Alltid skadligt att förböja??

Sv: Alltid skadligt att förböja??

jag förböjer min under uppvärmningen för att kolla om han är eftergiven o avslappnad..
stretar han emot så de blir dragkamp så fortsätter ja ju inte böja, bara en liten koll på att hästen är loss.

sen om man gör de för att få loss hästen vet ja inte om de funkar..men kan de nog göra..

Fast jag tkr nog att många hopphästar är mer "av" än lösgjorda. Hästens skelett ska ju böjas jämnt över (så gott det går) för att inte kedjan i halskotpelare/ryggrad/bäcken/bakben/bakhov ska brytas och kraften försvinna ut vid ex 3:e nackkotan, 7:e nackkotan (där många hoppryttare vevar av halsen), länden (gm för kraftig sluta ex) osv.

Stretching så att hästen kan bita sig i svansen är något annat.

Tycker du att Peter Eriksssons hästar tex (som det handlade om) är "av":confused: :confused: Jag tycker faktiskt att hopphästarna på den nivån ser både välgymnastiserade och genomarbetade ut. På lägre nivåer kanske det är lite si och så med det, men det är det nog i dressyr på lägre nivå också.

Ja, ibland tycker jag det. Peter Erikssons dressyrform är inte min idealform. En häst kan inte böjas så mkt som han (m fl) böjer dem och hänga ihop i ett stycke, enligt mina erfarenheter. Men jag tycker han är en EXTREMT skicklig ryttare och jag hade gärna varit en tiondel så begåvad ryttare som honom! (Nu pratar jag ideal och ur en teoretisk synvinkel). Hoppas det är ok med dig att jag har den åsikten? :)

Är det alltid skadligt att rida hästen förböjd, eller finns det tillfällen där det är ett riktigt tillvägagångssätt för att nå ett specifikt mål - typ lösgjordhet, eller stretching?

Nu menar jag korta sekvenser alltså inte hela ridpass, och jag pratar absolut inte om Rollkur, utan om FÖRBÖJNING av halsen antingen åt höger eller vänster.

Såg igår en av S.´s duktigaste ryttare som förböjde sin häst emellanåt.- av en anledning- den var väldigt tittig o stannade eller kastade sig.

Ryttaren hade ett osedvanligt tålamod med hästen, även domarna inne på banan, som lät den få titta lite extra på domarborden.

Den blev sedan placerad i klassen.:bow:

Jamen jag var inte ute efter att komentera vilka metoder du använder utan ifrågasatte huruvida ditt inlägg var i enlighet med TS fråga om det är skadligt att FÖRBÖJA när sen du skriver om att stretcha ut BAKOM LOD tyckte jag inte att det var riktigt samma sak efter som det ena ger ryggen båge i sidled och det andra i höjdled...
Strunt samma min personliga åsikt i bägge metoderna är att det kan säkert vara till viss nytta men att man får vara väldigt säker på vad man gör och att isåfall ska alla benen vara på sin plats och inte svänga iväg åt respektive håll med hävstångseffekten...

Men läs hela tråden :)

Nej, men jag skrev ju om något jag tyckte var att förböja i tråden "annorlunda träning". Tycker jag har tjatat om denna träning så jag skrev inte mer än så till Fazer Men då fick jag i mina ögon förböja (fast inget dragande, bara hålla) tills han slappnade av, då fick jag till slut göra bara små fina kramningar när han hade stretchat ut sidan och blev mjuk och följsam. Han är ju lätt spänd så jag inleder varje pass så nu, men jag behöver sällan förböja på samma sätt nu.

Att rida i låg form och dippa in näsan är ju inte heller att förböja.. ville väl bara skriva om det också när jag ändå var igång..

Jag skrev alltså också om att förböja i sidled..

Jag får ju som bekant rida så på min häst som är lite stel.
Även Minna T sa att man kan som avslutning rida hästen lite bakom lod i en lägre form för att just stretcha ut överlinjen.

Jag har läst hela tråden... Men detta var inlägget jag komenterade!! här vet inte jag hur jag ska läsa för att inte tolka det som att du pratar om annat än att rida hästen bakom lod för det är tom dina egna ord:angel: :)

Nä, jag hänvisade till tråden "annorlunda träning" ang att förböja, det ang att dippa in näsan bakom lod var bara ett litet tillägg i debatten som inte hade ngt med TS fråga att göra, och det har jag också skrivit en gång redan.

jag har bara läst TR inlägg... inte resten av tråden.

när jag rider fram min häst får får hon gå lite förböjd i halsen i volterna. men bara då. och i bland. sen så är det ställning i nacken som gäller.

Sen använder kjag det som strechning när hon står stilla.

hästen tar nog ingen skada av det.
Men det är ju inte något man ska rida i hela tiden

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 600
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 878
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar