Nej, det är långt ifrån norm att vara överviktig.
Angående resten av ditt inlägg har jag sagt det hela tråden. Övervikten i sig är inte farlig. Avsaknad av bra kost och motion är farlig.
Jag är rätt säker på att vår blick för vad som är "övervikt" respektive "normalvikt" har förändrats på det sättet
@Rolle menar.
Senaste siffran jag hörde var att bortemot 20% inom vissa definerade grupper är obesa (feta; inte överviktiga) och att mer än 50% av befolkningen är överviktig.
Jag är själv något överviktig och medveten om det, men ni skulle höra hur folk opponerar sig när jag säger det. Det är nämligen inget som de som ser mig, uppfattar.
Det som gäller mer än 50% av befolkningen torde ju likna "norm" eller "normalt". Det är alltså vanligare att vara överviktig än att vara normal- eller underviktig i Sverige.
Lätt övervikt i kombination med goda kost- och motionsvanor har visat sig ha samband med bättre överlevnad jämfört med att vara underviktig och ha dåliga motions- och kostvanor.
Av det kan man nog inte dra så stora slutsatser: man har mig veterligen (men jag har inte aktivt eftersökt sådana studier heller så de kan mycket väl finnas men inte ha citerats i Läkartidningen) inte gjort jämförelsen mellan lätt överviktig och normalviktig med likvärdiga kost- och motionsvanor.
Så vi har ju kost- och motionsvanorna som "confounding factor" i studierna som visar att det inte verkar vara särskilt farligt att vara något överviktig.
Och här handlar det alltså om rätt beskedlig övervikt och verkligen inte om fetma.
För övrigt kan man spekulera i samband mellan övervikt och depression.
Det är nog inte ovanligt att personer med depression (eller flera andra psykiska sjukdomar/besvär) går upp i vikt pga tröstätning, heller.
Forskningen har visat att vid mild depression är motion/fysisk aktivitet en bra behandling. Vid svårare problem hjälper säkerligen inte fysisk aktivitet helt men att skapa sig rutiner, där även måltidsordningen ska ingå, kan ge bättre välbefinnande ändå.
Dessutom är det säkert inte ovanligt att övervikt/fetma ger ett ökat missnöje med "jaget" och mycket väl kan spä på psykiskt illabefinnande.