Alltid högerställd?

Friggan

Trådstartare
Jag har haft min häst Blesa i drygt en månad nu, och vi tränar som galningar.
Det är bara det att hon är väldigt, vädigt spänd, men det håller vi på att jobba med. Det egentliga problemet är att hon alltid går ställd till höger, i båda varven. Dock bara i tölten.
Fast jag rider bara i tölt och skritt eftersom traven och galoppen i princip inte existerar när jag sitter på.
Jag bara undrar om ni har några tips eller tips på övningar eller så man kan göra för att hn inte ska vara ställd till höger hela tiden?
Jag har väldigt svårt för att göra lösgörande övningar i skritt innan jag töltar, eftersom hon är väldigt spänd då.

Så, tips någon? :)

Sv: Alltid högerställd?

Det enkla (och tråkiga) svaret är att jobba på i skritt tills det fungerar. Om du inte kan lösgöra henne i skritt så är det inte troligt att det fungerar i tölt heller.

Ta gärna hjälp av en tränare, det måste absolut inte vara en islandshästtränare. Bäst hjälp med mitt spända sto har jag fått av en dressyrtränare som vanligtvis tränare ponnier och stora hästar.

Ja, jag rider för tränare regelbundet. Tänkte mest om det var någon med ett annat synsätt som kanske hade någon idé? Mest för att testa olika saker liksom.
Har du några tips på övningar man kan göra?

Vad händer om du försöker ställa till vänster? Har du provat olika bett och bettlösa alternativ? Låtit kunnig person kolla hästens mun?

var hon så innan du köpte henne också? har du bytt bett/sadel? Blir hon mer avslappanad efter att ni töltat menar du? Har du provat "stretcha" nacke/hals, typ genom att hålla godisbit vid virveln ungefär och se om hon är lika vig åt båda håll, grundläggande är ju att som Hjartagna skriver, att det som inte funkar i skritt bör rimligtvis inte funka i någon annan gångart heller... Ett tips är iaf att alltid jobba lika mycket med höger/vänster så man inte får problemet att byta sida...

Har haft samma problem med min häst förutom att han var ställd åt vänster. Red då mycket volter för att få honom mjukare. Ännu är han lite sned, men det har nog blivit betydligt mycket bättre.

Håller med det dom andra skrivit.

Funkar det inte i skritten funkar det säkert inte i tölten heller, jag skulle börja med att göra mjukgörande arbete, volter i skritt och försöka ställa och jobba lika mycket i båda varven.
Kolla igenom din häst utrustning så att allt passar också.
Ta hjälp av en tränare

Hästen kan ha en sträckning eller skada. Snett bäcken t ex ger detta symptom liksom annat som fel sadel, munfel (bettfel) etc. Undersök hästen först för att försäkra det inte ligger något fysiskt och materiellt fel. Det kan gör väldigt ont så hästen KAN inte böja sen helt enkelt.

När jag ställer henne till vänster så ställer hon helst bara halsen till vänster, och huvudet till höger. Hon kan ju ställa huvudet åt vänster också, men eftersom hon har lite lynne så gör hon inte gärna det. Hon ska få träffa en tandläkare så fort hon kan, borde va denna månaden eller så. Rider just nu på vanligt tredelat, och har inte vågat ändra så mycket eftersom jag rider henne på ett helt annat sätt än hur hon har varit riden innan vi köpte henne.
Har tänkt prova mitt hackamore på henne någon gång, men eftersom inte ens uppsittningen fungerar som den ska nu så vill jag gärna ha någon säkerhet, och tror dessutom att hon skulle spänna sig extra mycket om man ändrade ännu mer.

Hon var sned när jag köpte henne också ja, har ny sadel som passar henne, och har ett vanligt tredelat bett, som hon alltid har gått på.
Hon blir mycket mer avslappnad efter att jag töltat, då slappnar hon av ordentligt.
Ska prova att stretcha nacken och halsen, det är bara det att jag har som princip att inte ge hästarna mat ur handen, eftersom de blir nafsiga då. Hon är dessutom redan lite nafsig..

Hur rider du på volt då? Jag red nästan bara på volt den första månaden eftersom hon annars spände sig jättemycket och sprang iväg.
Det enda som hände då var att hon var smartare än mig och böjde halsen hela tiden som kompensation för att slippa jobba med rumpan.
Så vad gör du på volterna?

Just för att hon är ganska nyinköpt så har vi inte kollat allt, men hon ska få träffa en tandläkare, en kiropraktor och efter det en fysioterapueft, eller hur det nu stavas.
Hon har troligtvis gått med spänning i kroppen i hela sitt liv, så vi kallar henne helt enkelt ett "renoveringsobjekt".
Men just för att hon har böjt halsen på volt innan, och att hon kan ställa sig åt vänster, så tror jag inte det är något sådant. Hon har ju gjort det innan.

Jag ska testa i alla fall med lösgörande övningar ikväll när jag rider henne. Dock får jag ju göra det efter jag töltat.

Jag har tänkt igenom de hästar jag träffat som varit rakställda i låg form och snedställda i hög form (främst tölt hos islandshäst), och hos flera av dem har hittats fel bak. Pålagringar i knän, spatt och höfter som hamnat olika högt.

Hon är nyligen spattröntgad i alla fall. Min och mammas första häst Frigg var sned i bäckenet, så kan kolla om jag märker något sådant hos Blesa också.

Skritta på långa tyglar tills hon slappnar av - det är helt OK oavsett hur lång tid det tar. Försök få henne att söka sig neråt i formen. Börja sedan försiktigt med lite öppnor och slutor. Om du inte har tillgång till ridbana, ta stöd mot vägkant/dike. Rid serpentiner över väg, och volter på väg, till exempel.

Om du inte är van islandshästryttare, ta jättemycket hjälp!
Det låter som om hästen är riktigt omusklad eftersom du enbart kan rida den i spänd skritt och tölt, träna styrka och koordination i skogen!

Jag har haft min häst Blesa i drygt en månad nu, och vi tränar som galningar.
Det är bara det att hon är väldigt, vädigt spänd, men det håller vi på att jobba med. Det egentliga problemet är att hon alltid går ställd till höger, i båda varven. Dock bara i tölten.
Fast jag rider bara i tölt och skritt eftersom traven och galoppen i princip inte existerar när jag sitter på.
Jag bara undrar om ni har några tips eller tips på övningar eller så man kan göra för att hn inte ska vara ställd till höger hela tiden?
Jag har väldigt svårt för att göra lösgörande övningar i skritt innan jag töltar, eftersom hon är väldigt spänd då.

Så, tips någon? :)

Travar och galopperar hästen löst på marken???

Om hon nu är spänd och stel och inte är skadad eller några andra problem så borde det vara bra att hitta dom andra gångarterna för att lösgöra fler ställen på kroppen!

Min ena träningshäst var också sned när han kom, kiropraktorn upptäckte att han var nästan 2 cm kortare i vänster sida än i höger pga låsningar. Så kolla det OCH att du själv sitter rakt/rätt. En annan tanke ang det du skrev som jag reagerade på var att "Jag har haft min häst Blesa i drygt en månad nu, och vi tränar som galningar. Det är bara det att hon är väldigt, vädigt spänd, "
Min erfarenhet är att om man går för fort fram och hästen inte förstår/hänger med/orkar eller t.o.m. har ont någonstans så reagerar den på ett el annat sätt negativt. Så kan det inte vara så att din häst förmodligen spänner sig för att du kräver för mycket? Ni känner ju knappt varandra om hon nyss har kommit, jag tycker du ska lugna ner arbetstempot, kolla upp hästen och sedan lugnt och fint börja lära hästen slappna av. Ett jättebra sätt är genom markarbetesövningar där du lär henne vilka signaler du vill att hon ska förstå och att få henne att använda sin kropp rätt. Hon kanske inte ens är korrekt inriden?

Jag hade precis samma problem med min häst ett tag, så en veterinär kollade på honom och han hade en liten knöl i munnen på höger sida, jag böt då nosgrimma så inget låg på denna knöl och fortsatte som vanligt och nu är han helt okej i munnen och drar inte till höger alls. Så känn efter så det inte är något sådant på din häst med :)

Låter som min gammel. Jag kallade honom plankan för han kunde inte böja sig åt vänster. Men med mycket stretching MED godis så lossnade det nog för nu tänker jag aldrig på att han är stel åt nåt håll. Ibland så helgar ändamålet medlen, nafsandet kan man träna bort sen. Han blev väldigt mjuk i sidorna och halsen så han ser ut som en märla när han gör sitt bästa för en pellets, bra med matglada hästar.:devil:

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 637
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar