Håller på försöka leta reda på ett nytt foder till hunden som har kronisk gastrit och allergier så jag skulle behöva bolla lite fodertankar kring lamm och risfoder. Det är bara lamm han funkar på som animaliskt protein så det är ett sånt foder jag är ute efter, samt att han verkar må bra av ris. Mer bukfylla och mindre tom mage vilket är bra för magsyrorna och att han inte får kramper.
Han funkar bäst på lamm och har ett halvår nu ätit Acana grassfed lamb men han har blivit känsligare på slutet och magen funkar inte lika bra längre och han blir tom i magen för fort och tunnar ut. Jag upplever att han funkat väldigt bra på lamm och ris så tanken är att lägga tillbaka honom på ett foder med ris i. Han har tidigare ätit Nutra Nuggets lamm och ris i flera år och det funkade han jättebra på men nu har dom lagt till fiskmjöl i det fodret så jag tror inte jag vågar prova det. Jag upplever han som känslig mot fisk. Han vart jättedålig när han åt ett laxfoder.
Färskfoder vill han inte äta riktigt och när han åt VoH i 2 år så var han inte riktigt stabil. Hade ingen riktig aptit heller. Så färskfoder går bort. Måste dessutom ha ett foder jag kan lita på att alltid ha tillgång till då han är jättekänslig för byten och saker som kan störa tarmen. Vi reser mycket och vandrar i fjällen så färskfoder går inte. Det blir för riskabelt om man inte kan ha med det och måste ge annat.
Vad tycker ni om detta innehåll? Är det helt förkastligt? Innehållsförteckningen är lite lång. Jag har inge erfarenhet av Robur och man hör aldrig någon som fodrar med det eller pratar om det.
Robur
Sammansättning:Lamm 32% (torkat lamm 20%, färsklagat lamm 12%), ris, majs, majsgroddar, benfett, potatisprotein, hydrolyserat lamm, torkad betmassa (avsockrad), mineralämnen, linfrö, cikoriainulin (FOS 0,63%), rosmarin*, jäst (varav ß-1,3/1,6- glukaner, 0,05%), glukosamin (0,05%), kondroitinsulfat (0,004%)
Detta foder ovan är väl det jag hittat med mest lamm i och minst oroväckande saker eller äggprotein. Tyvärr har dom flesta ägg i fasen allt. Eller har ni nåt förslag på ett lamm och risfoder som kan vara bra? Det jag är lite fundersam kring detta foder är benfett (vilka proteiner kan det innehålla?) och potatisprotein.
De andra jag kollat på men också hittat tveksamheter i är:
Nutra Nuggets
Lammjöl, torkat bryggeriris, brunt ris, majsglutenmjöl, havreflingor, kycklingfett, torkad betmassa, äggderivat, fiskmjöl, linfrö, kycklingbuljong, glukosaminhydroklorid (0,03 %) och kondroitinsulfat (0,01 %).
Här tvekar jag på kycklingfett, äggderivat, fiskmjöl och kycklingbuljong. Ägg, fiskmjöl och buljongen är nytillsatt i detta foder. Det var det inte för 2 år sedan. Så jävla surt då han funkat bra på det..
Halla
Ris (min 28%), torkat lammkött (min 15%), majs, korn, animaliskt och vegetabiliskt fett, betfiber, hemoglobin, linfrömjöl, äggulepulver, bryggerijäst, FOS, mineraler, vitaminer och spårämnen
Här finns det animaliskt fett (hur mycket gör det på en allergiker?) och det där jäkla ägget. Det borde väl vara protein i pulver? Sen är det ju mer ris än lamm i detta foder. Ganska lite kött om man jämför med tex Robur.
Carrier
Ris 25%, torkat köttprotein av lamm 18%, korn, majs, animaliskt fett (gris) och vegetabilisk olja (rapsolja), potatisprotein, linfrö expeller, torkad betmassa, blodmjöl, bryggerijäst, fructooligosakkarider (FOS), glucosamin och örter (rosmarin).
Åter igen animaliskt fett från gris. Korn - är det nåt de brukar reagera på? Potatisprotein?
Och ganska lite kötthalt.