Allmän fråga om blodtryck.

Fast alltså, som snusare så får jag ju stå mitt kast, som en numera ganska inaktiv människa (dock utan övervikt) får jag ju också stå mitt kast. Jag valde dessutom trots medvetenhet om riskerna att dra sönder mina knän med lyxhobbys och är opererad 2 gånger i varje, har som snart 30-åring ont någon gång i veckan och får stå mitt kast även där.

Jag tror ytterst få personer inom vården har för avsikt att stigmatisera överviktiga men precis som min tandläkare tycker och frågar om mitt snusande och det gör att jag bör gå till tandhygienisten årsvis så tycker och frågar vi inom vården om övervikt.
Jag upplever mig inte som stigmatiserad utan kanske mer som FannyN, lite dum som utsätter min kropp för riskerna.

Någon skrev att man har rätt att vara fet- absolut, men i vården kommer vi fråga om det. Och kanske tom dokumentera vissa indikatorer eftersom vi vill veta vad detta ger för konsekvenser och när beroende på en mängd olika faktorer. Det är inte för att vara dumma utan för att på sikt kunna erbjuda en bättre vård i ett tidigt skede.

Senast ändrad:
Feta HAR rätt att vara feta.

Absolut. Självklart. Jag har full rätt att se ut precis hur jag vill, vara hur jag vill (inom lagens råmärken) men alla val för med sig konsekvenser. Att dras med övervikt sliter ju ofta på kroppen, precis som kroppsarbete sliter på kroppen. Jag har t ex märk av att bara 2-3 kg extra direkt ger problem med knän, för mig. Det är ju trots allt som att släpa med sig lite extra bagage, gå med en liten matkasse från ICA, men på kroppen. En extra börda.

Jag är själv övertygad om att det är mer hälsosamt att vara lite underviktig hellre än överviktig. Att kroppen mår bättre av det. Stöd i forskningen? Nej, jag har inte letat men det finns ju verkligen jättemycket forskning som visar på att övervikt är en folksjukdom. Som ofta för med sig andra problem, som t ex i sociala sammanhang.

Feta människor betalar också skatt.

Vilken himla tur att jag inte är din vän, skulle inte kunna tänka mig något tristare än att "följa med på din resa".

Jag tycker det är riktigt vidrigt av dig att säga att överviktiga är fula, dumma och att deras (våra) åsikter är mindre värda. Tycker du samma om anorektiker, rökare, missbrukare?
Men det är väl toppen om vi båda tycker att den andra är vidrig. Då är vi ju överens om något. Nej de andra grupperna tycker jag inte så om.
Nu skiter jag i det här. Ät drick och var glad vet ja!!

Absolut. Självklart. Jag har full rätt att se ut precis hur jag vill, vara hur jag vill (inom lagens råmärken) men alla val för med sig konsekvenser. Att dras med övervikt sliter ju ofta på kroppen, precis som kroppsarbete sliter på kroppen. Jag har t ex märk av att bara 2-3 kg extra direkt ger problem med knän, för mig. Det är ju trots allt som att släpa med sig lite extra bagage, gå med en liten matkasse från ICA, men på kroppen. En extra börda.

Jag är själv övertygad om att det är mer hälsosamt att vara lite underviktig hellre än överviktig. Att kroppen mår bättre av det. Stöd i forskningen? Nej, men det finns ju verkligen jättemycket forskning som visar på att övervikt är en folksjukdom. Som ofta för med sig andra problem, som t ex i sociala sammanhang.

Så klart att valen man gör i livet ger konsekvenser av olika slag. Min övervikt har inte slitit på kroppen, tvärtom är mina värden bättre som överviktig vs under/normalviktig. Framför allt upplever jag att min hälsa, medicinsk och fysisk, är mycket bra.

Min övertygelse är att det är mer hälsosamt att ligga på bmi övervikt än undervikt.

Jag är själv övertygad om att det är mer hälsosamt att vara lite underviktig hellre än överviktig. Att kroppen mår bättre av det. Stöd i forskningen? Nej, jag har inte letat men det finns ju verkligen jättemycket forskning som visar på att övervikt är en folksjukdom. Som ofta för med sig andra problem, som t ex i sociala sammanhang.

Det beror på ur vilken aspekt man ser på det. Som äldre har du en fördel av några kilo extra snarare än tvärtom ur flera olika perspektiv, som yngre verkar varken lite överviktig eller lite underviktig spela så stor roll, det är aktivitetsnivån som styr hälsorelaterade besvär eller riskerna för dessa.
Men då pratar vi ju lite, alltså en 10 kg åt något håll, en människa på 165 på mellan 55-75 kg kan absolut vara hälsosam oavsett var på skalan. Pratar vi övervikt upp emot en 20-30 kg så har ju forskningen visat att du har rätt.

Men det är väl toppen om vi båda tycker att den andra är vidrig. Då är vi ju överens om något. Nej de andra grupperna tycker jag inte så om.
Nu skiter jag i det här. Ät drick och var glad vet ja!!

Nu har jag ju aldrig kallat dig vidrig, bara ditt resonemang.

Så att rökare kostar pengar är skitsamma? Att missbrukare kostar pengar är också okej?
Men att vara tjock, det går inte för sig! Vart är logiken?

Du hatar tjocka för att de är fula, dumma och kostar pengar.
Rökare är bara dumma och kostar pengar, men det är ju inte säkert att de är fula.
Är det så du tänker? Det värsta brottet är egentligen inte att vara fet, det är att vara ful?

En får ju gissa sig fram eftersom du inte talar klarspråk och eftersom dina resonemang är så röriga.

Så klart att valen man gör i livet ger konsekvenser av olika slag. Min övervikt har inte slitit på kroppen, tvärtom är mina värden bättre som överviktig vs under/normalviktig. Framför allt upplever jag att min hälsa, medicinsk och fysisk, är mycket bra.

Min övertygelse är att det är mer hälsosamt att ligga på bmi övervikt än undervikt.

Fast vetenskapen säger något annat. Och värden som man har just nu är inte allt. Övervikt, alltså inte enbart fetma, ger en ökad risk för ett flertal cancersjukdomar. Det är inte hälsosamt. Fyra av tio fall av livmodercancer beror på övervikt. Risken för alzheimers är också något som ökar vid övervikt.

Visst, det finns inte någon skyldighet att leva hälsosamt. Jag springer maraton och det tycker min läkare är dumt, särskilt som jag har förälder med artros. Det finns enligt min läkare studier som tyder på att det är dumt att springa så långt på asfalt, samt att det kan vara skadligt att ligga på hög puls under flera timmar. Tydligen ska man inte ta ett EKG dagen efter maraton för då kan resultaten felaktigt indikera att man har haft en hjärtinfarkt. Så jag förstår så klart att att han frågar om sådant som är relaterat till det. Han vill veta hur min kropp mår.

Läkarens skyldighet är att upplysa patienten om dennes hälsa, sedan är det (inom rimliga gränser) upp till patienten att avgöra vad man gör med informationen. Jag springer vidare, men utan att ta illa upp över att min läkare gör sitt jobb.

Fast vetenskapen säger något annat. Och värden som man har just nu är inte allt. Övervikt, alltså inte enbart fetma, ger en ökad risk för ett flertal cancersjukdomar. Det är inte hälsosamt. Fyra av tio fall av livmodercancer beror på övervikt. Risken för alzheimers är också något som ökar vid övervikt.

Visst, det finns inte någon skyldighet att leva hälsosamt. Jag springer maraton och det tycker min läkare är dumt, särskilt som jag har förälder med artros. Det finns enligt min läkare studier som tyder på att det är dumt att springa så långt på asfalt, samt att det kan vara skadligt att ligga på hög puls under flera timmar. Tydligen ska man inte ta ett EKG dagen efter maraton för då kan resultaten felaktigt indikera att man har haft en hjärtinfarkt. Så jag förstår så klart att att han frågar om sådant som är relaterat till det. Han vill veta hur min kropp mår.

Läkarens skyldighet är att upplysa patienten om dennes hälsa, sedan är det (inom rimliga gränser) upp till patienten att avgöra vad man gör med informationen. Jag springer vidare, men utan att ta illa upp över att min läkare gör sitt jobb.

Det senaste jag läste och hörde på nyheterna var att det var mer hälsosamt att ha bmi övervikt än bmi normalvikt.

Nu har jag ju inte argumenterat mot hur vården agerat utan mot att @FannyN kallar överviktiga för dumma, fula och att de (vi) har dålig självdisciplin.

Tänk vad olika vi uppfattar saker. Jag läste bara dålig självdiciplin och det håller nog alla med om. Fula är ju en smaksak men jag vet var jag tror normen är och tror de flesta vet det. Dum läste jag aldrig.
I all välmening tror jag att du energi är helt blockerad av försvarsmekanismer. Det är inte hälsosamt att ha övervikt. Det är allvarligt och det är därför vården är och ska vara på de som är överviktiga. Precis som med alla som lever ohälsamt.

Tänk vad olika vi uppfattar saker. Jag läste bara dålig självdiciplin och det håller nog alla med om. Fula är ju en smaksak men jag vet var jag tror normen är och tror de flesta vet det. Dum läste jag aldrig.
I all välmening tror jag att du energi är helt blockerad av försvarsmekanismer. Det är inte hälsosamt att ha övervikt. Det är allvarligt och det är därför vården är och ska vara på de som är överviktiga. Precis som med alla som lever ohälsamt.

Nej, alla håller inte med om det.

Bland annat har det sagts att "jag tyckte själv att jag var snygg, tills jag insåg att jag hade fel", om när hon var överviktig.
"Men vad har hänt med dig, du som var så snygg", om när hon gått upp i vikt.
Alltså överviktig=ful. Sen när blev det okej att kalla människor för fula?

Dumma iom "osmarta val". Dumma val. En är dum om en gör dumma val.

Och nej. Jag är inte helt blockerad av försvarsmekanismer, hur menar du då?
Jag tycker helt enkelt inte att det är okej att skamma tjocka.

Och återigen, övervikt är inte ohälsosamt och farligt. Avsaknad av bra kost och motion är farligt.

Jag uppfattade det som att hon var nöjd och blev sårad och tog tag i det. Normen är att övervikt är inte estetiskt. Sedan är det upp till var och en. Smarta val har väl till och med viktväktarna som slogan. Jag antar att du menar övervikt som ryms inom normalt bmi? BMI över 30 är väldigt ohälsosamt enligt min bror som är endokrinolog.

Jag uppfattade det som att hon var nöjd och blev sårad och tog tag i det. Normen är att övervikt är inte estetiskt. Sedan är det upp till var och en. Smarta val har väl till och med viktväktarna som slogan. Jag antar att du menar övervikt som ryms inom normalt bmi? BMI över 30 är väldigt ohälsosamt enligt min bror som är endokrinolog.

Bmi mellan 25-30 räknas som övervikt. Bmi över 30 är väl fetma? Något jag inte ens diskuterat i tråden.

Jag skulle inte påstå att jag lever ohälsosamt, ändå är jag enligt bmi överviktig.

Ja du känner dig ju själv bäst även om jag tycker det låter jättekonstigt och aldrig skulle våga chansa. Jag är så feg så jag vill leva hälssamt och ha bmi i normalspannet. Var och en blir salig på sin fason.

Och återigen, övervikt är inte ohälsosamt och farligt.

Fast jo, stor övervikt är inte hälsosamt för kroppen även om personen känner sig må bra. Sliter på inre organ, leder och ökar risken för att drabbad av en hel del fetmarelaterade sjukdomar. Varför välja att blunda för sånt?

@astronaut hälsar att hon blev inte kränkt för att läkaren ansåg henne överviktig, det vet hon liksom redan om. Har egentligen inget problem med det som så, utan hon sökte åter igen hjälp för sina självmordstankar och fick ingen hjälp den här gången heller.
Att hon började träna på gym och bli mer aktiv har andra orsaker i första hand.

Sedan.
Att gå ner i vikt tar TID. För alla. Det finns liksom inga "quick fix" och att en läkare oannonserat hivar fram ett måttband för att "det gör man när man tar blodtryck" är...ja förutom ren lögn så, ja jag förstår att man ser det som en enorm kränkning. INGENTING blir bättre av det.
Vill jag prata om min vikt så pratar jag om min vikt (men då behövs fortfarande inget måttband) men har jag inte bett om att få göra det kan vederbörande knipa igen och göra vad denne ska göra - ta ett jäkla BLODTRYCK! Hur svårt kan det vara?

Och jo, man kan mycket väl vara hälsosam som överviktig, precis som man kan vara ohälsosam som underviktig/normalviktig.
Jag är överviktig, har nog alltid varit "kraftig". Kände mig inte stor alls när jag vägde 50 kg till mina 156 cm. Trots att jag nu väger bra mycket mer än 50 kg så känner jag mig inte så värst stor och hälsan är bättre än den någonsin har varit.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
26 310
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag behöver få bolla lite tankar och skriva av mig lite, jag vet inte vad jag ska göra längre.. Jag har haft problem med rygg...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
19 347
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar