Allt går faktiskt jätte bra!!

Sv: Allt går faktiskt jätte bra!!

Jag hoppas dels för din egen skulle men mest för Divas skull att du inte har sådanhär barnslig attityd för folk IRL som ger dig råd och tips.

Mycket kan gå fel när man är förstagångs hundägare ( kan referera till min egna första hund :crazy: ) Men oj vad mycket man lärt sig genom åren över att vara mottaglig och faktiskt inse att man inte vet bäst.

Hur som helst, hunden är underbart söt och jag kan bara önska dig lycka till ett väldigt BRA tips är dock att du ändrar attityd ...

/ C som har en 10 månaders JÄTTE Bebis nu

Hon är jättesöt din Diva ,m en jag håller med de flesta här...problemen kommer inte förrän senare...alla valpar är gulliga o söta och oftast läraktiga...det är när könsmognaden kommer som problemen också kan komma......men jag hoppas att det kommer att fortsätta gå bra för dig...

off topic...det var nån(emmizen?? ) som köpte en blandras med "knepig blandning" för nåt år sen...hur har det gått där tro....

Lånar:

Som flera sagt, så är det inte som valp problemen kan dyka upp. Och det gäller både blandis och renrasiga.
Sen att du (Mela) inte vill ta till dig vad folk skriver, det är en annan sak. Det är skillnad på att äga en mops och rottweiler, men vissa tror att "hund som hund".

Jag önskar dig lycka till med din hund. Men jag är också helt övertygad att du aldrig kommer säga något annat än att det går bra. Skulle du få problem tror jag inte du tar upp det här, för då får du ju erkänna att denna blandning kanske inte var det bästa.

såg igår att det finns en kennel som föder upp bc/beardedcollie blandisar JÄTTEsöta!
Har du nån bild på din hund?

Har tänkt på henne också, det var länge sedan jag såg henne här på forumet.

Diva är jättesöt (fast det finns väl inga fula valpar) och jag hoppas för er båda att det går bra och att de problem som uppstår, att du är klok nog att be om hjälp och har tur nog att få det från rätt ställe.

Vår tamhund härstammar från vargen (dna avikelse på endast 0,02%) och vargen är uteslutande köttätare,

Vargar äter även vegetabiler. I Indien tex äter vargen upp till 80% av vegetabilisk föda och inte animalisk.

Så hög % är det inte här i Sverige tex, men visst äter de en hel del vegetabiler, både självvalt och från rådjurets mage som de fällt inför en måltid.

Men visst är det många foder som innehåller en för hög halt av spannmål och det finns även en hel del hundar som är känsliga för just spannmål.

Grana skrev:
men vissa tror att "hund som hund".

Jag hade den attityden förut, trodde att "uppfostran är allt" typ. Förälskade mig i en hamiltonstövare och drömde om att skaffa en sådan som ridkompis i skogen. :angel: :D

men vargar räknas ju som carnivorer (köttätare) till skillnad från människor och grisar som räknas som omnivorer (allätare) och kor och hästar som räknase som herbivorer (växtätare). i praktiken innebär det att den största delen av födan utgörs av kött.

Säger som alla andra:

Hon är jättesöt, valpar är jättesöta, gulliga, lyhörda m.m

Förhoppningsvis fortsätter det så, men även en blandras kommer in i en könsmognad fas och det är där och därefter som det visar sig hur Din hund kommer bete sig som vuxen.

Återkom gärna om 1 år och berätta hur det går. Förhoppningsvis går allt jättebra! Och förhoppningsvis har Du inte samma tråkiga attityd i verkliga livet, utan att Du verkligen tar till Dig kunskap och erfarenhet från folk som har det.

Lycka till med lilla Diva, som även hon kommer att växa upp.

Ja, de räknas ju till köttätare, även om de inte enbart äter animaliskt. Men som Sweet skriver att de enbart äter kött stämmer inte.

Och jag var stöddig från 9 veckors ålder till 12 års ålder med min förre..Och ännu efter hennes död är jag lika stöddig efter haft sådan hund...;)

Till Mela: Mycket söt hund.

martha skrev:
alla valpar är gulliga o söta och oftast läraktiga....
:rofl: Yeah right!...
Jag BÄVAR för när lille Herr Trots här hemma kommer bli "tonåring"... :devil: Han har räckt långfingret åt mig ända sen han kom hit i stort sett, och han är ju inte ens 4 månader än...
Jag har flera gånger sagt till mig själv att jag lovar dyrt och heligt att aldrig skaffa hund igen (eller något djur överhuvudtaget), och då har jag ändå en valp av en "lätt nybörjarras" - hur misslyckad som hundägare kan man bli egentligen?!?!! :rofl:

Till alla:

Det börjar gå lite till överdrift här... alla behöver ju inte skriva exakt samma sak om och om igen. Jag kan förstå trådskivaren om hon blir irriterad.
Istället för att höja ett varnande finger hela tiden kan ni väl komma med bra tips och glädjas åt att ännu en människa har valt en hund som sin bäste vän.

Jajajaja....:D

jag brukar köra med att som måste ju få utvecklas...ju värre dom är som små..ju bättre blir dom som stora :D

TillTina8.jpg

Visar bara en, annars titta i beardis tråden om du vill se mer!!

Mynta2 skrev:
Och jag var stöddig från 9 veckors ålder till 12 års ålder med min förre..Och ännu efter hennes död är jag lika stöddig efter haft sådan hund...;)

Till Mela: Mycket söt hund.

oh well..... jag glömde bort att jag naturligtvis skulle frisera sanningen något eftersom detta var hundforumet-där-man-inte-skall-bekänna-några-brister.

Vilken "tur" du måste haft som fått en sådan hund i tolv år.

Trådskaparen har i en tidigare tråd fått en hel del tips och hjälp från folk med erfarenhet av de inblandade raserna och även från folk som haft samma korsning.
Hon verkar inte vilja ta åt sig av folks kunnande och då kan vi inte göra så mkt åt saken.

Alla har dock önskat henne lycka till med valpen och jag talar nog för alla när jag skriver att vi önskar att allt kommer gå bra.

Att de enbart äter kött säger jag väl inte om jag skriver att de i brist på annat kan äta tex sopor. Men vargen (på våra breddgrader) är en köttätare, den går inte runt och till stor del smaskar i sig blåbär och rötter som björnar gör tex. Sedan tuggar de säkert på rötter och gräs och annat smått och gott om de känner för det, precis som hundar.

Ärligt talat...det ÄR sanning. Jag kommer aldrig någonsin få/hitta en sådan hund...Lättsam från valp till gammal..Jag har/hade då inget att anmärka på...Och du, en del talar faktiskt sanning...en del kan göra det vet du ;)

Mynta2 skrev:
Ärligt talat...det ÄR sanning. Jag kommer aldrig någonsin få/hitta en sådan hund...Lättsam från valp till gammal..Jag har/hade då inget att anmärka på...Och du, en del talar faktiskt sanning...en del kan göra det vet du ;)
Labben är precis sån! Dock har hon börjat få lite, ehm...selektiv hörsel på gamla dar .

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 210
Senast: Modig_Korn
·
J
Ridning Hejsan! Har en varmblodsvalalck på 10 år på foder. Han är väldigt snäll och lättlärd för övrigt och super go att hålla på med...
2
Svar
22
· Visningar
3 143
Senast: zabby
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 765
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar