Allt går faktiskt jätte bra!!

Sv: Allt går faktiskt jätte bra!!

peter_lundin skrev:
Alla missar vi tangenter o jag hade inte skrivit ngt om det bara var en gång :angel:
PL
Du förstår ju vad hon menar iallafall ;)

/Humlan som både missar o vänder på tangenterna o ibland har svårt tolka sin egen skrift :o

Calazirya skrev:
Bha, nu var det 9 år sedan min mellis var bebis men han var då allt annat än harig.

Jag är snyggast, jag är bäst, jag kan allt själv, behöver ingen annan ..

Men han är klart den hund med störst peronlighet någonsin...

Ibland slet jag mitt hår, men det gick över när han nonchalant visade att han ville gosa ;)

RIP lille svartis

Men du hade väl schnauzer? Det du beskriver passar för övrigt mycket bra in på vår rottweiler som unghund. Men hon var inte nonchalant när hon ville kela - tvärtom, hon var översvallande med massor av pussar och bedjande blick: "älska mig, klappa mig, se mig" med tilläggsmorr om man inte fattade vinken tillräckligt snabbt...

Tippan skrev:
Måste vara våra gamla linjer :angel: Vi hade apporterade brukshundar typ. Sant!! De bar lika mycket på saker som mina retrievers och de var enormt självsäkra och inte säskilt mammiga. Men med ålder och förstånd så gav det sig.

Men våra dvärgar har väl alla i princip varit som du beskriver. Med undantag av ett par med riktigt dålig mentalitet... Har även haft en del mellisar med mycket skärpa. De linjerna gick dock aldrig vidare i avel. Det var två kullar efter en viss hane som blev så...

Och du har haft pudel?

/Priffe som försöker skapa ordning i kaoset om vilken mellis som avses...

Heheh och jag trodde det var schnazuers det syftades på. Jag har nämligen hört att det som brukar kallas "mellanscnazuer" (dvs scnazuer) är skarpare än både reisen och dvärgscznazur

peter_lundin skrev:
Alla missar vi tangenter o jag hade inte skrivit ngt om det bara var en gång :angel:
PL
Äsch jag korrektur läser aldrig på nätet, använder mig dessutom av ett talskrivspråk mixat trots tre års högskolestudier.... :o . Tycker att det fånigt av dig att påpeka sådana petiteser, men det säger mer om dig än om mig så.... har desutom en Basset, så bass för mig är två S :D !

Humelibumlan skrev:
Du förstår ju vad hon menar iallafall ;)

/Humlan som både missar o vänder på tangenterna o ibland har svårt tolka sin egen skrift :o
:bow:
tio.....

Glömde tillägga att även dessa verkar "tro" att det som fodret är baSerat på står först i innehållsförteckningen. Vem jag än har frågat har desutom sagt att det är en lag (eu-standard?), på att det ska vara så. Vad är det gentligen som stämmer.

den enskilda råvaran som det är mest av ska stå först. men ofta är det ju flera olika vegetabiliska och animaliska råvaror i hundmaten. står det t ex ris, kyckling, nötkött, fläskkött, ister... så kan de animaliska råvarorna TILLSAMMANS ugöra den största delen. likadant, fast tvärt om kan det bli om det står kyckling, majs, vete, ris... där den vegetabiliska delen kan vara störst.

Så det är egentligen ett smart sätt att förtäcka ett sämre hundfoder på? För de som producerar ett bättre foder, som ofta också är dyrare borde ju som sagt vara nogrannare med att det visas i innehållsförteckningen!

Jag tycker det ätr viktigt att ge ett foder av bra sammansättning o bra kvalite. Använde tidigare Carrier kombinerat med mkt slaktavfall numera RC. Man skall dock vara lite försiktig när man bedömmer foder efter halt av animalier. Vissa fabrikanter mal tex ner hela höns vilket påverkar proteinvärdet eftersom fjädrar innehåller en massa kväve o proteinvärdet baseras på kväveinnehållet dvs protein på pappret men inte i praktiken, även andra animalier kan ha väldigt låg smältbarhet. O som sagt jag vet att ett rätt balanserat foder med ganska mycket spannmål ofta fungerar bra i praktiken om inte hunden jobbar hårt.
PL

Egentligen är uttrycket baserat på helt irrelevant man måste gå ner o titta lite närmare på vad fodret innehåller.
PL

..och sådant som nermalda fjädrar lär aldrig den vanliga konsumenten med sanning få reda på, rykten finns ju alltid.

Det enda jag kan tillägga var att vi såg skillnad på våra hundar (Basset och en vinthund) när vi gick från Pedigreen till Nutro. Dessutom blev utgifterna för veterinär besöken mindre.

Men.

Jag har också varit med om att de rekomenderat en hund (ägaren) att gå ner i kvaliten (sanning med modifikation). En väns rottvailer blev lite för närd av Hills och blev rek. av vet. att över gå till Carrier.

Kontentan av det hela är för mig att vara extra noga när de är valpar och unghundar, för där sätts grunden, ungefär som att det idag rekomenderas amning av bebisar ganska länge. I längden tror jag att det lönar sig att fodra med ett bra foder, baserat på bra animalier. Pedigreen uppfyllde för mig inte de kraven, kanske för att jag såg "baksidan".

Har man en valp av storvuxen ras är det även viktigt att energiintaget inte blir för högt. Det är därför tex RC har olika valpfoder för olika raser. Att bara ge ett foder av bra kvalite kan bli fel.
PL

De nermalda fjädrarna stör mig inte i sig, däremot om man inte kompenserar när man beräknar proteinvärdet.
PL

peter_lundin skrev:
Har man en valp av storvuxen ras är det även viktigt att energiintaget inte blir för högt. Det är därför tex RC har olika valpfoder för olika raser. Att bara ge ett foder av bra kvalite kan bli fel.
PL
Givetvis är det viktigt att välja ett foder som passar just den hunden man själv har. Mina hundar är ex väldigt olika. Vinthunden älskar att tillryggalägga sträckor i full sprinter fart medans Basset är rätt maklig i sin takt, verkar mest gå runt och strosa, nosa och söka upp ätbara ting. Likaså raser som inte växer speciellt mycket jämfört med en grandis el. likn. har olika krav på mat.

Men vem har sagt att man ska göra det lätt för sig jämt?

Var på näringslära-kurs (hundfoder) för inte så länge sedan. Tyvärr var jag alldeles för trött för att orka lyssna de 3 h som det pågick. :o

Men där nämdes att man genom att kolla halten av aska kan avgöra om de har malt ner kycklingen med fjädrar och näbbar kvar eller om de bara malt ner köttet. Har trots att jag letat inte hittat mängden aska det ska var aför att avslöja vilket. Något som kan mer om detta?

Trodde såklart att hon menade Mellan Schnauzer , är väl den ras som kallas mellis...

Aja då var det väl saksamma ;)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 210
Senast: Modig_Korn
·
J
Ridning Hejsan! Har en varmblodsvalalck på 10 år på foder. Han är väldigt snäll och lättlärd för övrigt och super go att hålla på med...
2
Svar
22
· Visningar
3 143
Senast: zabby
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 765
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar