Så inte nog med att det inte är en fysisk aktivitet (eller mycket måttlig när man motionerar fingrarna), men okej det finns bilsport också och hundsport och då är människan också måttligt aktiverad, så handlar det endast om tävling. Det är som gjort för krockar, åtminstone i svenskan där sport handlar om utövandet även om det inte handlar om organiserad tävling.
Alla sporter innebär ju inte jättemycket fysisk aktivitet. Enligt den Wikipediaartikeln du citerar räknas även frågesport och schack som sport.
Enligt Wikiartikeln E-sport definieras e-sport såhär:
"E-sport (elektronisk sport) är ett samlingsbegrepp för tävlingar som utförs på datorer eller spelkonsoler, där de tävlande spelar olika sorters datorspel mot varandra. Tävlingarna kan spelas via internet, lokala nätverk, LAN-partyn eller med spelare som samsas vid samma konsol. Begreppet myntades i Sydkorea i slutet av 1990-talet med spelet Starcraft."
Jag säger nog för övrigt inte till folk att jag "håller på med ridsport", precis som jag inte skulle säga "jag håller på med löpning", för det tycker jag låter som att man tränar för att tävla. Jag skulle nog säga "jag har hästar/håller på med hästar/rider" och "jag brukar jogga/springa".