jag har försökt formulera grundproblemet mer eller mindre i flera år men först kommit betydligt mer till insikt sedan vi träffadehenne. Det handlar inte om ridteknik (eller jo, det gör det såklart lite också, så himla duktig är jag inte) utan handlar mer om min inställning till hästen. Jag blir otålig och han blir olycklig, kort förklarat :p Har tänkt göra en egen tråd om det men inte orkat sätta ord på det eller reda ut var den ska ligga?

Kanske hos min AR-tränare. Jag har försökt formulera grundproblemet mer eller mindre i flera år men först kommit betydligt mer till insikt sedan vi träffadehenne. Det handlar inte om ridteknik (eller jo, det gör det såklart lite också, så himla duktig är jag inte) utan handlar mer om min inställning till hästen. Jag blir otålig och han blir olycklig, kort förklarat :p Har tänkt göra en egen tråd om det men inte orkat sätta ord på det eller reda ut var den ska ligga?
Ridning?
Är det svårt att förklara så är problemet kanske inte glasklart? (Ibland för man tänka om, istället.) Och ibland så hjälper det att sitta och försöka få ner det på pränt, så kan man få det tillräckligt konstruktivt för att förstå det själv. :p

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 425
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 268
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar