allroundsadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pacific
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 4 364
Sv: allroundsadel

Jag kan ibland inte se skillnad på vad som är hoppsadel och vad som är allroundsadel. Det finns många hoppsadlar som inte är extremt utformade för hoppning och det finns många allroundsadlar som är utformade mot hopp. Så jag tycker att det spelar ingen roll vad sadeln kallas så länge den passar det man vill använda den till. Ska man inte hoppa höga höjder så duger en allround utmärkt om man låter bli att välja en modell som är utformad mot dressyr. Likaså finns det många hoppsadlar som duger utmärkt som sadel att ha ute i terrängen. Så mitt råd är, strunta i beteckningen! ;) Köp en sadel som verkar passa det du ska ha den till.

jo där håller jag me dig exakt har en sigma syntet allround och den tycker jag är mer som en hop en allround då man har ett bra stöd när man hoppar dock så hoppar jag inte så högt i den inte över 120cm.
super sadel som både var billig o skön

Sv: allroundsadel

Jag har en allroundsadel som jag använder just till allroundridning. När det är riktig dressyrträning som gäller använder jag min dressyrsadel, men i skogen och den lätta hoppning jag ägnar mig åt duger allrounden bra. Jag gillar inte riktigt att rida i väldigt platta hoppsadlar i skogen, min allround är lite djupare och känns därmed säkrare att sitta i. Har dock hittat en hoppsadel med bra stöd och halvdjup säte som otroligt nog passar hästen till 100%, får jag köpa den byter jag väl ut allrounden som sitter 99,5% bra... men nog är det lite motvilligt! Jag gillar min allroundsadel, men har man en svår häst så har man :(

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 034
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 812
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men... 2
Svar
25
· Visningar
5 164
Senast: Unafraid
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 400
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka