Allt flera hundgodis utan spannmål

FDA varnar med låter tugget fortfarande säljas

*KL*

Den här tråden fick mig faktiskt att maila till de som gör Planet Pet-godiset och fråga varifrån köttet kommer.

Fick snabbt det här svaret:
"Planet Pet är producerat i Kina.

Fabriken som tillverkar Planet Pet certifieras av FDA (USA Government officials) varje år. Dessutom kontrolleras varje leverans av CIQ (China International Qualty control). När produkterna kommer till Europa kontrolleras de även här.

Den här fabriken har aldrig haft någon anmärkning på någon produkt, så du kan lugnt ge Planet Pet till din hund."

Vet inte vad jag ska tycka nu riktigt...

FDA varnar för giftigt hundgodis från Kina, men de förbjuder det INTE. Det säljs fortfarande idag i affärer i USA. I facebok-gruppen Animal Parents Against Pet Treats Made in China kan man se nytagna bilder på påsar uppställt i affärer med det tugg som dödat och skadat så många hundar. Det enda FDA går ut med är vilka symtom man ska söka veterinär för om hunden ätit av Kina-tugget.

Såg nyss en uppdaterad karta och en lista på alla offer; både skadade och avlidna hundar med datum, namn och ras. Man måste bli medlem i facebookgruppen om man vill läsa dokumentet och annat som publicerats och diskuteras i gruppen.

Sv: Allt flera hundgodis utan spannmål

Även i Sverige "testas" dom svensktillverkade produkterna/fodren på våra djur - det är nämligen kennlar som provar om nya eller/och förbättrade foder fungerar bra.

Att foder testas har jag inga problem med, det är HUR det testas som gör mig brydd.

Att hundfoder testas på hundar är väl en självklarhet - och dom gamla så kallade PETA-filmerna som spridit rykten om Eukanuba och Iams om djurförsök ger jag inget för alls.

Varför? Visst att just PETA är extrema i sina åsikter, men ingen rök utan eld tänker jag. Vad vet du om just detta och hur menar du att det som visas i filmerna är felaktigt? Upplys mig, för jag mådde jäkligt illa när jag såg dom...

Jag vet inte om det är just PETA som har lagt ut filmerna, men jag har sett att det finns flera som visar hemska förhållanden för djuren. Jag har bara sett en, det räckte.

Att foder testas har jag inga problem med, det är HUR det testas som gör mig brydd.

Varför? Visst att just PETA är extrema i sina åsikter, men ingen rök utan eld tänker jag. Vad vet du om just detta och hur menar du att det som visas i filmerna är felaktigt? Upplys mig, för jag mådde jäkligt illa när jag såg dom...

Jag vet inte om det är just PETA som har lagt ut filmerna, men jag har sett att det finns flera som visar hemska förhållanden för djuren. Jag har bara sett en, det räckte.

Hundfoder i Sverige tests helt enkelt genom att kennlar utfodrar med det - precis på samma sätt som man utfodrar sin hund hemma. Inga konstigheter. Sedan utvärderas fodret efter en period om hur smakligt det är, hur det fungerar övrigt hälsomässigt (hull, muskelbyggnad mm mm)

Finns väl inte många fler sätt att prova hundfoder på - eller ? Hundfoder är just hundfoder, så PETAS sk skrämselpropaganda fungerar inte på mig där även om jag av andra orsaker inte använder Eukanubas eller Iams foder. För mig känns det märkligt att ens tänka tanken att göra "djurförsök" med helt vanliga foder med ätbara ingredienser - hur skulle det gå till ????
Det finns liksom ingen vits med att göra gräsliga djurförsök med gifter osv i hundfoder när dessa ändå inte kan säljas på marknaden - utan jag är rätt säker på att även Eukanuba/Iams har helt vanliga ingredienser i sina foder precis som svenska foder.

För övrigt är dessa PETA-filmer väldigt gamla. Tror jag såg dom för första gången för typ 10 år sedan...

Jag vet hur foder testas i Sverige. Det har jag inga problem med.

Filmen jag såg lades in för 3 år sedan. Varifrån kommer dessa filmer då? Dom visar ju ändå hundar och katter som lever i groteska förhållanden.

Jag vet hur foder testas i Sverige. Det har jag inga problem med.

Filmen jag såg lades in för 3 år sedan. Varifrån kommer dessa filmer då? Dom visar ju ändå hundar och katter som lever i groteska förhållanden.

Ärligt talat vet jag inte riktigt. Det har cirkulerat rykten om att dessa filmer är ihopklippta från andra ställen osv och förstår inte riktigt mening i dom om jag ska vara ärlig. Det har i alla fall ingen med själva hundfodren att göra, utan möjligtvis om företaget som tillverkar dom kanske är "inblandade" i andra affärsområden som innefattar djurförsök eller har varit. Många storkoncerner har ju inte bara ett tillverknings/försäljningsområde, utan många - kan vara allt från husdjursfoder till kosmetika osv.

Tack för dina svar :)

Jag kan iofs känna att om nu tillverkarna står bakom det som sker i filmerna, så är även det anledning (för mig) att skita i att stödja dom.

Nu skulle jag inte mata min hund med Eukanuba eller Iams, men det ar for att det ar riktig skrapmat ... och inte for vad PETA sager kommer fran deras fabriker.

Peta har sjalva utsatt djur for oerhort lidande ... for att fa sina filmer i bland. PETA ar den organisation som slappte ut en massa grisar fran en gris farm (mitt i vintern i Washington state dar det blir vinter) for att det "var synd om dem". Det ar en avskyvard organisation som har skadat mycket mer an de har hjalpt djur. De vill stoppa djuragande och att man inte ater kjott och har avskyvarda metoder for att fa som de vill.

KL
Är det nån som har tips på "bra" lyxigt hundgodis för små hundar. Min häst råkade trampa på en kompis dvärgpinscher idag. Allt gick så bra som det kan gå, en rejäl sårskada men inget brutet. (Jag var inte ens med vid händelsen, så det är verkligen inte mitt fel, om nån skulle vilja angripa mig för det.) Skulle hur som vilja ge jycke en liten present :)

Hunden kommer inte att förknippa det med händelse :)

torka leverpastej eller blodpudding

Jag har hyfsad koll på vad PETA håller på med. Det var iofs ett par år sedan jag senast "läste på", men att dom har mycket dumheter för sig råder det ingen större tvekan om.

Det jag oponerade emot varifrån dom isf fick filmerna med eländet.

Peta har sjalva utsatt djur for oerhort lidande ... for att fa sina filmer i bland. PETA ar den organisation som slappte ut en massa grisar fran en gris farm (mitt i vintern i Washington state dar det blir vinter) for att det "var synd om dem". Det ar en avskyvard organisation som har skadat mycket mer an de har hjalpt djur. De vill stoppa djuragande och att man inte ater kjott och har avskyvarda metoder for att fa som de vill.

Håller med till fullo - dom har gjort mycket hemskt:cry:

KL

Jag var på en väldigt intressant föreläsning med Peter Savolainen i måndags.
Hans forskarteam har kommit fram till några saker som är väldigt intressant ur hundkostsynpunkt. Denna forskning är dock ännu inte publicerad, utan vi kan se fram emot detta inom 2-3 månader gissade han.

Genom genetiska jämförelser mellan hund och varg så har de hittat genetiska skillnader i förmågan att bryta ner stärkelse.
Vargens DNA där varierar medan hos hunden är denna del av DNA konstant. Den visar att hunden är anpassad för att klara vegetarisk kost.

Hans forskning visar att hundens ursprung startade i södra Kina för 3-5000 år sedan. Detta skedde undefär samtidigt som människan började bosätta sig och odla, i det området framför allt ris.
Man kan påvisa att människan redan då åt hundar och teorin är att det vore rimligt att de hundar som kunde överleva på vegetarisk kost var de som fick vara kvar. Att mata hundarna med kött är helt enkelt inte kostnadseffektivt i förhållande till det kött man fick av hunden.

Beskrivning på vem Peter Savolainen är:

Peter Savolainen är docent och forskare vid Kungliga Tekniska Högskolans genteknologiinstitution där han sedan tio år tillbaka leder en forskargrupp som framför allt inriktar sig på evolutionär- och populationsgenetiska studier av hundens mitokondriella genom. Peter disputerade vid KTH och har även varit verksam som post-doc vid Max-Planck-institutet i Leipzig där han framför allt arbetade med genetisk kartläggning av arkeologiska mänskliga benlämningar. Målet för Peter Savolainen och hans grupp är att reda ut hundens ursprung och tidigaste historia.
- Vi vill ta reda på var, när och hur hunden uppstod från varg, säger Peter. Därefter vill vi belysa hur spridningen över världen såg ut och hur olika typer av hundar har uppstått. Studierna utförs genom att samla in biologiska prover från hund från hela världen och sedan studera hur DNAt hos dessa individer ser ut.
Framför allt använder sig gruppen av mitokondriellt DNA och studierna är även av betydelse för rättsgenetiken. Under hösten 2009 presenterar Peter Savolainen, Cornelya Kluetsch och deras kollegor färska resultat som kastar nytt ljus över hundens ”vagga”.

Tack! Mycket intressant. Ser fram emot att läsa rapporten av PS :laugh:

Ja det var verkligen intressant.
Jag frågade om hans forskning var "beställd" från någon myndighet eller liknande, men det var det inte.
Dock sa han lite skämtsamt att han kanske borde kontakta någon hundmatsproducent.

Känns som att detta är ganska revolutionerande och många som var säkra på att hundar ska äta så mycket kött som möjligt kanske får omvärdera sina åsikter.

Jag tycker det låter väldigt konstigt att hunden bara skulle funnits i tre tusen år. Annan forskning pratar väl om det tredubbla?

Jag kan minnas fel, men har bestämt för mig att 3-5000 år var vad han sa.
Vi har inte fått våra handouts från föreläsningen ännu, återkommer när de kommit.

Dock säger han att det inte finns någon tidigare forskning i ämnet.

Lite mer om vad han berättade, dock med reservation för att jag missuppfattade något.

De har hittat 10 olika "genetiska typer" (med flera olika "undertyper") genom att ta DNA-prover på hundar över hela världen.
Av dessa typer så är det endast i södra Kina som ALLA dessa 10 typer finns representerade. I övriga världen finns några av dessa typer. De har också kunnat spåra vilken väg hunden har spridit sig runt världen. T.ex. vilken väg de kom till Madagaskar, genom att följa vart dessa typer finns.
Det finns 3 olika grupper av hundar som i ett senare skede blivit blandade med varg och i skandinavien finns en av de tre grupperna. Där finns raser som jämthund, lapphundarna och Hälleforshund.

Ja, väldigt intressant är det i alla fall. Rekommenderar varmt denna kurs :love:

"År 2009 kom så Peter Savolainen ut med ett banbrytande besked: han kunde ganska precist säga var och när i Asien hunden och vargen gick skilda vägar. I området söder av Yangtzefloden har ett hundratals – kanske tusentals vargar tagits an av människan ungefär samtidigt och domesticerats, kanske bara över ett par årtionden, för cirka 15 000 år sedan.
Dessa hundtyper har sedan spritt sig vidare över kontinenten i sällskap med människan. Detta förvånade många eftersom de äldsta arkeologiska fynden av hunden snarare hittades i Mellanöstern och Europa.
Kvarlevorna av en kvinna i en 12 000 år gammal grav i Israel hade sällskap av ett valpskelett och i Oberkassel, Tyskland, har man hittat en 14 000 år gammal käke. Förklaringen till frånvaron av arkeologiska fynd i Sydostasien tror dock Peter Savolainen ligger i något annat."

Som jag trodde alltså, femdubbla siffrorna du angav!

http://www.dogma.nu/artiklar/hundens-ursprung-i-kina-med-en-unik-grupp-i-skandinavien

Och visst finns det tidigare forskning, se länken från Per Jensen, där nämner han en studie från USA från 2010.

Oj, ja, jag har en tendens att låta bli att lyssna när det kommer till årtal och så, men här hade jag bestämt för mig att han sa 3-5000 år.
Men tydligen var jag antagligen för upptagen med att tänka på annat han berättade just då.
Hmmm, då måste jag ha kopplat de åren till fel detalj.

NÅGOT intressant hände i alla fall för 3-5000 år sedan :idea::angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
902
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 347
Senast: sardellen
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka