Har du missat att jag skriver "Jag är för att låta folk göra som de vill men givetvis måste namnet registreras formellt också." Fast du citerar det. Kan du då förklara hur du får det till att jag tror att barn får namnet formellt/juridiskt vid dopet utifrån det uttalandet? Jag har skrivit det i andra tappningar ckså, hela tiden betonat att det finns en juridisk bit och sen det fria valet att ordna en ceremoni.
Har du missat att hela denna delen av tråden utgår från ett uttalande som inte berörde den juridiska registreringen. Det stod alltså inte att någon trodde att om man döper ett barn så registreras namnet automatiskt eller något i den stilen?
Har du något emot att folk har någon form av icke-religiös eller religiös namngivningssceremoni och anser att de vid denna döper sitt barn/ger det namn? Och kan du inte tänka dig att den absoluta majoriteten även registrerar namnet, alltså inte tror att det sker automatiskt för att man ger barnet ett namn?
Klart att det inte står i ett offentligt register om personen är döpt, myndigheterna registrerar inte religiös tillhörighet som det kristna dopet representerar.
Har du stött på någon förälder som inte är medveten om att dopet inte är det samma som att registrera sitt barns namn hos myndigheterna? Varenda en har gjort det, eller så gott som alla, det finns väl någon enstaka som missat det.
Det enda jag ville påtala är att många väljer någon form av dop/namngivningsceremoni för att namnge sitt barn och fira det, dessa registrerar givetvis namnet och det handlar knappast om okunskap i formaliteterna.