Allmänbildning?

Inte riktigt. Det du är ute efter är att man ska veta att det finns flera sorters spel? Det känns ju uppenbart. Kan dock inte förstå varför man ska veta namnet på några?
På samma sätt som att en vet att hästsport består av bl.a trav och hoppning så anser jag att en bör veta att esport består av bl.a LoL och dota2 (två av de största spelen aka grenarna). Därav parallellen.
Sorry Dalsland och Dalarna är olika landskap :D

Dalsland är landskapet mellan Bohuslän och Värmland aka Sveriges mitt och kronan i dess geografi. #stoltdalslänning :D
 
Jag tycker att poängen är att vet ATT det finns olika grenar: agility, distansridning, CS:GO inte vad de innebär på detaljnivå. Där kommer skillnaden allmänbildning vs. intresse in. Jag kan ytterst lite om nosework och LoL men jag att det är grenar inom hunsport respektive esport. Hänger du med i hur jag tänker eller är jag bara svamlig? :o
Själv blir jag inte ett dugg(!) förvånad om jag får förklara för folk att det går att tävla i agility, och jag har långt mer än en gång berättat för hundägare vad rallylydnad är (det senaste året, inte bara när det var nytt). Att det skulle höra till någon form av allmänbildning att det finns nosework känns i dagsläget otänkbart, däremot blir jag förvånad om folk inte vet att hundar har extremt mycket bättre luktsinne än människor.

Det har later ju onekligen som en intressant sarart av manniskor.
Jag vet vart smaland ligger, har hyfsad koll pa tunnelbanan (bor ju anda har), men delstaterna i USA? Dar snackar vi minne!
Jag har mer än en gång blivit idiotförklarad för att jag inte har någon koll alls på USAs delstater (jag känner till namnen på de som nämns oftast i media, that's it). Sedan när jag frågar personerna om de kan peka ut Jönköping på en Sverigekarta, om de vet vilken stad som är längst norrut av Boden och Kiruna eller vilken sjö som är vilken av Vänern och Vättern, då är det de som ser ut som levande frågetecken. Jag skrattar varje gång.
 
Nu var väl just detta lite extremt men jag blir galen på sorteringen. Jag har frågat tusen gånger var vissa saker ska kastas (framförallt på jobbet) men ingen kan svara på var sakerna ska ligga. Inte ens den som är ansvarig för miljöfrågorna på jobbet.
Hur fan ska jag veta då?
Google is your friend...
 
Jag tycker det ja. Precis som det tillhör allmänbildning att ha koll på fotboll, golf, basket, skidskytte mfl.
KL (obs, gammal sätt att snacka på Buke, betyder "knapplån" och innebär att det man skriver inte är ett svar till den citerade postaren, utan en t.ex. en allmän reflektion, inspirerad av den citerade postarens text, apropå allmänbildning respektive specialintressen, och historia...)

Det är alltså viktigt att känna till e-sport spel, och diverse sporter, men hur är det med sådant som hur Sverige styrs?
Vad som skillnaden mellan Riksdagen och regeringen, vad en kommun har för uppgifter, och vad kungen är för filur, är alltså inte allmänbildning?
 
I lokalblaskan stod det att handbollstjejerna hade fått lära sig härskartekniker för att förbättra sitt spel. Jag skulle vilja bita journalisten som så uppenbart skrivit om något hen inte ens visste vad det var. Och sen slita loss en tugga för att en journalist inte vet vad härskartekniker är. Det är ju fan tjänstefel.
 
Folk som tyckte att Kanye West var schysst som lät någon gammal gubbe lira med honom.
Det är väl mer Paul fucking McCartney som var schysst i såna fall :cautious: Och för den delen folk som inte vet vilka Beatles är. Syftar inte på att kunna bandmedlemmarna nu utan folk som helt enkelt lyckats missa de helt.
Blir annars kränkt över folk som inte ens vet vad Monty Python är. Liksom KOM IGEN. Och folk som inte fattat att solen är en stjärna och lite såna basics.

Jag blir lite förvånad när människor i min ålder inte läst Harry Potter. Förstår inte riktigt hur de kunde undgå. Jag växte ju upp med böckerna! (Född sent 80-tal.)
Jag läste Animorphs istället :D Såg inga filmer heller utan dömde ut de som skit på förhand.
Gav de en chans i slutet på förra året och fastnade för de tämligen omgående, men böckerna blir nog aldrig lästa :p
(86a)
 
Blir ju väldigt underligt om ålder ska vara en faktor? Då kan aldrig nya saker vara allmänbildning?
Men det är ju lite så!

Om en företeelse får extremt mycket uppmärksamhet och många utövare/följare under en kortare period, och sedan "dör ut" (helt eller blir mycket marginell), så blir den "flugan" något som endast specialintresserade och/eller historiker känner till ett antal år senare.
Medan saker som pågår under en längre period, kan antas vara mer kända i efterhand.

Så något som är nytt, och väldigt haussat just nu, men som efter ett halvår eller så inte har just några intresserade kvar, har liten plats i något som kan kallas "allmänbildning".

I något slags "nutidsorientering" så finns det såklart plats för den senaste flugan, i "allmänbildningen" så ska nog företeelsen hinna mogna och få ett antal år på nacken, innan den platsar...

Dessutom så är det nog så, att ju äldre man blir, desto fler "flugor" har man sett passera förbi och bli stendöda, och då intar man en mer avvaktande attityd, och väntar lite, innan man bestämmer sig för att en viss "fluga" är värd ens uppmärksamhet...
 
KL (obs, gammal sätt att snacka på Buke, betyder "knapplån" och innebär att det man skriver inte är ett svar till den citerade postaren, utan en t.ex. en allmän reflektion, inspirerad av den citerade postarens text, apropå allmänbildning respektive specialintressen, och historia...)

Det är alltså viktigt att känna till e-sport spel, och diverse sporter, men hur är det med sådant som hur Sverige styrs?
Vad som skillnaden mellan Riksdagen och regeringen, vad en kommun har för uppgifter, och vad kungen är för filur, är alltså inte allmänbildning?
Va?
Det ena behöver inte utesluta det andra?
 
I lokalblaskan stod det att handbollstjejerna hade fått lära sig härskartekniker för att förbättra sitt spel. Jag skulle vilja bita journalisten som så uppenbart skrivit om något hen inte ens visste vad det var. Och sen slita loss en tugga för att en journalist inte vet vad härskartekniker är. Det är ju fan tjänstefel.
Om det är den här artikeln du menar så är det nog dig själv du får tugga på.

https://www.skovdenyheter.se/article/harskartekniker-har-starkt-lagkanslan/

Det handlar ju om strategier MOT härskartekniker, enligt rubriken. Och:

”– Metoden är att lära ut olika härskartekniker. Det är egentligen mobbing vi pratar om och om att identifiera både den som mobbar, härskar, och den som blir nedtryckt. Det är ett svårt och tungt ämne.”

Det står att spelarna får lära sig om härskartekniker, för att identifiera dem, och coachen jämställer härska med att mobba.

Härskartekniker är det för övrigt coachen som talar om, inte journalisten.
 
"Det mejkar ingen sens" :D

(På tal om nishad kultur som jag blir chockad över att inte alla känner till)

Eh... :o Jag anvander det ofta aven i Svenskan, som inte har en bra oversattning som jag kan anvanda i stallet.

Eh, LoL är förkortning för League of Legends, ett spel.
Lol, eller LOL - laugh out loud är något helt annat :angel:

For mig ar LOL, LoL, Lol, lol, loL, etc ... alla en forkorning av Laughing Out Loud, lite beroende av hur duktig personen ar pa att skriva pa keyboard.

hastflicka ... Graharig tant som ar totalt ointresserad av data spel.
 
Inte enskilda vanliga datorspel nej, men de stora esporterna tycker jag är allmänbildning. De figurerar ju som sagt i stora medier.

Eh? ... Jag ar lite av en nyhets freak och vet inte att jag nagonsin sett det? :confused: Det ar ju mojligt att jag insett att det ar ett dator spel och darfor ignorerat det, men mig veterligen har jag aldrig stott pa det i stora media.

Ja precis, jag är ju ungdom så inte konstigt om jag tycker det är allmänbildning ;)
En del tycker ju det är allmänbildning med emojis, appar och gud vet allt.

En gumma på 90år kanske tycker det är allmänbildning att knyppla:laugh:

Det är ju relativt:D

Tack for den ... eller inte. :cautious:

Och unga vuxna?
Hur länge är man det? Ett flertal proffs är ju snart 30 precis som jag.

Yes, unga vuxna.:p

Då umgås du i en udda krets. Jag känner folk i alla åldrar som spelar, och 30+ är knappast ovanligt.
Hur länge är man en ung vuxen?

Tills man ar 50 eller sa ;) :angel:

/hastflicka som INTE ar en "ung vuxen".
 
Men du vet vad golf heter? Du vet det går ut på att få boll i hål.
Var ligger skillnaden?

Golf är ju bara en sport. Men din logik skulle det ju räcka att veta att sporter finns. Inte att det finns olika, fotboll, handboll, golf, skidor etc.
Du vet ju namnet på de sporterna :p

Sa hur manga motor sporter kanner du till namnet pa och kan beskriva? Eller batsporter? Eller... ?
Vi kan inte alla vet allt, det ar nog att vi vet att det FINNS batsporter, bilsporter, cykelsporter, och data sporter.;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 419
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 210
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp