Allt om Schapendoes

Surrealistiskt

Trådstartare
Vad är era erfarenheter av Schapendoes? Ös på med allt ni kan tänka er. Aktivitetsnivå? Psyke? Skällighet? Möjlighet att ha hunden i lägenhet? Separationsångest? Jaktinstinkt? Något annat? Välkomnar alla erfarenheter.

Informationen om pälsen känns dock överflödig, jag lär förmodligen hålla hunden klippt.

Vi har världens bästa schappis! Och jag har tyckt att hon varit den klart lättaste hund vi haft.
Men nu när jag frågat runt lite inser jag att dom kan ha ett dåligt psyke, och att man ska välja riktigt noga vilken uppfödare man köper från. Vi hade bara tur!
Våran tik är alltid lös, har uppfostrat sig själv. Hon är med i stallet utan problem, och älskar att spåra. Ärligt talat älskar hon all sorts träning/aktivitet. Men hon kan lägga sig platt på gården och sova bort en hel dag, om det inte händer något kul.
Hon "leker" agillity med barnen, och lyder deras minsta vink för att behaga.
Hon älskar våra barnbarn, och sover alltid i deras rum när dom är här. Helst mitt i legohögen,:)
Hon älskar att vara med i bilen. Hon åker båt, 4 hjuling och skoter utan problem.
Vi håller henne nerklippt på somrarna men på vintern får pälsen växa. Hennes päls förändrades mycket när vi kastrerade henne. Nu är hon "ullig" och mycket mer kramgo.
Men hon gillar inte att vara ensam... Inte så att hon tuggar på saker, eller springer runt eller så. Utan vi ser bara på henne att hon inte slappnat av under tiden vi varit borta. Så... Vi har hundvakt, eller har henne med nästan jämt:o
Hon har också ett underligt hundspråk, morrar och viftar på svansen samtidigt mot andra hundar. Hon har några få hundvänner som hon verkligen uppskattar, men annars är hon rätt ointresserad av hundar. Hon är ju själv ett "barn"
Hon har ingen jaktinstinkt, förutom möss.... Lämlar är också roliga, dom piper som värsta pipdjur tycker hon.
Hon vallar inget, men man ser att takterna finns. Nöjdast är om hon samlat ihop hela familjen i ett rum.
Hon gick "fot" rakt genom en renskock utan att ens försöka ta efter dom när dom tillslut sprang iväg.
Hon skäller sällan, men är barnen här så skäller hon om det kommer någon.
Ja det är väl det jag kom på så här i all hast.

* Jenny *

Jag har haft några på agilitykurs även om det är ett antal år sedan, sen så har jag tittat en del på rasen (vilket gäller ungefär hälften av SKKs raser :o) inför eventuellt köp. Nu blev det ingen schappe men jag gillar dem!
Mitt intryck är att de är glada och studsiga hundar med lite clown i. Är man ute efter en lugn och stadig hund så är det nog helt fel ras;).
Relativt okomplicerade och hänger med på det mesta men kanske inte har superkapacitet även om undantagen finns. Men flera går bra i till exempel agility som jag tror passar rasen bra.
Har stött på några med lite sämre mentalitet men tycker att det överlag är en jämnare ras än många andra som blev populära ungefär samtidigt - schappen slog nog inte riktigt lika rejält som till exempel tollare och lagotto vilket sannolikt varit bra för rasen.
Dock har arbetslusten och motivationen/"belöningsbarheten" varierat en del på de jag har träffat så vill man jobba med hunden skall man nog dels vara noga med att välja rätt föräldrar - fast det gäller väl alla raser - och att träna olika belöningssätt redan från början.
Måste tipsa om Åsa och hennes Kaia på toktassarna.com :)!

Sticker in med en fråga: om man väljer att hålla dem nerklippta, hur klipper man? Med sax eller maskin? Och - törs man som spekulant säga det till en uppfödare, eller får man inte köpa då? :o:p

Kom på en sak till. Stämmer det att hanhundsaggressivitet förekommer i rasen? Jag kan blanda ihop det.
Jag känner väl inte till rasen så jättebra, men efter att ha hängt på Tånga Hed samtidigt som deras special så verkar de ha en hel del problem med andra hundar. Ett flertal gjorde utfall mot andra hundar.

Sticker in med en fråga: om man väljer att hålla dem nerklippta, hur klipper man? Med sax eller maskin? Och - törs man som spekulant säga det till en uppfödare, eller får man inte köpa då? :o:p

Ingen egen schappe, men så vitt jag förstått så funkar maskin bra! Om du ser Åsas schappe Kaia som någon i tråden tipsade om (toktassarna.com) så är hon klippt med maskin. Tycker de är jättefina klippta! Jag tycker nog personligen att man kan vara ärlig med att man ämnar att klippa ner hunden, om uppfödaren nekar en annars väldigt bra valpköpare så är det väl deras förlust. Vilken ytlig sak att bry sig om liksom.

Har också hört att schapparna har börjat få lite problem med hanhundsaggressivitet, men jag kan ha fel.

Har för övrigt också varit lite sugen på schappe men tror de är för aktiva för mig tyvärr :( Har förstått att de har stort behov att springa och röra sig fritt varje dag, annars hade det nog varit en hundras som låg i topp på min lista! Tycker de är en fullträff i vad jag söker bortsett just den detaljen...

Men just våran Schappis har inte så stort aktivitetsbehov... Bara hon får vara med oss hela tiden funkar det. Hon jobbar med husse på hans jobb, hon är med dagmatte på en "konstgård" och tar hand om konstnärer.
Hon är med mej i stallet, eller där jag är.
Vi spårar några gånger i veckan om det är barmark. Går hundkurs då möjligheterna finns.
Har promenadkompisar som hon leker med flera gånger i veckan, och är med då jag rider ibland.
Leker med barnen och följer med till grannen och dricker kaffe ibland... Ja kort sagt, får hon vara där det händer så trivs hon med livet!
Impa har inget behov av andra hundar, men slåss inte eller gör utfall. Hon mest bara struntar i andra?
Hon fick träffa sin halvsyster, och då nosade dom på varandra, sa morr... och gick åt vart sitt håll....
Vi klipper med sax, i april/maj och sedan får det växa ut under sommaren, och lagom till vintern har hon en varm päls igen.
Huvud och nos klipper vi hela året.

* Jenny *

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 555
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 026
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 235
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 659
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar