Allmän väg mellan en gård med bilar

M

maria25

VEMS FEL ÄR DETTA:
jag rider på en allmän väg där alla får rida igenom en gård, där står de
bilar och transporter, men nu står de en bil och släp så nära vägen som möjligt av gårdsplan och domn hade stått där mer än 20 min, bild finns, vi ska just passera och det blir folksamling runt min häst dvs dom som bor på gården, hästen blir orolig och bakar på bilen samt sparkar den, själva skadan vart 4000:- vems fel var de???
Dom säger att det är mitt fel!! Jag hade hästen på foder eller är de hästägarns fel??? Han säger att det är mitt fel (bilens ägare) andra säger hästägarn!! :confused: :cry: :crazy:

Sv: Allmän väg mellan en gård med bilar

Om du har hästen på foder med ett ordentligt avtal. Så lär i allafall inte ägaren vara skylldig, fodervärder brukar ju ta över allt ansvar för hästen.
Om bilen står på gårdsplanen så har det ingen betydelse hur länge den stått där. Står den dessutom stilla och inte har motorn igång så är den att betrakta som parkerad. Då lär ansvaret ligga dig som både ryttare och fodervärd av hästen för skadan.
Det som eventuellt kan ha inverkar är varför det blir folksamling runt din häst?

Om ägaren till bilen kräver dig så regleras det genom din hemförsäkring. Du har säkert en lägre självrisk där än vad det kostar att laga bilen.
Sen har du säkert rättsskydd i din hemförsäkring o det innebär att om ditt försäkringsbolag anser att du e oskyldig så företräder de dig men detta verkar ju inte vara en så stor sak.
Hästägaren kan nog inte hållas ansvarig för detta, det måste vara du som fodervärd som ansvarar för hästen, därmed inte sagt att det är ditt fel.
Om du känner att du har svårt att diskutera med bilägaren (han kanske e en:devil: :devil: :devil: ) så kontakta ditt försäkringsbolag så hjälper dom dig. Skadan regleras mellan försäkringsbolagen så du ska inte betala till bilägaren, såvida du inte väljer att göra det eller om det blir "billigare" än att ta det genom hemförsäkringen. Du kan alltid kontakta ditt förs. bolag för att få råd om hur du ska agera.

Jag hade inte hoppats för mycket på att hemförsäkringen skulle ta det. Det kan hända, men de flesta gör inte det, tyvärr. Vissa bolag vill istället att man tecknar ansvarsförsäkringar för hästen. Men det är ett bra förslag att höra vad just din hemförsäkring eventuellt kan erbjuda.

hmmm med risk för att vara helt ute och cykla har väl detta diskuterats i en tidigare tråd där jag tror att det i princip i alla situationer var bilägaren som ställt sin bil där som var skyldig... ska se om jag itne hittar tråden igen:idea:

Tja har du inte varit vårdslös så är det bilägarens "problem" enligt vad jag har förstått.
Hästar räknas enligt någon urålderlig regel som "oskyldiga" till det mesta :-). Jag har själv kolla upp lite kring detta då man ibaland står dumt parkerad när man är i stallen. I mitt fall täcks ev hästs skador av min extra viltförsäkrning. Helt klart 100 kr extra varje år.

Lite länkar :
http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/1948
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/juridik/juridiksvar.html
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/juridik/juridiksvarF.html

känner en tjej som va ute och red sitt (tokiga) fullblod.:angel:
när hon skulle passera en bil, sparkade hästen in dörren på bilen.:crazy:
dörren blev skrot och hästen skadade sig och fick sy-bilägaren fick betala både för sin bil och hästens vet. räkning......

Så länge du själv inte uppträtt vårdslöst med hästen så är det bilägarens eget försäkringsbolag som får stå för reparationerna. Dessutom så var det ju pga av att "din" häst kände sig trängd av folksamlingen som det skedde, så är det några som borde klassas som vållande så är det väl dem? ;)

Tack för alla svar!!:angel:

jag gick bara förbi med hästen och min sambo o hans kompis kom bakom med bilen sakta
så jag gjorde aldrig något!! bara gick förbi sen blev de folksamling

I din hemförsäkring bör du ha juridiskt skydd; rättsskydd o ansvarsförsäkring. Har du inte det bör du nog byta för det finns många situationer där du kan komma att behöva det.
Vilka bolag har inte det?

hillevie skrev:
känner en tjej som va ute och red sitt (tokiga) fullblod.:angel:
när hon skulle passera en bil, sparkade hästen in dörren på bilen.:crazy:
dörren blev skrot och hästen skadade sig och fick sy-bilägaren fick betala både för sin bil och hästens vet. räkning......

Alltså , jag blir förbannad när jag läser sånt här!!!:mad:
Hur fräck kan man vara, har man som ryttare ingen respekt för andra eller vaddå?? Är jag eller min häst skyldig till nåt så måste jag väl själv stå för den kostnaden!! Har jag ingen koll på min häst så ska jag väl inte ut med den bland folk o bilar utan då ska jag hålla mig på ett säkert område!
Hur tror ni det skulle låta om det vore tvärtom, så att bilar fick köra på hästar och annans egendom hur som helst??:devil:
Men det är klart, så länge det inte är ens egna bil som blir sparkad så gör det väl inget...
Nä för sjutton, ta ert ansvar som ryttare när ni rider bland andras egendomar!:cool:

Mia_R skrev:
Så länge du själv inte uppträtt vårdslöst med hästen så är det bilägarens eget försäkringsbolag som får stå för reparationerna. Dessutom så var det ju pga av att "din" häst kände sig trängd av folksamlingen som det skedde, så är det några som borde klassas som vållande så är det väl dem? ;)

Varför då, var ryttaren stum eller ....???

det är ju just det ;) tycker oxå det va fräckt, men hon tyckte hon hade rätt. och hon fick rätt...det är samtidigt en ganska läskig vetskap...jag har ju oxå bil....:eek:
det finns ganska mycket "konstiga" åsikter vad gäller hästar och trafik, här tycker många att man "tränar sin häst" till att bli trafiksäker I TRAFIKEN :eek:
det är ju något som i alla fall vi tränar på hemma på gården..
(sen kan ju alla hästar bli skrämda, men oddsen blir ju bättre om hästen är tränad förut)

dom som inte har häst/kunskap tror nog oftast att dom som vistas på vägarna är tränade för det INNAN. hästen kan ju hoppa ut även om föraren visar hänsyn.:crazy:

jag fick veta enligt mitt försäkringsbolag att det är bilägarns fel, men alla säger så olika, men de visar sig, nu är alla papper inlämnad, föresten så är de en väg mellan stall o hus som MAN FÅR RIDA PÅ, det är en allmänväg, hästen är trafiks, men vart omringad av folk och kom ingen stans, HUR FAN KAN DE DÅ VA MITT FEL???

I de billigaste hemförsäkringarna och de som ibland är gratis finns vissa regler som gör att t ex rättskyddet i det här fallet kan bli lika med noll. För att det är för låga kostnader som det rör sig om. Om jag kommer ihåg rätt så ska beloppen vara över ett halvt basbelopp för att försäkringen ska börja gälla. Vet inte om det finns lägre belopp i de dyrare försäkringarna.
Sedan kan ansvarsbiten vara reducerad och att det finns möjlighet att teckna till ansvarsförsäkring mot högre premie. Plus att vissa bolag som också försäkrar hästar har speciella ansvarsförsäkringar för hästen.
Så det är en djungel med försäkringar och verkligen värt att kolla upp vad som gäller en själv innan olyckan är framme.

maria25 skrev:
VEMS FEL ÄR DETTA:
jag rider på en allmän väg där alla får rida igenom en gård, där står de
bilar och transporter, men nu står de en bil och släp så nära vägen som möjligt av gårdsplan och domn hade stått där mer än 20 min, bild finns, vi ska just passera och det blir folksamling runt min häst dvs dom som bor på gården, hästen blir orolig och bakar på bilen samt sparkar den, själva skadan vart 4000:- vems fel var de???
Dom säger att det är mitt fel!! Jag hade hästen på foder eller är de hästägarns fel??? Han säger att det är mitt fel (bilens ägare) andra säger hästägarn!! :confused: :cry: :crazy:

Hej Min häst sparkade på en parkerad bil på en tävlings plats för 1 år sedan och jag vet med 100% säkerhet att hästägaren går alltid fri!
Alltså det hamnar alltid på bilägarens försäkring!!!! Enligt lag!!!
Jag tog hjälp av advokat!!!! :banana:

Även om det nu skulle vara hästägarens skyldighet att betala skadorna så är du väl ändå inte så fräck att du låter denne göra det? :mad:

sussa holm skrev:
Hej Min häst sparkade på en parkerad bil på en tävlings plats för 1 år sedan och jag vet med 100% säkerhet att hästägaren går alltid fri!
Alltså det hamnar alltid på bilägarens försäkring!!!! Enligt lag!!!
Jag tog hjälp av advokat!!!! :banana:

Tog du hjälp av en advokat för att slippa betala det din häst hade orsakat???!!!:eek:
Kan du då förklara för mig hur man då tänker???
Jag skulle skämmas ihjäl om jag lät bilägaren betala skadorna på sin bil som min häst orsakat om dens bil dessutom stod parkerad!!!:eek:
Med andra ord så menar du att som hästägare/ryttare så är man helt utan ansvar??

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 948
Senast: Crossline
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 188
Senast: Sel
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka