Allt är för bra..?

Sv: Allt är för bra..?

Vet du vad den viktigaste biten som mamma är?
Det är att finnas till hands.
Att finnas för sitt barn på barnets villkor, se ditt nöjda barn med hans ögon, han får göra det han gillar allra bäst.

Jag tror att du liksom många andra människor väntar på "den stora katastrofen" "det kan inte vara så här bra egentligen, det kommer slå tillbaka, något hemskt kommer hända" men det kan faktiskt vara så bra, ibland får man bara finnas utan att det ställs orimliga krav.
Ibland får man åka kana genom livet.

Strunta i tanken på en morgondag, lev idag istället.

Jag är också jättenervös, supernervös för att börja tyskakursen som jag inte ens anmält mig till än :)
Babysimmet följer sambon med på, tur annars hade jag inte vågat gå (iof hade jag inte förstått så mkt som sas heller). Jag tycker du är modig som gick på pass själv, det har jag aldrig vågat utan någon kompis.

Precis sådär har jag tänkt att det kommer bli! När han blir mer självständig och kan leka lite själv så tror jag att mitt dåliga samvete kommer försvinna. När han kan sitta upp på en filt och plocka med lite leksaker, när han kan ta sig dit han vill på egen hand. Då man helt enkelt slipper tänka "vad kan han tänkas vilja göra nu". Även om han är nöjd med minsta lilla, men som alla skriver - det är ju dagens måste-göra-tusen-saker-samhälle som får en att tänka såhär konstigt.

Skönt att det gick över, för jag har tänkt precis sådär. Har för allt i världen inte kunnat förstå hur min kompis, som varit hemma över 2 år med sin dotter, tycker att det känns jobbigt att börja jobba :D Men å andra sidan har jag förstått att det kommer kännas bättre när han kan lite mer själv. Kul att kunna gå ut på våran gård och leka lite i sandlådan, som du skrev, och pilla med saker.

Ja, man är en helt ny människa när man kommer från stallet/gymmet. Munnen går i ett och man är lyckligare än lycklig och leker mer än gärna med sin lilla plutt innan nattningen :) Det är verkligen en nollställning att komma iväg och göra nåt man mår så bra av. Alla negativa känslor är som bortblåsta.

Ska fråga BVC om liknande aktiviteter, bra förslag :) Sambon kommer vara hemma april-oktober, är dumt för mig att börja deltidsjobba med min höga FP.

Precis! Nu slipper man ångesten över att inte förstå vad han vill (även om han är supernöjd så kanske han vill något annat ändå?!) Nu visar han tydligt vad han vill göra och hjälper jag honom inte så gör han det själv! Som du skrev, nu är han glad när vi följer med ut på gården så han får greja ute.

Kolla med typ svenska kyrkan oxå, dom brukar ha babysång och sånt. (har dock aldrig varit där själv men har hört att det är bra.. :)) Man behöver inte vara jättekristen för att gå dit o sjunga lite :-D

När Rasmus var i samma ålder som Elias så hade vi babysim en dag i veckan och öppna förskolan en dag. Det räckte gått o väl för att jag skulle vara nöjdare. Men om du inte vågar gå eller om det inte finns några tider så kan du ju ta med dig sambon en tid som ni båda kan till badet och bada bara ni två ihop?! Bara ni går dit en dag som dom har varmt i bassängen.. :-)

Vet du vad den viktigaste biten som mamma är?
Det är att finnas till hands.
Att finnas för sitt barn på barnets villkor, se ditt nöjda barn med hans ögon, han får göra det han gillar allra bäst.

Jag tror att du liksom många andra människor väntar på "den stora katastrofen" "det kan inte vara så här bra egentligen, det kommer slå tillbaka, något hemskt kommer hända" men det kan faktiskt vara så bra, ibland får man bara finnas utan att det ställs orimliga krav.
Ibland får man åka kana genom livet.

Strunta i tanken på en morgondag, lev idag istället.

Tack för dina ord :) Ja, exakt så känns det. Jag börjar förstå att det faktisktkan vara så bra.. Har njutit extra idag. Nu satt jag med honom i sängen och läste en bok medan han höll på med sitt. Tvärnöjd. Varje gång jag tittade på honom eller sa nånting så avfyrade han jordens leende så han tycker ju uppenbarligen att det är toppen att lattja själv :D Sen till slut somnade han, som vanligt, efter en halvtimmes mys o bus. Det är i dessa stunder jag känner mig lat (?) för att inte JAG leker med honom, han klarar det ju bra själv. Men som sagt, ska sluta känna så.

Får se hur det känns ikväll efter en sån här bra dag!

Jag är också jättenervös, supernervös för att börja tyskakursen som jag inte ens anmält mig till än :)
Babysimmet följer sambon med på, tur annars hade jag inte vågat gå (iof hade jag inte förstått så mkt som sas heller). Jag tycker du är modig som gick på pass själv, det har jag aldrig vågat utan någon kompis.

Då är jag inte ensam om att vara lite feg då :D Nu har jag i alla fall styrt upp så en kompis ska börja på babysimmet med mig, nästa start! *yeay*

Precis! Nu slipper man ångesten över att inte förstå vad han vill (även om han är supernöjd så kanske han vill något annat ändå?!)

EXAKT, där satte du ord på min känsla :D

Tagit tag i babysimmet nu, jag och en kompis med lika gammalt barn ska börja vid nästa start - om vi får plats vill säga. Har hört att det finns ett babyfik i kyrkan här, ska nog svänga förbi där o kika nån dag. Finns säkert nån form av aktivitet där :)

Jag har funderat på babysim, vet inte varför jag inte har tagit tag i det - är nog lite för feg och hade nog gärna haft med min sambo också. Har alltid varit sån som är nervös för nya saker.

Klart man får vara nervös för nya saker! Det mesta ordnar sig dock när man väl rullar igång med ett projekt ska du se. Kände precis samma sak som dig, men var på första babysimlektionen förra veckan med jäntan och hon hade sååå kul, lite bökigt med på och avklädning när man står själv men det gick det med, man löser det på ett eller annat sätt. ;)

Man är ju (oftast) ensam hemma och klär av och på kläder oxå! :idea:

Jag hoppas på att det kommer igång babysim på en grannort nu till hösten annars behöver vi åka 5 mil för att få tag på en grupp och där är de säkert redan fulla vid det här laget... I nödfall har vi babybad på närmsta grannorten... Nackdelen med att bo litet!

Lambo!
Tycker inte alls du ska känna någon panik. Säger man inte det om allt, att är barnen inte nöjda så talar de om det, oavsett om det gäller mat, kläder, sömn eller aktiviteter!
Här hemma kommer jag vara väldigt glad om vi tar oss igenom de närmsta dagarna utan att Liten faller in i fullkomlig tristess. I kväll vandrar min gammelhäst till Trapalanda och som det känns nu kommer jag vara glad om jag tar mig upp ur sängen alls den närmsta veckan. Sambon jobbar så bebis får helt enkelt anpassa sig... Lyckligtvis är han just nu ganska nöjd med att ligga i sängen och snurra runt och krypträna. Han är nöjd på golvet oxå, men där är han inte alls lika aktiv som i sängen...

Du har fått massa bra pepp redan och jag tror inte alls att du ska på väg in i en djupare depression heller.

Jag har precis kommit hem från babysimmet med Ella, nästa gång ska vi prova dyka ( om man vill ).

Jag var också nervös för att gå dit ensam, men så följde en snäll vännina med och hjälpte/avlastade första gången och det betydde jätte mycket för hispiga mig.
Då visste jag ju hur det går till när jag skulle gå dit själv gången efter :)

Äsch nu vaknar Ella hinner inte skriva mer nu, men vi kan ta det utanför buke ..

PEPP PEPP!!

EXAKT, där satte du ord på min känsla :D

Tagit tag i babysimmet nu, jag och en kompis med lika gammalt barn ska börja vid nästa start - om vi får plats vill säga. Har hört att det finns ett babyfik i kyrkan här, ska nog svänga förbi där o kika nån dag. Finns säkert nån form av aktivitet där :)

:-) Låter bra! :-D Hoppas ni får en plats på babysimmet och att babyfiket är något att ha!

Och jag säger som Cala, tror inte du är påväg ner i nån djup depression, bara vanlig fundering på livet!

Det är i dessa stunder jag känner mig lat (?) för att inte JAG leker med honom, han klarar det ju bra själv.

Och du ger honom en chans att upptäcka och använda sin fantasi! Och att aktivera sig själv.
Hur många undrar inte när barnen blir äldre varför de inte kan leka själva? Uppskatta att ditt barn trivs med att du bara finns där och aktivera inte ihjäl honom.

Och du ger honom en chans att upptäcka och använda sin fantasi! Och att aktivera sig själv.
Hur många undrar inte när barnen blir äldre varför de inte kan leka själva? Uppskatta att ditt barn trivs med att du bara finns där och aktivera inte ihjäl honom.

Jo innerst inne så vet jag ju det där, ändå får man mysko tankar - men tack för att du skriver det så tydligt för det känns alltid bättre! Det är ju helt sant, så nu får jag sluta ha dåligt samvete :D Känns bra ikväll faktiskt

Kvällarna är verkligen inga problem - förrän det börjar bli läggdags för min del. DÅ inser jag att "fan, imorn är en ny dag" även fast det går så väldigt bra på dagarna, mysterium...

Men den där ångesten inför en ny dag...vad exakt handlar den om? Vad är det som känns jobbigt inför nästa dag? Att ha för lite att göra? Eller är det att du är ensam hemma (förutom bebisen då förstås)? Känns det likadant inför dagar då din sambo oxå ska vara hemma?

Hur känner du om du t ex kollar på tv eller läser en bok medan bebisen ligger i babygymet? Känner du dig "lat" då?

Bebisar kan ju se ganska uttryckslösa ut, och de kan ju knappt röra sig eller kommunicera. De sitter mest och iaktar. Så ska det vara. De lär sig massor bara genom att sitta och registrera, och det är tillräckligt givande för dem. Men jag kan känna igen mig i att jag liksom tycker synd om dem, för att de bara sitter där så tysta och fogliga, helt hjälplösa. Är det något sånt du känner? Kan det i så fall vara något inom dig själv du ser i barnet...att du typ själv är/har varit för snäll och foglig i vissa situationer? Eller att du själv har känt dig ensam, och därför "tror" att din bebis känner sig ensam i sin bebisvärld?

Ditt barn verkar ha ett perfekt bebisliv, tycker jag. Men det är ju synd att din föräldraledighet ska störas av jobbiga tankar. Om du kan sätta fingret lite mer på dem, kanske de försvinner. Dåligt samvete är ju helt onödigt att du ska gå runt med!

Men den där ångesten inför en ny dag...vad exakt handlar den om? Vad är det som känns jobbigt inför nästa dag? Att ha för lite att göra? Eller är det att du är ensam hemma (förutom bebisen då förstås)? Känns det likadant inför dagar då din sambo oxå ska vara hemma?

Hur känner du om du t ex kollar på tv eller läser en bok medan bebisen ligger i babygymet? Känner du dig "lat" då?

Bebisar kan ju se ganska uttryckslösa ut, och de kan ju knappt röra sig eller kommunicera. De sitter mest och iaktar. Så ska det vara. De lär sig massor bara genom att sitta och registrera, och det är tillräckligt givande för dem. Men jag kan känna igen mig i att jag liksom tycker synd om dem, för att de bara sitter där så tysta och fogliga, helt hjälplösa. Är det något sånt du känner? Kan det i så fall vara något inom dig själv du ser i barnet...att du typ själv är/har varit för snäll och foglig i vissa situationer? Eller att du själv har känt dig ensam, och därför "tror" att din bebis känner sig ensam i sin bebisvärld?

Ditt barn verkar ha ett perfekt bebisliv, tycker jag. Men det är ju synd att din föräldraledighet ska störas av jobbiga tankar. Om du kan sätta fingret lite mer på dem, kanske de försvinner. Dåligt samvete är ju helt onödigt att du ska gå runt med!

Faktiskt så har ångesten avtagit grymt sen jag skrev den här tråden och fick alla svar! :bow: Den handlade om att jag kände mig lat för att inte jag sysselsatte Elias. Nej, inte alls samma när sambon är hemma dvs helgen.

Ja precis, det var då jag kände mig "lat". Jag sitter ofta och läser brevid honom när han ligger i våran säng och utför sina akrobatiska övningar. Pratar med honom lite då och då. Å när jag gör det skiner han upp som en liten solstråle, tänkte väl att han vill att jag ska prata med honom hela tiden - men han hade ju sagt ifrån om han var uttråkad.

Det är nog precis som du säger, jag var en sån som ofta fann mig i allt. Bara "snäll" och tyst helt enkelt :D Men som sagt, sen tråden startades och alla kloka svar rullat in känner jag inte alls som jag gjorde innan. Vi har ju faktiskt jättemysigt när han ligger och busar med sitt och jag sitter o halvt kikar på över boken :) Idag var vi ute på en 2 timmar lång promenad (pust o stön) o bara en sån enkel sak får ju hans lilla huvud att arbeta med alla intryck. Var duktig på att tänka på sånt förrut men nu verkar jag ha glömt det för "han är ju så stor" (vilket han inte alls är :D).

Tack för svar! :bow:

Vi har ju faktiskt jättemysigt när han ligger och busar med sitt och jag sitter o halvt kikar på över boken :)

Åh, vad mysigt det låter!:love: Jag saknar den tiden. Ibland önskar jag att vi hade bott i lägenhet (eller i alla fall lite modernare) under föräldraledigheten, så jag hade kunnat lägga mer tid på att bara vara och koppla av. Jag har lagt mycket tid på att klyva ved, med bebis i sjal eller i vagnen redvid.

Åh, vad mysigt det låter!:love: Jag saknar den tiden. Ibland önskar jag att vi hade bott i lägenhet (eller i alla fall lite modernare) under föräldraledigheten, så jag hade kunnat lägga mer tid på att bara vara och koppla av. Jag har lagt mycket tid på att klyva ved, med bebis i sjal eller i vagnen redvid.

Det är jättemysigt! Han kan ligga 1-2 timmar utan problem. Jag bara sitter o kopplar av med en bok och pratar lite med honom ibland. Att man kan få dåligt samvete för en sån sak? :D

Åja men då höll du igång med andra ord ;) Man får se det positiva.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 961
Senast: Thaliaste
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 315
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 547
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar