Alsikeklöver

Tez1

Trådstartare
Jo jag har sökt i gamla trådar men hittar inget direkt som passar in på min fundering.

Kan hästar gå på bete med inslag av alsikeklöver är min fråga?
Bete och bete men vinterhagen visar sig nu innehålla en del alsikeklöver.
Det har gått hästar i den hagen i 6 år och jag har hittills inte märkt något negativt på hästarna.
Skillanden är nu att den här hagen har fått vila helt från hästar i tre månader vilket inte har hänt tidigare och jag har då tidigare år trott att klövern varit nedbetad vitklöver men nu ser jag tydligt stänglarna med blommor.
Hagen är reltivt liten och på två veckor är nog allt det gröna nedbetat.
Alternativet att spruta/plöja nu finns inte.
Vad göra? Hur giftigt är det egentligen?

Sv: Alsikeklöver

Vi plockade och grävde för hand en halvstor hage, några man och det var gjort på en eftermiddag. Vi hade en botanist med oss som pekade åt oss okunniga :D och sen lärde man sig för den dagen i alla fall:cool:.
Nu vet jag inte i år hur det ser ut för kossorna har nog ätit upp en del.

Det sägs att upp till 10% är inga problem för hästarna, men sen beror det ju på hur känslig varje individ är. Blir hästen "solbränd" på nosen, så tål den nog inte mängden.

Gör man inget åt det kan hästen få även andra besvär, som är lite jobbigare att behandla än bara solbränd nosrygg.

Alsikeklöver har inga vita ränder på sina gröna blad. Det är det snabbaste sättet att skilja den från andra klöversorter. Det är ju inte växten i sig som är giftig, men kan ju ändå vara bra att försöka hålla beståndet litet. Det går rätt fort om man går ut i hagen med handskar och ev sax regelbundet och tar bort plantorna.

Är inte växten i sig giftig? Är det bara i kombination med solljus då?
Om det är så så är ju problemet inte så överhängande iom att vi går mot mörkare tider.

Nej, själva plantan är inte giftig. Det är den vita beläggningen (som är en svamp, har jag för mig) på bladen som är giftig. Ser ut som en mjölkig dammhinna.

Hästen kan bli sjuk i alla väder, året runt. Ett av symptomen är solljuskänslighet.

Ja den hinnan har jag sett.
Det är dock långt i från på alla plantor.
Om jag går och plockar dessa exemplar så borde det funka.

Liknande trådar

Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: L.N
·
Foder & Strö Våra hästar har gått på hårt betat bete, och min unghäst har visat vad jag trott varit solbränd mule. Han har vit bläs och rosa mule, så...
Svar
16
· Visningar
3 177
Senast: A_NN_A
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 118
Senast: alazzi
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 245
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?