Allmän väg mellan en gård med bilar

Sv: Allmän väg mellan en gård med bilar

Det där med enligt lag får man nog ta med en nypa salt.
För enligt lag är bilägaren bara skylldig att ha trafikförsäkring och den täcker inte skador på den egna bilen. Sedan kan bilägaren ha andra försäkringsformer och garantier beroende på hur gammal bilen är. Typ helförsäkring och vagnskadegaranti som mot en självrisk kan ta skador på den egna bilen. Men enligt lag är man bara skylldig att ha en trafikförsäkring och det är för att skydda andra trafikanter vid olyckor inte den egna bilen eller personerna som färdas i den.

maria25 skrev:
jag fick veta enligt mitt försäkringsbolag att det är bilägarns fel, men alla säger så olika, men de visar sig, nu är alla papper inlämnad, föresten så är de en väg mellan stall o hus som MAN FÅR RIDA PÅ, det är en allmänväg, hästen är trafiks, men vart omringad av folk och kom ingen stans, HUR FAN KAN DE DÅ VA MITT FEL???

OM det är en allmän väg så får du rida där,visst det är sant. Men om jag förstod dig rätt så stog bilen parkerad vid sidan av vägen,dvs vid en gårdsplan, och det får den givetvis göra hur länge som helst.

Jag anser nog att man som ryttare har yttersta ansvar för sin häst. Och om det var en sån rörig situation så kanske du skulle bett dom flytta på sig/stå stilla medans du red förbi. Det borde inte vara så svårt att prata med folk. :smirk:

Hej.
som både bil, häst och gårdsägare så tycker jag att det borde handla om sunt förnuft.
Jag tycker ju att på sin egen gård med en parkerad bil (oavsett om det är en besökares ell min egen) så ska den väl stå säkert eller.??!!:confused:
Jag ska inte behöva bli ersättningsskyldig för att häst (an annans en mina egena som står på gården hemma)råkar i panik och gör dumma saker på MIN GÅRD.

Givetvis kan/bör det vara andra saker som gäller på en ridskola eller tävling(men måste man hålla till på en parkering??)
Skulle jag rida min häst och den skulle springa in i en stillastående bil (med motorn av) så skulle jag utan att tveka betala för den självrisken. Oavsett om den stod på vägen eller på hans egen gård!

Är det en mötande bil och den kör vårdslöst så kan man ju fundera på annat så klart!
Jag äger själv flera hästar , men kan ändå ta parti för bilägare för jag tycker att vissa saker känns som självklara, även om lagen inte är så självklar alltid.
Sen kan det ju kanske att göra med om man är myndig eller inte.:confused:

Men tänk själv ...skulle du tex villja komma ut en morgon och se din bil mulad där den är parkerad på gården...och sen måsta betala flera tusen för det!?:eek:

håller helt med förgående talare. Tycker att det är rätt självklart att jag ska stå för skadan när det är min häst som gjort det. Skillnad hade ju givitvis varit om bilen vart igång och föraren hade kört vårdslöst. Rent sunt förnuft.

Kostnaderna för att laga bilen går på bilens försäkring, ok för det, men nog borde du halat fram självrisken? Jag hade sovit dåligt många nätter om jag varit du. Du beskriver inte alls några omständigheter, men det tyder väl på att det inte finns några förmildrande...

Vill kommentera några felaktigheter som finns på tråden... Nej hästägaren är inte alltid "oskyldig" till det inträffade - och nej hästägaren är inte heller alltid skyldig att ersätta. Grunden för ett anspråk på ersättning från fordonets ägare är skadeståndslagen och mycket grovt förenklat görs vid en bedömning av om någon är ansvarig en så kallad culpabedömning (bedömning av om vårdslöshet/vårdslös underlåtenhet orsakat skadan). Den som rider en häst som är trafiksäker, har god kunskap själv om sin ridning och sin häst och om de regler som gäller och som i övrigt iakktar allt den kan för att inga skador skall inträffa är inte ansvarig. Om man däremot rider ut i trafik med en häst som man vet inte är trafiksäker, eller om man själv har dåliga ridkunskaper och dålig koll på sin häst så torde man vara att se som vårdslös = ansvarig (men bara om det är vårdslösheten som orsakat skadan).

Om du har en eller två hästar omfattas ditt ansvar som ryttare av din hemförsäkring. Har du flera hästar kan du behöva skaffa dig en "hästverksamhetsförsäkring" eller lantbruksförsäkring eller liknande. I hemförsäkringen eller hästverksamhetsförsäkringen ingår en ansvarsförsäkring. Ansvarsförsäkringen är ett skydd mot skadeståndsskyldighet som uppkommit genom din vårdslöshet (alltså inte när du orsakat en skada med uppsåt (med flit)) och i försäkringsskyddet ingår dels att ditt försäkringsbolag utreder om du är ansvarig för det inträffade och dels att försäkringsbolaget betalar skadeståndet (sånär som på din självrisk vill säga).

När jag hanterar skador som denna (jobbar med ansvarsförsäkringar och är jurist med inriktning mot skadeståndsrätt) brukar jag använda ett hemmasnickrat begrepp... "moralskador" kallar jag skador som den aktuella. Det finns många fall där någon vårdslöshet inte finns - det vill säga händelsen är en ren olyckshändelse vilket alltså inte kan ersättas enligt skadeståndslagen - men där man KÄNNER sig ansvarig. Om jag ridit över en gård och hästen hade sparkat på en bil skulle jag utan tvekan betala skadorna dels för att jag skulle känna att jag haft för dålig koll på hästen, dels för att jag skulle vilja kunna rida där igen utan att behöva ducka för tegelstenar :angel: men jag skulle kanske inte vara juridiskt ansvarig. Tyvärr innefattar ansvarsförsäkringen bara situationer där jag är juridiskt ansvarig så jag kan bara få försäkringsersättning om jag kan visa att jag varit vållande.

Tänk på att förklara ordentligt för ert försäkringsbolag varför en skada inträffat och att hellre tala om om du är en orutinerad ryttare än att försöka släta över och framstå som oskyldig. Ansvarsförsäkringen gäller bara om du varit vårdslös!

I trådskaparens fall verkar det ju som om det finns ett vållande även på gårdsinnehavarens sida men det är svårt att säga något om hur utgången i just det aktuella fallet blir utan att ha mer information. Försäkringsbolaget kan säkert bedöma detta däremot.

Jag antar att du menade allmänt o inte bara till mig. Bra skrivet i.a.f.
Om du bedöms som ansvarig så betalar ansvarsförsäkringen så länge du inte gjorde det med flit. Kan man säga så?
Men om du bedöms som icke vållande o ändå får krav på dig från mortparten så får du väl rättshjälp om du har det i hemförsäkringen?
Det är svårt med sådana här grejer för det beror så mycket på situationen, upplever du ditt jobb som ganska mycket fall till fall bedömningar? Hur ofta får du själv tolka lagar m.m. för att komma fram till hur det ska vara.
Sen har jag oxå erfarenhet av att i såna här fall beror utgången på hur de människor som e inblandade e funtade.

Mia_R skrev:
Så länge du själv inte uppträtt vårdslöst med hästen så är det bilägarens eget försäkringsbolag som får stå för reparationerna. Dessutom så var det ju pga av att "din" häst kände sig trängd av folksamlingen som det skedde, så är det några som borde klassas som vållande så är det väl dem? ;)

Okej, jag ska förtydliga mig!
Jag menade att om nu folksamlingen runt hästen störde hästen så mycket så borde väl ryttaren (om hon inte var stum) kunnat bett dem att flytta på sig för att hästen blev orolig....:bow:
Tycker inte att de kan klassas som vållande så länge ryttaren var talför...
Så mycket svårare var det inte...:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Det senare var inte fullt allvarligt skrivet, kanske därför jag la in en smiley? :angel: Det du missar är dock att så länge man inte kan visa att ryttaren varit vårdslös så är det inte enligt lag hon som är ersättningsskyldig. Olyckor händer även folk med talförmågan i behåll, tror du att olyckor bara drabbar stumma? :eek:

Läs schelin_j:s inlägg några gånger, jag tycker hon förklarar väldigt bra vad som gäller och hon tar även upp den moraliska biten. :bow:

Mia_R skrev:
Det senare var inte fullt allvarligt skrivet, kanske därför jag la in en smiley? :angel: Det du missar är dock att så länge man inte kan visa att ryttaren varit vårdslös så är det inte enligt lag hon som är ersättningsskyldig. Olyckor händer även folk med talförmågan i behåll, tror du att olyckor bara drabbar stumma? :eek:

Läs schelin_j:s inlägg några gånger, jag tycker hon förklarar väldigt bra vad som gäller och hon tar även upp den moraliska biten. :bow:

Är inte dig personligen som jag retar mig på kan jag börja med att säja utan bara detta ämne och nonchalans...:cool:
Tror inte alls att jag missade den lagliga biten men däremot så anser jag den vara fruktansvärt fel!! Förstår inte alls varför bara bilägaren ska bli drabbad för att det sker "olyckor"?? För mig är det helt självklart att jag betalar om MIN häst i MIN hantering orsakar skada på andras saker, samma sak om DIN häst i MIN hantering gör nåt!
Sen verkar det på det man läser här vara så att flera ryttare lever på tron att de är oskyldiga till allt för det var en "olycka" och då har de inte en endaste tanke på att det kostar en massa för den som drabbas av olyckan.. Till och med hästägaren ska anses som skyldig till olyckor som dens häst med ryttare råkade orsaka...:eek:
För mig är det banne mig höjden av ego!!
Tycker faktiskt inte alls att man ska hålla på med hästar utanför inhägnat område om man inte kan ta ansvar för det ens häst gör oavsett om man äger den/rider på den/leder den!
Att olyckor händer är för mig inget nytt men att man inte skulle försöka undvika dem genom att tala är f-n skrämmande!!:eek:
Folk som inte håller på med hästar är kanske inte medveten om hur en häst reagerar alla gånger så då borde man ju som ryttare vara skyldig att tala om att hästen blir orolig när de tex trängs runt den..

Har läst schelin_j:s inlägg som var mycket bra...:bow: ... men jag tycker ändå att ingen annan ska drabbas av det min häst orsakat även om det var en olycka...
Undrar om ni alla "hästlaglydiga" följer lagen fullt ut i allt annat som inte gynnar er med???:D

Senast ändrad av en moderator:

Sissan skrev:
Undrar om ni alla "hästlaglydiga" följer lagen fullt ut i allt annat som inte gynnar er med???:D
Haha, den va bra! :banana:
Jag hade nog betalt självrisken åt ägaren. Men inte om bilen kommit körande, å kört så nära min häst att den kommit åt att sparka på bilen. Men nu var det ju inte det som frågan gällde.
På vår gård går vägen igenom gården. Vi brukar parkera på gräsmattan, hästar får ju inte vistas på tomtmark. Vad gäller om en häst sparkar på bilen då?

maria25 skrev:
VEMS FEL ÄR DETTA:
jag rider på en allmän väg där alla får rida igenom en gård, där står de
bilar och transporter, men nu står de en bil och släp så nära vägen som möjligt av gårdsplan och domn hade stått där mer än 20 min, bild finns, vi ska just passera och det blir folksamling runt min häst dvs dom som bor på gården, hästen blir orolig och bakar på bilen samt sparkar den, själva skadan vart 4000:- vems fel var de???
Dom säger att det är mitt fel!! Jag hade hästen på foder eller är de hästägarns fel??? Han säger att det är mitt fel (bilens ägare) andra säger hästägarn!! :confused: :cry: :crazy:

Ledsen !!

Men det är ditt fel, det var du som red hästen. Om jag lånar ut min bil till någon, och den personen kör på grannens staket, så är det inte jag som bilägare som får betala den skadan utan chaffören.
Det är lika dant med din situation, det är du som ansvarar för handlingen.
Du kunde ha hoppat av hästen när det blev rörigt, eller hur?
Lotta

Jag undrar, med flera, varför blev det folksamling, vad hände?? Varför flyttade inte folket på sig om hästen blev orolig?? Hur kunde ni hamna så nära bilen så att hästen kunde sparka på den???
Om jag red förbi en parkerad bil och min häst sparkade på den bara sådär så skulle jag givetvis stå för kostnaderna!! Men om det fanns andra omständigheter, tex att andra människor trängt upp min häst utan att jag kunde göra något, så kanske man kunde komma överrens att dela?? Om nu lagen säger att det är bilägarens ansvar, han som ska betala (det vet jag inget om) så kanske det ändå är lämpligt att erbjuda sig att åtminstone dela på kostnaderna om du vill kunna rida där igen och inte ge folk med hästar utanför stallplan dåligt rykte???? Sen förstår jag dig också... 4000 hade jag inte bara lagt upp på ett bräde utan att kontrollera om jag verkligen är skyldig att göra det bara sådär!! MEn beskriv gärna situationen mer, varför blev hästen trängd och varför hamnade ni så nära bilen?????

Saken är den att ditt eget personliga tyckande är en sak, vad lagen säger en annan. Ingen av oss var närvarande vad jag vet så vi kan inte heller sitta och uttala oss om händelseförloppet då vi bara har en version. Det kan ju faktiskt vara så att folk tyckt det var roligt att det kom en häst och vips är alla framme varpå hästen backar för den känner sig trängd.

Själv hade jag beroende på omständigheter kunnat sträcka mig så långt som till att betala självrisken, men inte hela kostnaden. :devil:

Mia_R skrev:
Saken är den att ditt eget personliga tyckande är en sak, vad lagen säger en annan. Ingen av oss var närvarande vad jag vet så vi kan inte heller sitta och uttala oss om händelseförloppet då vi bara har en version.:
Uttalar mig inte om bara detta specifika fall utan bara i största allmänhet! Saken är ju den att händer såna här saker titt som tätt så får vi alla som rider fan för det ju och därav min personliga åsikt om att denna lag är fel överlag.
Mia_R skrev:
Det kan ju faktiskt vara så att folk tyckt det var roligt att det kom en häst och vips är alla framme varpå hästen backar för den känner sig trängd. :
Var ju precis det jag skrev så därför vore det ju vettigt att som ryttare informera om att hästen blev orolig..:cool:
Mia_R skrev:
Själv hade jag beroende på omständigheter kunnat sträcka mig så långt som till att betala självrisken, men inte hela kostnaden. :devil:
:bow:

Sissan skrev:
Tog du hjälp av en advokat för att slippa betala det din häst hade orsakat???!!!:eek:
Kan du då förklara för mig hur man då tänker???
Jag skulle skämmas ihjäl om jag lät bilägaren betala skadorna på sin bil som min häst orsakat om dens bil dessutom stod parkerad!!!:eek:
Med andra ord så menar du att som hästägare/ryttare så är man helt utan ansvar??

Ja för hon började med att stämma mig och tala om för mig att det var en ouppfostrad häst osv, jag vistades på en tävlingsplats och hon hade parkerat bilen på förbjuden parkering intill framridningen!
Hon sa att jag skulle betala allt och ville inte ta det på sin försäkring. Självlkart erbjöd jag mig att betala självrisk men när någon blir sur och stämmer en så är man inte så sugen på det längre!! Skulle du vara det?

sussa holm skrev:
Ja för hon började med att stämma mig och tala om för mig att det var en ouppfostrad häst osv, jag vistades på en tävlingsplats och hon hade parkerat bilen på förbjuden parkering intill framridningen!
Hon sa att jag skulle betala allt och ville inte ta det på sin försäkring. Självlkart erbjöd jag mig att betala självrisk men när någon blir sur och stämmer en så är man inte så sugen på det längre!! Skulle du vara det?

Nä gick det till så förstår jag dig fullt ut!;)
Under de omständigheterna hade jag helt klart gjort på samma vis..:devil:

En tanke bara... Kan inte anledningen till denna regel att det är bilägaren som får stå för skadorna på bilen vid olycka med häst, vare sig det är bilägaren eller hästen som orsakat skadan, vara att försäkringsvillkoren är ganska generösa vid denna typ av skada (som väl klassas som viltskada?)

Mitt försäkringsbolag som bilarna är försäkrade i kräver ingen självrisk vid viltskada, utan ersätter hela beloppet, samt erbjuder lånebil.

Just i detta fall som diskuteras här undrar jag vad bilägaren själv hade för försäkringsvillkor? Om denne har en sämre försäkring/ bara trafikförsäkring kan jag förstå att denne är :devil: *##"* förbannad, men med en hyffsad försäkring blir det ju ingen dyr historia, dock kanske lite krånglig. Dvs. snålar man med försäkringen får man väl vara försiktig med vart man parkerar...

Om jag själv hade orsakat skada på annans egendom, vare sig det gäller bil, staket eller gräsmatta hade jag självklart erbjudit mig betala för reparation OM JAG VARIT OUPPMÄRKSAM SOM RYTTARE. Hade hästen blivit trängd såsom trådskaparen säger i sina inlägg hade det kanske inte varit lika självklart:smirk: ...

ZorréZaid skrev:
Jag antar att du menade allmänt o inte bara till mig. Bra skrivet i.a.f.
Om du bedöms som ansvarig så betalar ansvarsförsäkringen så länge du inte gjorde det med flit. Kan man säga så?
Men om du bedöms som icke vållande o ändå får krav på dig från mortparten så får du väl rättshjälp om du har det i hemförsäkringen?
Det är svårt med sådana här grejer för det beror så mycket på situationen, upplever du ditt jobb som ganska mycket fall till fall bedömningar? Hur ofta får du själv tolka lagar m.m. för att komma fram till hur det ska vara.
Sen har jag oxå erfarenhet av att i såna här fall beror utgången på hur de människor som e inblandade e funtade.

Jo jag menade allmänt - tycks bara inte begripa hur man gör för att svara på rätt sätt :o

Ansvarsförsäkringen betalar skador som du orsakat på ett sådant sätt att du blir skadeståndsskyldig - utom i fall där du orsakat skadan genom brott kan man säga (skadegörelse och sådant kan alltså inte ersättas ur försäkringen men däremot vanlig "klantighet"). I de fall där du inte är ansvarig för skadan har du fortfarande ett försäkringsskydd som innebär att ditt försäkringsbolag för din talan i diskussionerna med motparten. Det är också försäkringsbolaget som tar alla kostnaderna om du blir stämd och tvisten måste avgöras av domstol. Rättsskydd kan du få om du inte skulle kunna få hjälp ur din ansvarsförsäkring (rättsskydd innebär att försäkringsbolaget betalar delar av dina advokatkostnader men det blir dyrare än att använda ansvarsförsäkringen eftersom det är lite speciell självrisk på rättsskyddet). Det bästa är alltså att anmäla en ansvarsskada till försäkringsbolaget som då får ta hand om alltihop för din räkning. Men som sagt - det ansvar du ev. känner på grund av moraliska aspekter täcks inte alltid...

Jo sådana här tolkningar görs alltid från fall till fall och utifrån omständigheterna i det enskilda fallet och givetvis utifrån gällande lagstiftning. Med andra ord tolkas lagar och situationer dagligen av oss stackars skadereglerare :angel: och ibland kan det vara svårt. De inblandade personerna spelar så klart stor roll - det är ju de som förser mig med underlaget för mitt beslut och om jag har att göra med väldigt fåordiga personer till exempel händer det ju att jag inte fått alla "pusselbitar" och då kan ju beslutet bli fel (jodå det är klart att det kan bli fel annars också - man är ju bara människa...). Sedan skiljer det sig ju så mycket i övrigt, vissa ljuger ju faktiskt för oss för att undgå ett ansvar eller för att lägga över ansvaret på någon annan:crazy: . Jag jobbar med alla typer av skador och tack och lov är ju just hästskadorna inte de vanligaste, har väl mest företagsskador och i viss mån även skador orsakade av privatpersoner så det är ju väldigt olika typer av situationer och människor som jag kommer i kontakt med.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 948
Senast: Crossline
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 188
Senast: Sel
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka