Lite foderfunderingar såhär en lördag kväll
. Min valp, collie 5,5 månader, har under hela tiden hos både uppfödaren och mig ätit Acana heritage puppy & junior (hos mig också ca 1/3 Mush puppy). Nu verkar det som om de webshopar som jag brukar beställa från tar denna sort ur sitt sortiment alt bara säljer i mindre säckar=mycket dyrare. Jag har nu börjat kolla vad jag skulle kunna byta till.
Hon har funkat bra på detta foder, inga problem med mage eller annat. Jag reagerade dock på fetthalten i fodret nu när jag jämförde olika, 20%. Jag förstår det högre energibehovet hos växande individ men är denna höga procent verkligen skälig också för valp i min valps ålder? Proteinvärdet är 33% och fodret har en kötthalt på 67 %.
Kollade lite på t.ex. Acana Singles grassfed Lamb. Där ligger protein och fett på 31% respektive 15%. Kötthalt på 50%. Enbart lammkött. I övrigt liknande innehåll med vegetabilier som i valpfodret.
Jag har egentligen inget behov av ett foder med bara ett djurprotein men jag försökte hitta ett foder som inte skulle skilja sig för mycket från det hon äter nu. Två av hennes syskon har varit risiga i magen nu ett bra tag. Min har inte visat några sådana tendenser men jag skulle för säkerhets skull inte vilja göra för drastiska förändringar. Å andra sidan är dessa båda kräsna och väldigt begränsade i vad de äter.
Utöver Acana äter hon alltså ca 1/3 av dagsransonen Mush puppy, ca 2-3 ggr/vecka fryst märgben av älg, grisöron och liknande tugg nu och då, träningsgodis (hemmagjort inälvsgodis från gris o nöt, korv, köttbullar o.dyl). Hon får också slicka kastruller och sånt nu och då. Äter gärna typ gurka, morot osv när hon får. Jag är noggrann med att minska dagens fodergiva om hon ätit mycket annat. Är inte överviktig.
Hur ska jag tänka? T.ex. hur högt protein/fett- värde skall jag tänka för en valp i denna ålder? När kan man börja övergå till vuxenfoder? Hon kommer fortsätta äta en tredjedel färskfoder.