Allt går faktiskt jätte bra!!

Sv: Allt går faktiskt jätte bra!!

Har läst att vargar (även på våra breddgrader) kan äta bär och gräs om inte annat erbjuds...

Haha :D Sån är min 6 åriga sch/bc...han har aldrig någonsin gjort nåt fel, aldrig varit trotsig heller.....så det finns 2 st...eller kanske 3 t om...min gamla tik som jag tog som omplacering som 1 åring har heller aldrig gjort nåt fel....nu fyller hon 14 i augusti :love:

Om du inte vill lyssna på de råd som du faktiskt själv frågade efter så gå in på SKKs hemsida och läs om de båda raserna. Då ser du själv hur olika dessa raser är och hur olika de är avlade att jobba och att användas.

I övrigt är din bebis jättesöt och jag önskar dig lycka till!

/Timsetim

Varför skulle de äta bär och gräs när vårt land kryllar av sork, hare, rådjur och andra djur, särskilt under de varma månaderna? Vintertid växer det väl inget gräs och inga bär heller...

Många här har verkligen en skitig attityd då det gäller blandraser men därmed inte sagt att det är konstigt eller fel. Tjuvparningar är misstag som vem som helst kan göra och jag är emot tanken att man då ska ha ihjäl valparna bara för att dom inte är "rena". Men uppfödare som medvetet blandar raser är bara oseriösa.Det finns blandraser som blir hur fina som helst men också dom som hamnar i omplaceringskarusellen redan innan dom fyllt 1 år.
Jag hoppas verkligen att din hund är ett bra exemplar vilket kommer att visa sig tidigast vid 1 års ålder och att du kommer att få mycket nöje med denna hund. Men glöm inte att blandningen består av två hårt arbetande bruksraser och att dessa behöver otroligt mycket aktivering för det är det många som förbiser då dom köper blandisar.
Ingen av oss här har rätt att döma dig bara för att du köpt en blandis det är bara för dig att bevisa hur fin och bra din hund är. Se det som en utmaning (det gör jag och jag har en oreggad hund alltså blandras enligt skk). Och det finns inget bättre än när man får beröm från helt främmande människor för att man har en så lydig och duktig hund ;) .

Jag kan nästan sätta 100 spänn på att ingen här inne har "skitig"attityd vad gäller blandras, däremot vad gäller människorna som föder upp dem ( uppfödare som inte har varken kunskap eller ekonomi )

Vad gäller hennes blandras är det heller ingen som har något emot den, däremot trådskaparens något trista attityd.

Hennes blandning är inte utav två liknande bruksraser utan utav en Bruksras och en Vallare..

Sweet skrev:
Att de enbart äter kött säger jag väl inte om jag skriver att de i brist på annat kan äta tex sopor.

Eh, nej det förstås. Men du säger det definitivt när du skriver att den är "uteslutande" köttätare, vilket du började med att skriva...

Vargen livnär sig på kött, ja. Den är en köttätare. Sen att den ibland kan stoppa i sig lite sopor och bär gör den inte till allätare.

Men nu handlar denna tråd inte om vargens matvanor...

cassiopeja skrev:
och då har jag ändå en valp av en "lätt nybörjarras" - hur misslyckad som hundägare kan man bli egentligen?!?!! :rofl:

Hade du Boxer eller Mellis?

Har för mig att det var Mellis du hade. Våra Mellisar har varit mycket mycket svårare än mina Labradorer. En annan självständighet och struntar i om de försvinner. Vet inte hur många gånger vi hämtat diverse hundar på polisstationen och hos folk :o (Okej på drygt 20 års tid, så det är inte så att de rymde en gång i veckan) En fick vi hämta påkörd från ett dike också :(

Men efter 2-3 års ålder så :p

Jo det är en mellis. Mycket Självständig Herre... Jag får liksom ingen riktig kontakt med honom, för det han bryr sig mest om här i livet är att få utforska världen på egen hand, alla vi andra som envisas med att vara i hans närhet är bara ytterst störande moment om man frågar honom... :smirk: :D Men jag hoppas och tror att han växer till sig han också så småningom. :p

Även om det är tråkigt så är det "helt normalt" om du frågar mig. Så känn iaf inte att det är du som är dålig!

Roligt att det fungerar bra. Hoppas resten av kullen har samma tur.... För med den sk "uppfödaren" är det blott och bart ren tur om det utvecklas till en bra hund, tyvärr.

Tippan skrev:
Även om det är tråkigt så är det "helt normalt" om du frågar mig. Så känn iaf inte att det är du som är dålig!
Tack för uppmuntran! :) Det verkar vara ganska stor variation på mentaliteten inom rasen, för dom individer jag har träffat och fått beskrivna för mig har inte alls varit såhär tuffa och självständiga, utan mer mammiga, känsliga och nästan lite mesiga och rädda av sig. Så fick jag hem en sånhär självständig kille, och det kom lite som en överraskning för mig. :D

Bha, nu var det 9 år sedan min mellis var bebis men han var då allt annat än harig.

Jag är snyggast, jag är bäst, jag kan allt själv, behöver ingen annan ..

Men han är klart den hund med störst peronlighet någonsin...

Ibland slet jag mitt hår, men det gick över när han nonchalant visade att han ville gosa ;)

RIP lille svartis

JAG skulle aldrig ge mina hundar ett foder som är BASSERAT på spannmål. De som står först i foderinnehållet är det som fodret är basserat på. Varför betala för sådant. Det ger säkert inga problem NU, men du sätter grunden för din hunds välbefinnande NU, vilket innebär med ett sämre foder får ni problem SEDAN när hon är vuxen.

Vi gav också pedigree från början för en himla massa år sedan. Valpen mådde bra inga konstigheter, men vid 1½års ålder började hon utveckla en foderallergi (spannmål). Vi bytte foder till ett rent special foder från Nutro, och OJ vilken skillnad. På TVÅ veckor var hela hunden en annan gladare livligare hund. Pälsen såg finare ut, mindre avföring, bättre andedräkt osv.

Som sagt du sätter grunden nu medans valpen växer, varför inte ge unghunden bättre förutsättningar *förvånad*!!

Uppfödarna har ofta tet sämre foder då de fodrar så många hundar och dessutom vill de tjäna pengar, kan dessutom tänka mig att många blandisuppf. är mindra "seriösa".

De valpar jag köpt kommer ofta med ett krav på att köpa ett bra foder.

Att du dessutom tror att du ska kunna se Vilka poteniella problem ni kommer att få i framtiden redan nu, får mig att fundera på om du är nybörjare? Inga problem med det, alla är vi barn i början. Men vänta till jycken är könsmogen innan du "hoppar" på folk.

Jag hoppas givetvis att allt kommer att bli bra med dig och hunden, den ser så söt ut, självklart!

:banana:

Måste vara våra gamla linjer :angel: Vi hade apporterade brukshundar typ. Sant!! De bar lika mycket på saker som mina retrievers och de var enormt självsäkra och inte säskilt mammiga. Men med ålder och förstånd så gav det sig.

Men våra dvärgar har väl alla i princip varit som du beskriver. Med undantag av ett par med riktigt dålig mentalitet... Har även haft en del mellisar med mycket skärpa. De linjerna gick dock aldrig vidare i avel. Det var två kullar efter en viss hane som blev så...

Att säga att det som står först är det fodret är baserat(ett s) på är en väldig förenkling. Om fodret innehåller flera olika typer av animaliska råvaror kan dessa tillsammans utgöra den absolut största delen fastän spannmål "står först".
PL

Men då lagen om innehållsförteckningen i Sverige säger att det som fodret är basserat på ska stå först, borde det då inte stå något om att fodret innehåller mest animaliskt även om det är av olika sorter? De foder som är basserat på annat än spannmål kostar ju oftast lite mer och torde väll vara nogrannare med att styra innehållet så att det syns. Vem man än frågar i handeln så säger ju de "att det fodret är basserat på står FÖRST"!

Annars väljer man om man är nogräknad ett foder som i innehållsfört. deklarerar något animaliskt som nr ett. Vilket i de fallen du påpekar blir fel.

Handeln brukar inte vara särskilt kunniga. Nej det finns ingen regel om att man skall ange vilet som är mest av vegetabiliskt el animaliskt. Ofta har foder med högt energi o proteininnehåll stor del animalier. Sen är jag inte särskilt rädd för spannmål till hundar som inte kräver så mkt energi o protein. Snälla, baserat stavas med ett s!!
PL

peter_lundin skrev:
Handeln brukar inte vara särskilt kunniga. Nej det finns ingen regel om att man skall ange vilet som är mest av vegetabiliskt el animaliskt. Ofta har foder med högt energi o proteininnehåll stor del animalier. Sen är jag inte särskilt rädd för spannmål till hundar som inte kräver så mkt energi o protein. Snälla, baserat stavas med ett s!!
PL
Och vilket stavs med K :devil:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 210
Senast: Modig_Korn
·
J
Ridning Hejsan! Har en varmblodsvalalck på 10 år på foder. Han är väldigt snäll och lättlärd för övrigt och super go att hålla på med...
2
Svar
22
· Visningar
3 143
Senast: zabby
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 765
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar