Alltid högerställd?

Sv: Alltid högerställd?

Haha ja tänk om bara naffsandet va problemet, min lilla herre kickar mig med frambenet när han är gods sugen, mycket blåmärken kan jag då lova ! :D

De islandsryttare som jag träffar vill träna traven före tölten. De menar att när hästen bär sig bra i skritt och trav har hästen tillräcklig styrka för att tölta rent. Jag är inte islandsryttare själv, men deras resonemang är logiskt i mina öron.
Vi har även islänningar med på våra träningar och de jobbar också med skritt och trav innan det är dags för tölt.

Jag hade precis samma problem med min häst ett tag, så en veterinär kollade på honom och han hade en liten knöl i munnen på höger sida, jag böt då nosgrimma så inget låg på denna knöl och fortsatte som vanligt och nu är han helt okej i munnen och drar inte till höger alls. Så känn efter så det inte är något sådant på din häst med :)

Tänderna är kollade och veterinärt också men efter kiropraktorbesöket blev det en helt ny häst. Men jag vet att olika orskaer kan ge likvärdiga symptom så det är viktigt att kolla helheten, inte bara en sak. Och munproblem är ju tyvärr väldigt vanliga idag...

De islandsryttare som jag träffar vill träna traven före tölten. De menar att när hästen bär sig bra i skritt och trav har hästen tillräcklig styrka för att tölta rent. Jag är inte islandsryttare själv, men deras resonemang är logiskt i mina öron.
Vi har även islänningar med på våra träningar och de jobbar också med skritt och trav innan det är dags för tölt.

Att jobba igenom hästen ordentligt i skritt är A och O men sedan är det typen av häst som avgör vilken gångart man bygger på med. Man brukar börja lösgöra i den gångart hästen naturligt har lättast för samt givetvis i skritt. Galopp är också väldigt underskattat som lösgörande uppvärmning efter skritt.

Vissa isisar kan knappt trava rakt fram och skulle man svänga el böja en sådan häst blir den spänd/stressad/byter gångart/tappar balansen etc. Det GÅR INTE att börja träna trav på en sån häst (trav rakt fram ger stel häst och sätter man sig ner tappar den definitivt gångarten totalt ). Då börjar man hellre i tölt och brukar upptäcka att vartefter att bärighet/lösgjordhet/balans kommer så blir också traven bättre. Särskilt på 5-gångshästar som knappt visar trav frivilligt. Det är också lättare för ryttaren att komma åt hästen i tölt. Så det går inte att kategoriskt säga att man ska börja i trav.

Har du provat "stretcha" nacke/hals, typ genom att hålla godisbit vid virveln ungefär och se om hon är lika vig åt båda håll.

OT:
Du är en så otroligt fiffig människa :bow:. Nu vet jag hur jag ska stretcha Pokkadis.

Nej man kan förstås inte göra likadant på alla hästar. Det finns alltid undantag, men logiskt så är tölt en svår gångart för hästen. Det blir ofta hängmatterygg om hästen inte är stark och bär sig ordentligt bak. Att träna stärkande arbete i tölt borde vara oerhört svårt med tanke på hur hästens kropp arbetar.
Mina isisridande vänner har mest 5 gångare, De travar mycket bra men flera av dem har inte hittat rätt i tölten än mer än korta bitar.

Kom på en sak till. Vi har flera islandstall här i närheten och i ett av stallet som är mycket inriktat på att utbilda unghästar och tävla har de tagit hjälp av en vanlig dressyrtränare som komplement till rena islandstränare. Det visade sig att det förbättrade både pass och tölt när dressyrträningen kom igång.

Kom på en sak till. Vi har flera islandstall här i närheten och i ett av stallet som är mycket inriktat på att utbilda unghästar och tävla har de tagit hjälp av en vanlig dressyrtränare som komplement till rena islandstränare. Det visade sig att det förbättrade både pass och tölt när dressyrträningen kom igång.

Det är ju inget konstigt. Alla hästar behöver dressyrträning. Och då menar jag alltså stärkande, lösgörande och samlande övningar, som inte bara kan göras i skritt och trav utan även i tölt. Allt detta bidrar till att lösgöra hästen och förbättra alla gångarter.

Citat "Att träna stärkande arbete i tölt borde vara oerhört svårt med tanke på hur hästens kropp arbetar".

Fast det är just här som man också ska bygga upp tölten, genom att rida tölten med en lång och låg överlinje, utan att bli framtung, så hästen aktiverar bakdelen, man stärker då hästen och förbereder den för att så småningom lägga mer och mer vikt på bakkärran...ett arbete som tar många år, vissa hästar har lättare än andra att träna upp detta men alla hästar måste tränas i denna "joggingtölt" både fem- och fyrgångare annars är det lätt hänt att de får, som du skriver, hängmatterygg. Att enbart träna traven hela tiden stärker inte tölten.

Ett tips som jag fick från tjejen som tölttränade mitt sto...Hon hade svårt för tölten i vänster varv tror jag. då red hon serpentiner på långsidorna. då luras ju hästen att böja sig även i den stela sidan;=)hänger du med?

Hon kan numera trava och galoppera löst, men hon fattar inte när jag rider henne.
Jag har nu börjat jobba väldigt mycket i skritt, och även hittat "nyckeln" på hur jag ska få henne att slappna av i skritt. Har också ridit lite i serpentiner, flyttar tumpan o.s.v.
Har då märkt att det är mycket svårare för henne att flytta rumpan för vänster skänkel, än för höger.
Ska jobba mycket med det, och försöka bygga upp den sidan också.
Iom med att Blesa var spänd redan när jag köpte henne, och att hon också har blivit bättre när jag har haft henne, så tycker jag inte att det skulle bero på att vi går för fort fram.
Hon har gjort väldigt stora framsteg med tölten, men jag rider henne bara tre gånger i veckan, markarbetar två, och rider bara i skritt och tölt, helt enkelt för att hon inte har musklerna för att klara av de andra gångarterna än.
Traven och galoppen jobbar vi istället med från marken, genom cavaletti, hoppning och bara att trava länge. Det har också gjort stor skillnad, eftersom hon nu både kan trava och galoppera löst, vilket hon inte kunde alls innan.
Ska försöka stretcha henne lite också, men hon är väldigt nafsig och kaxig, så vill gärna lära henne nolltolerans på allt sådant först innan jag låter henne göra det. Hon är väldigt smygdominant liksom.

Håller med om att dressyrträning för dressyrtränare hjälper många hästar.
Men Blesa kan helt enkelt inte trava. Tölten och skritten är de naturligaste gångarterna för henne, och vill inte tvinga fram någon trav.
Om hon bjuder trav så får hon trava, om hon gör det ordentligt.
Eftersom hon har lärt sig både trava och galoppera löst på en månad, så om jag fortsätter träna likadant kommer hon så småningom kunna göra det också när jag rider henne.
Just nu kan hon inte det, hon har inte de muskler som krävs för att göra det, och om jag försöker tvinga fram en gångart hon inte klarar av, så kommer det bara leda till att hon spänner sig ännu mer då.

Blesa är fux, född 2001 och efter Gnýr :) Danskfödd är hon i alla fall ;)

Hon kan numera trava och galoppera löst, men hon fattar inte när jag rider henne.
Jag har nu börjat jobba väldigt mycket i skritt, och även hittat "nyckeln" på hur jag ska få henne att slappna av i skritt. Har också ridit lite i serpentiner, flyttar tumpan o.s.v.
Har då märkt att det är mycket svårare för henne att flytta rumpan för vänster skänkel, än för höger.
Ska jobba mycket med det, och försöka bygga upp den sidan också.
Iom med att Blesa var spänd redan när jag köpte henne, och att hon också har blivit bättre när jag har haft henne, så tycker jag inte att det skulle bero på att vi går för fort fram.
Hon har gjort väldigt stora framsteg med tölten, men jag rider henne bara tre gånger i veckan, markarbetar två, och rider bara i skritt och tölt, helt enkelt för att hon inte har musklerna för att klara av de andra gångarterna än.
Traven och galoppen jobbar vi istället med från marken, genom cavaletti, hoppning och bara att trava länge. Det har också gjort stor skillnad, eftersom hon nu både kan trava och galoppera löst, vilket hon inte kunde alls innan.
Ska försöka stretcha henne lite också, men hon är väldigt nafsig och kaxig, så vill gärna lära henne nolltolerans på allt sådant först innan jag låter henne göra det. Hon är väldigt smygdominant liksom.

Framsteg att hon kan trava och galoppera löst för då får hon ju träningen där...

Kan bara komentera att har du inte haft hästen mer än drygt en månads så varför "tränar ni som galningar"?
Är det inte bättre att at det lugnt och lära känna hästen först och bara ha kul i början. Varför stressa fram något??:confused::confused::confused:

Kan bara komentera att har du inte haft hästen mer än drygt en månads så varför "tränar ni som galningar"?
Är det inte bättre att at det lugnt och lära känna hästen först och bara ha kul i början. Varför stressa fram något??:confused::confused::confused:

Antar att det blev lite fel med den meningen, känns som att jag har fått en del förfrågningar på detta.
Vi tränar aktivt ja, men det är för att jag vill att hon ska kunna slappna av.
Vi tränar inte speciellt hårt, eftersom jag måste lära henne att slappna av.

Men "tränar som galningar", menade jag att vi tränar aktivt. Jag kan inte göra någonting annat än träna som det är nu. Direkt jag sätter mig på henne så spänner hon sig, och spänner sig sedan ett tag.
Då kan jag inte låta henne spänna sig, så att hon fortsätter tro att det är okej.
Förr har hon fått lång tygel när hon har spänt sig, och sedan blivit jobbad när hon slappnade av.
Jag försöker lära henne att det är tvärtom, om hon spänner sig ökar trycket på hjälperna, tills hon slappnar av, då försvinner trycket och hon får beröm.
Detta och tölten är det enda vi jobbar på, och tölten jobbar vi inte heller särskilt aktivt på.

Jag antar att de flesta trodde att jag menade att jag tränar som att det är tävling när som helst, och att allting och alla gångarter ska fungera NU, men det var verkligen inte alls så jag menade.

Men som jag ser det har jag inget annat val än att jobba aktivt hela tiden mot att hon ska kunna slappna av.
Dessutom lär jag känna henne genom denna processen, och hon är ett väldigt bestämt sto, så jag vill att hon ska förstå från början att det faktiskt är jag som bestämmer.
Jag förstår inte riktigt vad jag annars skulle gjort, hur ni menar när ni säger att jag ska ta det lugnt och bara ha kul, med en häst som aldrig har lärt sig att det är bra att slappna av?

Kom på att TTEAM-massage är bra för avslappning Enkelt när man lärt sig. Finns böcker, köpte en typ "barnbok" med alla övningar i för en femtilapp på bokrean (kolla Bokus). Värt prova, hjälper mycket för spända hästar.

Jag skulle nog fundera över olika delar. Känner igen det där med ställning, min valack var riktigt högerställd då jag fick honom. Trodde jag. För vem var högerställd? Jo jag. Jag satt så att han inte kunde vara något annat för att klara att bära upp mig. Med det vill jag inte alls säga att du sitter så illa men det är åtminstone en sak att fundera över. Mitt sto är istället vänsterställd och där hittade tjejen som behandlar honom att hon var fast i SI-leden. Efter behandling är hon mycket bättre.

Som flera skriver skulle jag arbeta mycket i skritt och på så långa tyglar som din tjej klarar av. Jag skulle nog också arbeta henne utan ryttare på ryggen en del. Kanske bara gå promenader ihop och mysa. Eller gå bredvid, tömköra eller longera (utan inspänning och utan tjo och tjim). Framåt-nedåt är tanken i longeringen. Kanske lägga till några cavaletti efter ett tag.

Kan du rida skolor? Det stärker ju varje bakben för sig och är ett bra sätt att stärka de olika sidorna. Försök att styra så mycket som möjligt med din sits. Öppnor och slutor, bara några steg av varje.

Så tid. Ha inte bråttom utan låt det ta de år som behövs. Är hästen felriden innan du köpte henne är hon ju felmusklad och det tar tid att bygga om.

Lycka till!

köpt av jennie filipsson va?
Har häst i samma stall därav sett Blesa regelbundet.

Har inte ridit henne själv men sett när andra gjort de, det främsta med den hästen menar jag är att hon har en "naturligt" hög form och därav måste jobbas mycket med avslappnande övningar för att komma ner. Av det jag sett så tror jag även det kan vara till nytta att jobba mycket med hjälperna som inte är tyglarna då detta verkar stressa upp henne.

Kanske ska du testa att dubbellongera henne på volt om du inte kan nå avslappning från ryggen?! detta har iallafall hjälp mig västentligt mycket med min tidigare mycket spända häst.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 637
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar