Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 4

Kanske OT men här finns flera Vinted-proffs och jag har hittills bara sålt ett plagg utan problem men nu precis köpt mitt första. 😬 Tyvärr var det inte alls den storleken som angavs i annonsen och dessutom var det flera småskavanker. Jag gav inte mycket för varan men hade felen och rätt storlek stått hade jag aldrig köpt den. Hör det till god etikett att själv säga till säljaren först att jag inte är nöjd? Eller väljer jag direkt knappen med ”Jag har ett problem” så får Vinted ”medla”?
 
Att göra sig av med dubletter och tripletter är en bra början, även när det gäller foton.
Läste något om att man ska ta ur ALLT ur tex det skåp man ska rensa och sedan bara ställa tillbaka det man verkligen vill ha kvar. Plockar man bara bort det man tror man vill bli av med så blir det kvar mycket mer i skåpet.
Det är för stort projekt för mig iaf. Onödigt med jobb. Jag plockar bara bort det jag vill bli av med. Mycket smidigare. Man kan ju plocka igen om nån månad. Allt behöver inte göras pang bom samtidigt.
 
Kanske OT men här finns flera Vinted-proffs och jag har hittills bara sålt ett plagg utan problem men nu precis köpt mitt första. 😬 Tyvärr var det inte alls den storleken som angavs i annonsen och dessutom var det flera småskavanker. Jag gav inte mycket för varan men hade felen och rätt storlek stått hade jag aldrig köpt den. Hör det till god etikett att själv säga till säljaren först att jag inte är nöjd? Eller väljer jag direkt knappen med ”Jag har ett problem” så får Vinted ”medla”?
Jag hade tryckt på "jag har ett problem", skulle du kontakta säljaren och den väljer att inte svara på 2 dagar så går köper igenom som "allt är okej" automatiskt.
 
Kanske OT men här finns flera Vinted-proffs och jag har hittills bara sålt ett plagg utan problem men nu precis köpt mitt första. 😬 Tyvärr var det inte alls den storleken som angavs i annonsen och dessutom var det flera småskavanker. Jag gav inte mycket för varan men hade felen och rätt storlek stått hade jag aldrig köpt den. Hör det till god etikett att själv säga till säljaren först att jag inte är nöjd? Eller väljer jag direkt knappen med ”Jag har ett problem” så får Vinted ”medla”?
Minns jag inte helt fel så kommer du få skriva som ett meddelande vad problemet är när du går genom " Jag har ett problem". . Detta kommer skickas till säljaren som får svara och så får ni komma överens hur ni ska gå vidare...🤔
Så skulle valt den vägen. Spec. För att stoppa betalningen som annars sker automatiskt om 2 dagar.
 
La upp en lampa till försäljning igår kväll som redan fått flera faviritmarkeringar. 🥳
Fått ett bud på 20 kr under priset jag satt. Vet inte om jag ska ha is i magen några dagar till eller bara acceptera för att bli av med den.
Får klura på den under dagen.
 
Sista vitrin/bokhylla rensad.
En halv kasse böcker utrensande, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med dem. Det brukar inte vara av intresse hos loppisar och jag vet inte om jag orkar sälja på Vinted till det låga värde de innebär.
Men det känns himla tråkigt att kasta.
Får grunna vidare på det.

Nu är det bara spelhyllorna kvar av helgens vardagsrumsuppdrag 😃
Skänk bort till privatperson via annons? Jag skulle ta emot böcker men folk vill ju ha rätt mycket betalt... Tror inte det, kan ju inte ens läsa dem längre tyvärr men har gärna fler böcker, tex sådana jag lyssnat på i bokform.
 
"Finns den här varan kvar?" på en annons jag har med flera olika saker.... Det ryker ur öronen varje gång faktiskt. Vilken jä... vara är du intresserad av, tänker jag varje gång, men svarar snällt med motfråga " ja, det är kvar, vad är du intresserad av.
Nej är det flera grejer i annonsen funkar det ju inte alls 😅
 
Jag hade tryckt på "jag har ett problem", skulle du kontakta säljaren och den väljer att inte svara på 2 dagar så går köper igenom som "allt är okej" automatiskt.
Jag OT:ar vidare. Nu har jag använt knappen och fått svar att "xxx har begärt en retur av yyy och du måste betala för frakten". Är det praxis att man får betala frakten för returen om det är varan inte motsvarar beskrivningen? Jag angav att det var fel storlek i annonsen kontra vad som dök upp som främsta skäl till returen.
 
Jag OT:ar vidare. Nu har jag använt knappen och fått svar att "xxx har begärt en retur av yyy och du måste betala för frakten". Är det praxis att man får betala frakten för returen om det är varan inte motsvarar beskrivningen? Jag angav att det var fel storlek i annonsen kontra vad som dök upp som främsta skäl till returen.
Jag är inte så van med returer, men ja, jag tror att det är praxis.
Det går som säljare att välja att själv betala returfrakten, men jag har förstått att det är vanligast att det är köparen som får ta den smällen.
Tycker själv att det inte är schysst, tycker att om säljaren brustit borde det vara den som står för returfrakten.
 
Jag är inte så van med returer, men ja, jag tror att det är praxis.
Det går som säljare att välja att själv betala returfrakten, men jag har förstått att det är vanligast att det är köparen som får ta den smällen.
Tycker själv att det inte är schysst, tycker att om säljaren brustit borde det vara den som står för returfrakten.
Hmm. Ja, det blir ju märkligt när det är uppenbart fel. En sak om det är något svårdefinierat, typ att en tröja annonseras som mörkgrön och så vill man inte ha den för att man själv tycker att den är "mellangrön". Men här är det inte bara en utan flera storlekar fel. Men jag tycker inte att jag kan hitta någon kundkontakt-knapp till Vinted heller, bara massa Q&A men där står inget om vem som ska betala frakten. Eller så letar jag dåligt.
 
Jisses, jag hade nog trott att det gick på köparskyddet vid såna uppenbara felaktigheter :nailbiting: Flera storlekar fel borde ju vara att säljaren tagit fel plagg? Jag betalade returfrakten när jag hade råkat blanda ihop två paket.
 
Jisses, jag hade nog trott att det gick på köparskyddet vid såna uppenbara felaktigheter :nailbiting: Flera storlekar fel borde ju vara att säljaren tagit fel plagg? Jag betalade returfrakten när jag hade råkat blanda ihop två paket.
I förlängningen innebär det ju om man ska hårddra det att säljaren inte förlorar något alls ekonomiskt på att inte beskriva varan rätt. 😖 Jag betalade x kr + y frakt när jag köpte den, jag skickar tillbaka och får betala y frakt igen, jag får bara tillbaka x kr för varan.

Nu är det inte många kr det handlar om men principiellt känns det tokfel. Säljaren skulle kunna lägga ut den till samma pris igen och samma felaktiga beskrivning igen och hoppas att inte nästa köpare upptäcker missen och har då inte förlorat en krona. Det enda hen riskerar är ett dåligt omdöme.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 275
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 568
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 097
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 763
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp