Alltid skadligt att förböja??

Sv: Alltid skadligt att förböja??

skuttar in i tråden :D
Jag tycker det finns en skillnad mellan bakom lod och bakom lod, som jag tror kanske är en orsak till all debatt i ämnet.
bakom lod lite grann ur strechsynpunkt, förutsätter att man har bågen spänd fortfarande för att använda ett gammalt uttryck, dvs att man har med sig rygglinjen ända bak till rumpen/baklåret på hästen.
det går även att rida "bakom" via en invikning av endast framdelen på hästen, en spänd nacke och en avbruten rygglinje.

det är stor skillnad på de två. har man med rygglinjen som i exempel ett, får man en vettig strech effekt och kan därför helt OK använda sig av sättet i korta intervaller vid behov, samt vid av-joggning tycker jag.

Håller med om att det finns skillnad mellan bakom lod och bakom lod.

Och precis som du och Malinsky skriver, så tycker jag att det kan vara en lämplig avslutning på ett dressyrpass, att lägga hästen i en sådan position.

Jag börjar oftast börja ett pass genom att "förböja" hästen antingen för ytter eller innertygel, oftast inner. Vet faktiskt inte om det är skadligt, men min häst har iallafall inte tagit skada av det hittills.

Jag upplever som att hästen kommer igenom bättre när jag börjar passet så, de blir mer avslappnade och medgörligare i sin överlinje, plus att de blir mycket mjukare i sidorna.

Vill bara tillägga att jag inte BÖRJAR passet på det sättet, utan värmer upp "normalt" innan.

Min gör så för att avreagera, så om vi har gjort nåt svårt eller upphätsande så måste han klia lite efteråt. Ja jag vet, han är lite knäpp... :angel:

Men det bästa är kanske att stretcha hästen från marken? Ta en morotsbit till hjälp.. Då vet man ju att hästen verkligen gör det av fri vilja sas.

Tjena löken! (OT)
Menar du att det inte skulle vara bra att börja så? Jag tänker att det kunde vara en del av uppvärmningen...

Jo.. *hur menar du nu*

Det var därför jag inte skrev mer än jag gjorde innan förtydligandet till dig.. eller menar du att detta ang skadligt att förböja är redan avhandlat?

(blondin you know..:angel: )

Jag är nog mer skeptisk till det än att böja in nosen lite om man är skicklig nog att rida så. Jag har sett så många som rider på det sätter med att överböja halsen, och flera av dem har haft flera hästar med kotledsinflammationer:crazy: Vet inte om det hänger ihop men jag tror det är lätt att hamna på frambenen när man rider så. Men har aldrig gjort det egentligen så jag vet inte.

Jag bara gissar utifrån vad jag sett och hur det borde bli. Att böja in nosen verkar i överlinjen på ett annat sätt. Men andra vet kanske bättre.

Jag menar nu att verkligen överböja typ som tyska hoppryttare. Kanske finns fördelar men jag är skeptisk.

Senast ändrad av en moderator:

Men skulle du göra det från hästryggen? Jag har aldrig sett en häst böjas så i nacken utan att gå på bogarna.:confused: Den faller fram på motsatta bogen, liksom. Men jag kanske bara har sett klantar:crazy:

KL

Däremot kan jag ibland rida mkt mindre volt någt varv då och då, men med böjning hela vägen o spåra, inte överböja somjag menar överböja (kom plötsligt på att vi kanske menar olika :confused: )

hästen jag rider har vääldigt svårt att böja sig åt häger, förböjer henne ibland under framridningen och i slutet är hon lika llösgjort och ställer sig "villigt" i båda sidor :)

KL

Jag brukar förböja dels för att stretcha ut lite och dels se om hästen "är med". Dvs följer med mina tygeltag mjukt och villigt utan att fastna eller kämpa emot. Då vet jag att hon är riktigt lösgjor di hela kroppen. Gör dock detta endast i skritt!

Jag förböjer mina hästar ibland, d-ponnyn var man nästan tvungen att göra, han tittade på allt och spände sig, jag fick mycket nytta av det, men det viktigaset var ju att han hade friheten att kunna ha nosen framför lod så jag inte låste honom där mer än i en sekund kanske.

Storhästen gör jag också det på, spänner lätt överlinjen om det händer något, och då är det de mesta effektiva sättet att få henne koncentrerad igen.

Jag tycker det fungerar bra, precis som om spänningar i halsen lossnar.

Förböjd och förböjd...
Så här tänker jag - med jättereservation (som vanligt) att jag tänker fel eller har missat något. Tur att det finns duktiga medmänniskor här som kommer låta mig veta vad jag uppfattat fel! :)

Jag tror att rakriktning är A och O i all ridning. Sedan har jag fått lära mig att sann rakriktning är ofantligt svårt att få till och endast hästar i de högre klasserna är (bör vara) helt rakriktade, och då endast i vissa moment typ ökad trav. Vet ej om det stämmer eftersom jag har lååångt kvar dit.

Men jag tror att en väg till rakriktning är lösgjordhet, och jag tror att lösgjordhet kommer via gymnastik i form av volter, skolor, skänkelvikningar osv. En annan komponent i lösgjordheten är balans och den kommer genom varierat arbete och kontrolleras bäst genom rakriktning utan stöd (alltså långt ifrån väggen). Nog svamlat om detta...

Förböjning för mig är när inte bogen är med i böjningen, när hästen tappar balansen lite och bogen åker ut. När bogen åker ut tappar hästen möjligheten att jobba korrekt genom överlinjen eftersom bak och framben inte spårar vilket gör att den hamnar på bogarna som några skriver.

Men jag tror, som bla. axel skriver, att det är bra att böja igenom hästens hals och kropp som gymnastik. MEN det är väldigt viktigt att ha koll på ytterbogen när halsen böjs mer än spåret, och om bogen ska någonstans så tycker jag att den ska följa med halsen något innåt snarare än utåt (men där kan jag, precis som tidigare i texten, tänka fel). Annars får man lätt en häst som tappar överlinje, bakbensaktivitet och bara släpper efter i halsen - något som känns väldigt fint men som tappas så fort hästen rakriktas eller byter aktivitet. Det ska fortfarande finnas stöd på ytter och ingen dragkamp (som också skrivits tidigare).

Jag får ju som bekant rida så på min häst som är lite stel.
Även Minna T sa att man kan som avslutning rida hästen lite bakom lod i en lägre form för att just stretcha ut överlinjen.

Fast det är väl ändå två helt skilda saker eller har jag missförstått TS fråga??
Rider du hästen bakom lod ändrar du ju bågen i "höjdled" - Förböjer du hästen ändrar du väl bågen i "sidled" eller??
Är jag inne på fel spår??

icke, det är både sidled och höjd som jag menade.. beskrev mer i ett inlägg nedanför :)

Jag tror faktiskt inte att det är så noga med att ALLTID ha bogarna på plats. t. ex vid gymnastikridning.
De kommer på plats när hästen är loss i kroppen.

enda ggn:o som jag har kännt det var på Axel när vi i början av passet överböjde- utan att hålla emot på ytter.
Han hade fysiska problem, men efter detta kunde vi med LÄTTHET göra alla krusiduller.
Red då för en Lussanelev.

Alltid skadligt tror jag nog inte att det är. Däremot tror jag att det kan vara skadligt ibland. Om ryttaren är väldigt brutal, hårdhänt och burdus när den förböjer. Så att den kanske råkar "knäcka till" ngt i halsen.

Jag ser däremot inget syfte med att förböja. Jag förstår inte riktigt vad som skulle bli bättre av det? Om det är så att hästen har en spänning som behöver lossas i halsen eller var man nu tänkt att förböjningen ska lösgöra/stretcha så kan man lika väl göra det från marken med. Och jag tror att det är mindre skadligt då. Då finns ju ingen sadel plus ryttare på ryggen som kanske hindrar ryggens rörelse om man då vill "lossa" halsen. Är det tyngd på ryggen kan jag tänka mig att det hindrar vissa naturliga reaktioner i hästens kropp som sker om man man stretchar halsen åt sidan.

Jag menar att det ÄR en del av min uppvärmning, var kanske lite otydlig där :)

*knapplån*

Rent språkligt betyder väl ändå "förböja" att böja över gränsen.

från SAOL - alltså svenska akademiens ordlista:

FÖR-BÖJA(I 6),
ETYMOLOGI: [jfr tyska. verbiegen]
böja (ngt) allt för mycket (så att det blir mer l. mindre vanställt l. obrukbart); stundom tekn. bocka; i sht i p. pf. l. ss. vbalsbst. -ning (äv. i bet.: tillstånd att vara förböjd). Täubel Boktr. 1: 84 (1823).
En förböjd fjeder. ERICSSON Ur. 94 (1897).
Svåra lyten med förböjningar och förkrympningar af armar och ben. 2NF 23: 1337 (1916).

Jag använder olika böjningar vid behov, upp-ner och sidvärts. Men genom timing och eftergift inte genom att dra.
Jag tycker att det är en utmärkt metod till att få loss spänningar. Att FÖR-böja är rent definitionsmässigt att böja för mycket så att "bågen går av" - inte bra med andra ord. Verkar dock som om vi tratar om samma sak..??

Fast det är väl ändå två helt skilda saker eller har jag missförstått TS fråga??
Rider du hästen bakom lod ändrar du ju bågen i "höjdled" - Förböjer du hästen ändrar du väl bågen i "sidled" eller??
Är jag inne på fel spår??

Nej jag tycker också det är två helt olika saker. Förböja kan man endast göra i sidled och jag anser att det är ett bra sätt att lösgöra hästen i bogen. Titta på Peter E tex hans hästar är så lösgjorda att de kan bita sig själv i svansen.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 600
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 377
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 878
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar