Alltid samma ryttare som blir placerade

H

hästig

Jag är ganska ny på det här med hoppning och har bara hoppat i ca 1 år och tävlar i de lägsta klasserna med min häst. Det verkar vara samma ryttare som alltid vinner eller blir placerade vid varje tävling. Har ibland tittat på resultat från förra året och då ser man samma ryttare vinna 90cm eller 1 m klasserna. Varför flyttar dom inte upp i klasserna så att nybörjare får en chans? Det kan ju inte vara direkt utmanande för dem att alltid rida 90cm och 1 m klasserna och alltid placera sig. Är det bara jag som tycker så?

Sv: Alltid samma ryttare som blir placerade

Det viktigaste för dem är kanske att bli placerade. Inte att utvecklas. :smirk:
Eller så är det rädda för högre hinder.

Vi disskuterade det förra helgen. De är en tjej (mer kvinna :crazy: ) här som tävar 1m 110..Hon vinnre nästan varje klass. Som sagt. GÅR de inte att flytta upp en klass? Frågan är om hästen inte har kapacitet för det eller om hon trivs med att alltid vinna. Visst, de är väl skoj, men varför, som sagt, inte utvecklas?

Jag tycker att det borde finnas ett uppklassningssystem för häst. Det finns ju för ponny, varför inte för häst?
Det finns alldeles för många som bara tävlar för att vinna, självklart, vem vill inte vinna, men att ENBART tävla för att man vinner...
Sen kan jag också förstå att vissa inte har all kap i världen, men om man vinner el. blir plac i varje 110, nog borde man väl ha kap för 120 då?

Vaa? finns det inte på häst? :eek: (moa som precis bytt till storhäst o bara rider fälttävlan :confused: )

I vilket fall, tycker jag det är trist, som ni sagt, att andra inte får chansen. Men men, för vissa är placeringarna viktigare än prestationen.

Nej, bara ett kvalificeringssystem, alltså vissa klasser du måste klarat med ett visst antal minsta fel, för att få starta i en klass.
Hum... Blev krångligt där, ett ex:

För att en junior ska få starta 130 måste h*n genomfört minst 3 grundomgångar i 120 med högst 4 fel.

det kan finnas flera anledningar till det: hästen kanske inte har kapacitet högre, ryttaren har inte kapacitet högre/vågar hoppa högre eller helt enkelt så är placeringar viktigare än utveckling.

Ang uppklasningssystemet på ponny: visst är det bra att ge nybörjarna en chans, men så länge du håller dig på lokal nivå kan du inte bli uppklassad, därför håller inte ponnysystemet heller för de som inte vill gå högre upp i klasserna än LC/LB bara för att de då inte kan plocka placeringar längre.

Visst för mig är det en självklarhet att det är viktigare att utvecklas än att ta placeringar, men placeringarna är en morot för att utvecklas allt hör ihop. MEN tonen här verkar vara lite "dom är så bra och tar alla placeringar jämt och så jag inte får någon chans" Hmmm... alltså tycker ni att det är lika viktigt med placeringar som dom som är kvar på samma nivå hela tiden för att plocka placeringar?

Klart att det finns "rosett-plockare" på alla nivåer...

Men det kan ju finnas andra anledningar till att man fortafrande ligger och kuskar runt på 1.00-110m... tex ekipagets hoppkapacitet på högre höjder... :crazy:

Eller ryttarens egna "feghet"...

Jag har bara väldigt svårt att tro att om man hoppar 110 med vinster och placeringar på varje tävling att man inte skulle klara att gå upp en nivå. Herregud, det handlar om TIO centimeter. Så stor skillnad är det faktiskt inte.
Nu pratar jag alltså om dom som PLACERAR sig eller VINNER på de flesta av sina starter i 110.
Visst kan man vara rädd och så, men då borde väl ändå inte törs att hopppa 110?!? Och om man törs det och allt går bra på varje tävling, ÅTERIGEN; GÅ UPP EN KLASS. Det handlar om EN klass.
Är man en aktiv tävlingsryttare och är ute på mycket tävlingar och placerar sig så borde man väl inte vara rädd?

Det kan ju faktiskt vara så att de testat att gå upp en klass, men det bara förstört självförtroende hos både häst och ryttare då det inte funkar på en högre nivå och därför håller de sig kvar på en lägre nivå - för i slutändan är det väl ändå viktigast att man tävlar för att det är kul. Tio centimeter bara, ja, men det är stor skillnad på att hoppa en lokal 110 och en regional 120, inte bara tio centimeter.

Vet en här i krokarna som alltid placerar sig eller vinner 120 och 130.. Det blir ju löjligt tillslut. Iofs är det mindre tävlingar. Jag hade tyckt det varit pinsamt tillslut. Jag är direkta motsatsen.

kan tänka mig att vissa nöjer sig med å rida lätta klasser av olika skäl, de har en häst med begränsad kapacitet, de har själva begränsad kapacitet, kanske är höjdrädda, har inte ekonomi till att köpa en ny häst osv

kan ta ett ex, vet en häst som är super på 1.10 höjd å placerar sig med vinser men i 1.20 så går den inte alls lika bra, utan den måste ligga perfekt på varje hinder för att ta sig runt. så då kan jag förstå att ryttaren väljer att hoppa 1m å 1.10, för vill hon hoppa högre får hon ju köpa ny häst å det är ju inte alla som vill eller har råd till det.

förra året så gick min häst med en hel del placeringar i 1.10 och 1.20 å alla "tjatade" på mig att rida 1.30, men jag tyckte inte att jag var riktigt redo för det och ville inte stressa , men i år har jag startat 2st 1.30 rundor med bra resultat och är jätte nöjd över att jag väntade.

men som idag ex startade jag 1.10 och 1.20 för att jag inte har tävlat sen i juni och hon inte är hoppad så mycket nu i sommar, så då ville jag ge henne en lätt tävling för att sen ta upp henne till 1.30.

men om man har en häst som inte har kapacitet å hoppa mer än 130 på tävling? varför skulle det vara pinsamt då om man ständigt blev placerad? ser inget pinsamt med det. alla vill ju faktiskt inte bli landslagsryttare...

nu pratar jag inte om mig själv för jag har ingen placering i 1.30 å har dessutom bara gjort 2st 1.30 starter.. ;)

Ibland är det faktiskt så att häst och ryttare inte är mogna för någon högre klass, även om man kan tycka det när dom bara vinner och vinner.... Antingen så får väl ni som är avundsjuka börja rida fortare eller så är det bara att inse att ni är lika rosettberoende som många av dom så kallade rosettplockarna när ni ifrågasätter sånt här. Jag tycker absolut inte att uppklassning ska införas på häst igen, det fanns en anledning att det blev bortplockat...
Jag har tävlat låga klasser med min häst och vunnit en hel del, anledningen att jag inte hoppat något högre är att jag är fruktansvärt höjdrädd och hästen är känslig, blir jag osäker så har hon stannat ofta på mindre roliga sätt.....
Ibland kan man även måsta gå ner i klasserna då det hänt något som gjort att häst och ryttare tappat självförtroendet, kanske hästen varit skadad en period och man vill mjukstarta.... det finns många anledningar till att uppklassning inte är bra...

Okej, jag får väl se mig besegrad ;)
Givetvis förstår/tycker jag också att man ska ta det lugnt och inte hoppa "över" sin förmåga, min tanke var bara att om det går så bra hela tiden borde man väl kunna kliva upp en klass...
Förstår också att det kan hända saker; olyckor, tävlingsuppehåll och törnar i självförtroendet. Vad jag syftade på var mest sånna som rider 100 och 110 år ut och år in och alltid blir placerade. Att man håller sig kvar på en viss nivå "ett helt år" är ju inget märkligt, det gäller ju att befästa och känna sig säker. Menade absolut inte att man skulle starta nåt som man inte var redo för.

klagar man på att vissa hela tiden tar placeringarna i de lägsta klasserna kan orsaken bara vara att man själv vill bli placerad direkt och plocka rosetter......lika goda kålsupare alltså :smirk:
låt det ta tid istället och satsa på att rida väl så kommer placeringarna förr eller senare....och helst i högre klasser än 0.90

När jag först skrev detta så menade jag 0.9m klasserna. Jag förstår att 1.10 räcker för många och det var inte de klasserna jag menade. Men på en tävling förra veckan så red den här ena tjejen på 15.76 sek i omhoppningen och tvåan hade 19.78 sekunder och resten av de placerade hade 20, 21sek osv... Det var ju rena utklassningen av den som vann. Då är det väl dags att flytta upp en klass. En nybörjare kan ju aldrig matcha det. Kalla mig rosett plockare (fast jag aldrig fått någon) men någon gång hade det ju varit roligt och kunna placera sig om man nu lyckas rida med 0 fel i både grund och omhoppning.

jag förstår precis hur det känns men det är bara att träna på så kommer du åxå att rida både fort och felfritt!

Man tävlar ju i en klass, då tävlar man väl mot de som är med i klassen? Alltså är det den som är bäst i klassen som ska vinna. :idea:
Är man nybörjare så får man väl vänta på sin tur.

Kan ta ett exempel med vårat KM. Där gjorde dom så att de som ridit lokalt skulle hoppa LB, de som ridit regionalt skulle hoppa LA osv. De som ridit klubbtävlingar/inte tävlat alls skulle rida LC. Gissa vem som vann? Var det den som var bäst på klubben egentligen? Svar: Nej, det går inte att rida lika fort/snävt på en D-ponny på hinder på 1,20 som det gör på en B-ponny som hoppar över 70cm höga hinder, ganska lätt uträknat. :cool:

Det jag försöker säga är helt enkelt att det ekipaget som är bäst som ska vinna, oavsett om de egentligen rider en klass som andra kan anse som lätt för dem.

rosettplockare finns det på alla nivåer i alla dicipliner. Men jag tycker: låt dom hålla på. vill en ryttare pga olika anledningar rida klasser som hon/han alltid vinner så låt dom göra det.
ok jag kommer kanske inte vinna de längre klasserna när jag tävlar mot "rosettplockarna" men jag kommer gå vidare upp i klasserna och DÄR vinna rosetter. så låt dom hålla sig på den nivån om dom vill, själv kan du utvecklas och gå vidare!!!

min mamma sa till mig när jag red ponny, efter att jag besviken blivit utan placering i LB men ridit gärnet, att: du kommer aldrig vinna en LB på din ponny för ni är "för" bra men ni kommer vinna många många mycket högre klasser. hade hon rätt?!? Såklart!

(iof vann jag många LB också men poängen var helt rätt)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 021
Senast: netia
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka