Sv: Amarillo,Cosia eller Abbot?!
Hejsan!
När jag var mindre var jag ofta hemma hos Arne och Kristine och hjälpte dem med deras hästar. Fick ofta vara med och hjälpa till på premieringar, rida in och utbilda unghästar och annat roligt. De födde upp Halvblod, Russ och Shettlansponnier.
Amarillo var min favorithingst så honom brukade jag rida. Han var alldeles svart med jättelång lockig man och pannluggen räckte nästan ner till mulen. Inte konstigt att man blev kär.... Amarillo tror jag var född i Danmark, åtminstånde vet jag att han gick som hopphäst där och tävlade på lite högre nivå. För några år sedan frågade Arne mig om jag ville ha Amarillo för de skulle sluta med hästavel. Jag svarade tyvärr nej p.g.a jag redan hade en hingst (HBL) plus att vi inte hade plats för fler hästar. Tror att han därefter blev såld men jag vet inte till vem. Idag måste han vara väldigt gammal om han ens lever.
Cosia minns jag tyvärr inte. men jag förmodar att hon var fux med bläs. Hon hade flera avkommor som användes i aveln, de flesta var fuxar med vita tecken lätta i typen.
Abbot var en fuxhingst som någon redan skrivit. Han var en ganska "eldig" hingst som Arne brukade rida. Många utav deras avelston var efter Abbot eller var nära släkt med honom. Tyvärr minns jag inte heller Abbot så väl, då jag var väldigt liten när han levde. Vi har själva haft en avkomma efter honom, en jätte fin gulbrun häst. Tråkigt nog fick vi avliva honom redan som 7-åring då han betedde sig mycket agressivt och avvikande. Oftast var han jätte snäll men han började uppträda illa vid fler och fler tillfällen. Det visade sig att han hade en tumör i hjärnan.
Din häst Comsist minns jag väl. Han blev deras sista uppfödning därav namnet. Min kompis fick utbilda och rida in honom innan han såldes till en annan granne i byn. Det hade varit roligt om du ville berätta lite om honom.