Allmän väg mellan en gård med bilar

Sv: Allmän väg mellan en gård med bilar

Glömde att säga att en ansvarsförsäkring aldrig kan ersätta skador som drabbar någon som omfattas av samma försäkring som du... med andra ord kan inte ansvarsförsäkringen ersätta när hästen har sparkat på sambons bil, dotterns cykel eller liknande... kan vara värt att komma ihåg.

_NMBA_ skrev:
Just i detta fall som diskuteras här undrar jag vad bilägaren själv hade för försäkringsvillkor? Om denne har en sämre försäkring/ bara trafikförsäkring kan jag förstå att denne är :devil: *##"* förbannad, men med en hyffsad försäkring blir det ju ingen dyr historia, dock kanske lite krånglig. Dvs. snålar man med försäkringen får man väl vara försiktig med vart man parkerar...
Men det är ju faktist ett val man gör... Antingen har man försäkring och får ut pengar eller så har man inte och får stå med huvudet i brevlådan...

Var ett program i höstas på tv om stormen gudrun och dennes följder... Ulrika Messing interjuvades och interjuvaren frågade om det var rätt att de som inte hade skogen försäkrade inte skulle få några pengar alls... :eek: :eek: :eek: Det var ju ett val de hade gjort...

Håller helt med dig - när man köper en egendom, bil, häst, skog, hus eller ja, vad som helst så väljer man ju själv om man skall se till att försäkra egendomen och mot vad man vill ha den försäkrad. Många skogsägare har för att ansluta till ditt exempel en försäkring mot skogsbrand eftersom sådana är ganska vanliga men saknar försäkring mot storm. Då har man faktiskt gjort ett medvetet val att inte försäkra sin egendom. Sedan är det ju också så att vissa händelser KAN man inte försäkra sig emot.

Ett annat exempel jag tänkt lite på är när man släpper ihop hästar i en hage för bete till exempel, har hört skräckhistorier om hästar som blivit så illa sparkade att det bara varit aktuellt med avlivning :cry: och där blir ju problemet samma sak - vem ansvarar? Bedömningen görs på samma sätt som jag angett tidigare, har någon varit vårslös (till exempel inte talat om att den egna hästen lätt blir uppstressad och kan bli aggressiv i trängda lägen) eller var det en ren olycka? Om det var en ren olycka är det bara den skadade hästens ägares försäkring som kan bli aktuell och tyvärr väljer en del hästägare att inte ha någon försäkring för sina "billiga" hästar vilket förstås lämnar den vars häst har sparkat i ett jobbigt läge - skall man ersätta trots att man inte varit vårdslös...(moralfråga)... och inte kan få ersättning via den egna ansvarsförsäkringen?

Ett tips inför betessäsongen alltså - prata med de andra hästägarna om vad som kan hända och hör efter vilka som har försäkring (framför allt vilka som har försäkring för veterinärkostnader) och hur man skall hantera eventuella skador. Sedan kan ju aldrig någonsin pengar ersätta förlusten av en vän men det är ju en helt annan sak.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 948
Senast: Crossline
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 188
Senast: Sel
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka