Allt är mitt, hur ska vi hantera det?

turbofling

Trådstartare
Vi har ett litet problem som jag behöver era tips och råd på hur vi ska hantera det.

Emilia som är 2 år och 2 månader är just nu inne i en period där favoritorden är "mitt", "min", "allt mitt", "nej, bebi, Mijas Maja kaput machen" (nej, bebis. Det är min, du (Maja) tar sönder den). Maja är alltså hennes lillasyster som är 7 månader. Maja har nu börjat intressera sig mer och mer för Emilias saker vilket inte är populärt. Även saker som är min eller hennes pappas säger hon är hennes och sliter det ur händerna på oss eller blir rasande om vi tar det ifrån henne.

När det gäller mellan henne och oss vuxna känns inte problemet så stort men jag funderar på hur vi ska göra mellan henne och Maja. Om vi ger saken till Maja så blir Emilia arg på Maja och slår eller puttar omkull henne. Samtidigt vill vi inte låta Emilia ta saken från Maja eller låta henne "vinna" genom att ge Maja något annat. Tidigare har det fungerat om vi bett Emilia ge Maja saken, men inte längre.

Hur tycker ni att vi ska hantera situationen?

Sv: Allt är mitt, hur ska vi hantera det?

Det är nog bara att försöka vara rättvis, tålmodig och förklara när hon gör fel

Samma problem här :D. Lillebror får absolut inte leka med något som möjligtvis kan tänkas vara intressant för storebror (de är 6 månader och 2,5 år).

Brukar fungera om man säger att du får ge lillebror något att leka med. Fördelen är då att han får lov att välja det som lillebror skall leka med.

Går din äldsta på dagis?

Kan också fungera att säga: Kommer du ihåg hur ni brukar göra på dagis? Man delar på saker och leker tillsammans.

Eller: Om lillebror får den så får du ta lillebrors napp (storebror har aldrig använt napp utan vill bara ha den för att lillebror har den, brukar dock tröttna fort på nappen).

Det brukar gå att komma runt det men man får ha flera olika knep så att man kan variera lite. Kör man samma knep för ofta så fungerar det till slut inte längre.

Mvh

Tora

Syrran berättade ALLTID för sonen hur glada andra blev om de fick låna och hur snällt det var att låna ut. Det gjorde hon iofs även innan han kommun i sin MIN period, men det fungerade på honom. Med en del tålamod iaf ;)

Tidigare har Emilia gärna delat med sig av allt från leksaker till mat, ibland lite för mycket. Det här med att allt nu är hennes kom plötsligt över en natt så vi står lite handfallna över hur vi ska hantera det. Just att hon blir så hårhänt mot Maja när vi tillbaka något som Emilia tagit är det jobbigaste. Vill inte heller att det ska bli svartsjuka eller så mellan dom.

Hon går på dagis på förmiddagarna och där verkar det inte vara några problem.

Det här med mitt kom efter några veckor på förskolan hos E. Innan har hon alltid delat med sig :)

Att undvika svartsjuka/avundsjuka helt tror jag är omöjligt, det går i vågor och när vågen kommer gäller det att hantera det lugnt och rättvist. Att visa Emilia att man inte får ta och absolut inte får agera ut mot personen man tar ifrån är viktigt, men hon är liten så det är till att passa, förklara, passa och förklara..

kanske har med förskolan att göra här också, Emilia har gått en månad nu.

Mycket passande blir det, jag som nyss var så glad att dom två kunde sitta brevid varandra och "leka" under tiden som jag lagade mat/hängde tvätt osv. Men den tiden kommer väl tillbaka om det tag hoppas jag, om inte annat när Maja blvit lite större och tuffare.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 323
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 765
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 551
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 023
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024