Alu.skor fram?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Rambolina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 791
R

Rambolina

Behöver era synpunkter angående följande.

Vanlig ridhäst, skos fram med aluminiumskor och vanliga järnskor bak..Vad kan vara tanken bakom detta?
Att löphästar har alu.skor för bättre grepp men en vanlig ridhäst...

Sv: Alu.skor fram?

Har aldrig hört någon som skor sin häst med aluminiumskor eftersom dessa inte är särskillt hållbara.

En travare tex klarar ett löp med alu. skor innan dessa är helt nerslitna, så det är inget jag kan rekommendera på ridhäst

Det är alltså aluminiumskor med grepp? De finns nämligen i många olika modeller, släta, halvrunda, falsade, grepp mm. En tanke med lättare skor fram kan ju vara att förändra steget om hästen tex går och slår sko mycket!

Det är därför jag lurar på varför det är gjort, jag ser ingen vits med det hela:)

Nu blir jag uppriktigt osäker, jag har ju inte honom framför mig men när du säger falsade så kanske det är så istället...:confused:
De går liksom upp på mitten av skon plus att det är ett spår runt om. Jättesvårt att förklara via ord:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Falsskor finns ju i järn också (har sådana bak), så det kan inte gärna vara därför det är aluminiumskor.

Vi har löst problemet och jag skäms jättemycket:o:o Hovis var tvärsäker på alu skor och min man också men när vi väl hade plockat av dem så vips var det järnskor:rofl::eek:
Ber om ursäkt om jag har satt griller i huvudet på er, FAST han hade OLIKA skor fram och bak, det stämde iaf:angel:

Kan du tänka dig oss då??? Min hovis lyfter och tittar och -"va fasen" hrm.... Tysk import .."-kan de ha påbörjat något tro...."
diskussionerna var vilda innan vi till sist snopna stod och tittade på skon, va fasen det är ju järn!!!! Då hade han ändå skrapat med kniv för att kolla metallen...:rofl:

jag skulle inte sko permanent med aluskor - dem är så mjuka att de rör sig för mycket och kan påverka hoven negativt. det är bäst att annvända ett hårdare material.

enda anledningen jag kan komma på är för att den kanske slår sig på kotorna/skenan etc bak och behöver komma undar fortare fram för att inte slå på sig och då inte spänna sig. men det finns bättre åtgärder för en ridhäst.

såg nu att de va järnskor ändå =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 065
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 472
Senast: Ridinglady
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 047
Senast: Johanna1988
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 836
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka