Sv: Alltid högerställd?
Kan bara komentera att har du inte haft hästen mer än drygt en månads så varför "tränar ni som galningar"?
Är det inte bättre att at det lugnt och lära känna hästen först och bara ha kul i början. Varför stressa fram något??
Antar att det blev lite fel med den meningen, känns som att jag har fått en del förfrågningar på detta.
Vi tränar aktivt ja, men det är för att jag vill att hon ska kunna slappna av.
Vi tränar inte speciellt hårt, eftersom jag måste lära henne att slappna av.
Men "tränar som galningar", menade jag att vi tränar aktivt. Jag kan inte göra någonting annat än träna som det är nu. Direkt jag sätter mig på henne så spänner hon sig, och spänner sig sedan ett tag.
Då kan jag inte låta henne spänna sig, så att hon fortsätter tro att det är okej.
Förr har hon fått lång tygel när hon har spänt sig, och sedan blivit jobbad när hon slappnade av.
Jag försöker lära henne att det är tvärtom, om hon spänner sig ökar trycket på hjälperna, tills hon slappnar av, då försvinner trycket och hon får beröm.
Detta och tölten är det enda vi jobbar på, och tölten jobbar vi inte heller särskilt aktivt på.
Jag antar att de flesta trodde att jag menade att jag tränar som att det är tävling när som helst, och att allting och alla gångarter ska fungera NU, men det var verkligen inte alls så jag menade.
Men som jag ser det har jag inget annat val än att jobba aktivt hela tiden mot att hon ska kunna slappna av.
Dessutom lär jag känna henne genom denna processen, och hon är ett väldigt bestämt sto, så jag vill att hon ska förstå från början att det faktiskt är jag som bestämmer.
Jag förstår inte riktigt vad jag annars skulle gjort, hur ni menar när ni säger att jag ska ta det lugnt och bara ha kul, med en häst som aldrig har lärt sig att det är bra att slappna av?