Allmänbildning?

Ser trenden i tråden att det är intressen och det som ligger varmt om hjärtat som bör höra till allmänbildning...
Själv chockades jag av att de som tävlade i På Spåret inte visste vem Therese Johaug är... Att människor kallar skog över hundra år urskog. Vem vet om de hör till allmänbildning, men ska man kunna namnen på dataspel så är detta i hög grad med.
 
Vad har man för nytta av att kung X dog år XXXX i dagens samhälle?
Så du anser att allt ska tillhöra allmänbildning, oavsett nytta, eller är det dina intressen det går efter?

Jag har skrivit tidigare att jag inte ser något syfte att ha koll på sånt om gamla kungar. Lite historia kan jag se som nyttigt, men inte att ha koll på årtal. Men det blir ju inte mer logiskt att lägga till fler onödiga saker till allmänbildningen då, eller hur tänker du?
 
Folk som tyckte att Kanye West var schysst som lät någon gammal gubbe lira med honom.
Det är väl mer Paul fucking McCartney som var schysst i såna fall :cautious: Och för den delen folk som inte vet vilka Beatles är. Syftar inte på att kunna bandmedlemmarna nu utan folk som helt enkelt lyckats missa de helt.
Blir annars kränkt över folk som inte ens vet vad Monty Python är. Liksom KOM IGEN. Och folk som inte fattat att solen är en stjärna och lite såna basics.


Jag läste Animorphs istället :D Såg inga filmer heller utan dömde ut de som skit på förhand.
Gav de en chans i slutet på förra året och fastnade för de tämligen omgående, men böckerna blir nog aldrig lästa :p
(86a)
Böckerna är hundra gånger bättre än filmerna :D

Jag är dålig på historia. För jag är inte intresserad. Jag har skrivit prov och fått bra betyg på kungar och Sveriges utveckling osv. Men jag är inte intresserad så jag har glömt i princip allt. Jag är sjukt dålig på geografi också. Jag har koll på landskap och städer jag har varit i, men om jag aldrig har varit i Norrköping, Skövde, Dalsland osv. Varför behöver jag veta exakt var det ligger? Eller veta skillnaden på Vänern och Vättern? Jag har koll på Norrlandskusten, för det är främst där jag rör mig. Bara för att jag tycker det är självklart var Skuleberget ligger räknar jag inte med att folk i Skåne ska ha koll på det.

Jag räknar inte med att folk som är ointresserade av hästar ska ha koll på we och voltige.

Och jag trodde också att dota var ett annat namn för data. Jag känner till wow och cs, inte något annat spel ni nämnt. VARFÖR ska jag veta exakt vad dom spelen gör? VAD i det är information jag någonsin kommer ha nytta av?

Utöver allt detta som jag är erkänt dålig på så tycker jag att jag är hyfsat allmänbildad. Men är inte rätt att erkänna vad jag är dålig på, och inte rädd för att lära mig mer om sånt jag inte kan.:D
 
Det som fascinerar mig lite här i tråden är att jag ibland får känslan av att "allmänbildning" används som någon slags kunskapskanon, "detta borde alla svenskar kunna". Jag ser allmänbildning som något flexibelt - man kan vara mer eller mindre allmänbildad. Den som kan redogöra för detaljer inom vitt skilda områden, som dessutom inte är personens specialintresse imponerar med sin allmänbildning.
 
De olika spelen går att jämföra med de olika grenarna inom t.ex ridsporten. Esport är paraplyet där de olika grenarna (LoL, dota2, cs:go etc) samlas under på samma sätt som ridsport är paraplyet som de olika grenarna (hoppning, dressyr, western etc) samlas under.

Jag blir lite provocerad när western buntas ihop till en gren. Det är en ridstil, inte en gren. Det finns typ 20 eller mer olika grenar och inte ens jag som aktiv utövare av westernridning har koll på alla.
Jag förväntar mig knappast att en random snubbe på stan vet vad team penning eller ranch riding är, eller ens att andra hästmänniskor har koll. Det hade varit önskvärt att det var allmänbildning men jag tror inte det är det. Däremot ser jag gärna att fler uppmärksammar westernridningens diversitet och inte buntar ihop oss som "de där som leker cowboy".

Helt OT men jag var tvungen att få ur mig det.
 
Ja, alla 25 landskap kan jag inte satta, det kan jag erkanna. Harjedalen tror jag att jag kan peka ut pa en karta, men Dalsland, du menar att det inte ar samma som Dalarna?

Updatert: Testade mig sjalv - 69%, inte varldens basta poang. Vill minns att jag var superduktig pa proven i fyran dock! ;) https://online.seterra.com/sv/vgp/3008

Och jag fick bara 50% :o

Jag tycker det är så svårt med län och landskap. Typ att Gävle ligger i Gävleborgs län (rimligt) men i landskapet Gästrikland - orimligt för mig!

Men nu ska jag spela några gånger så att jag får lite bättre koll.
 
Ja, alla 25 landskap kan jag inte satta, det kan jag erkanna. Harjedalen tror jag att jag kan peka ut pa en karta, men Dalsland, du menar att det inte ar samma som Dalarna?

Updatert: Testade mig sjalv - 69%, inte varldens basta poang. Vill minns att jag var superduktig pa proven i fyran dock! ;) https://online.seterra.com/sv/vgp/3008
100% :cool:
Vi fick göra det i skolan för några år sen, alla skulle ha 100%
 
Det som fascinerar mig lite här i tråden är att jag ibland får känslan av att "allmänbildning" används som någon slags kunskapskanon, "detta borde alla svenskar kunna". Jag ser allmänbildning som något flexibelt - man kan vara mer eller mindre allmänbildad. Den som kan redogöra för detaljer inom vitt skilda områden, som dessutom inte är personens specialintresse imponerar med sin allmänbildning.

Jag håller med och inte.

Det finns saker jag anser man bör känna till för att räknas till allmänbildad, massor av saker från vitt skilda ämnesområde som räknas till allmänbildning så känner man inte till det, men man behöver inte ha snappat upp precis allt. Samtidigt så är allmänbildning flexibelt som du skriver, men då ska man även känna till mycket av grundkunskapen. I mina ögon är man inte allmänbildad om man kan mycket om mycket som du beskriver men inte har koll på våra vanliga grundämnen, principerna för att baka ett bröd, lite kungar, hur vårt styre med regering och riksdag fungerar, att man får grön färg när man blandar gult och blott och en massa andra saker som jag räknar till basala kunskaper.
 
Jag hade en kompis som inte var speciellt allmänbildad. Det hoppade en hel del roliga och förvånande saker ur hens mun, men en av mina favoriter är ändå "Jag fattar inte, vad är det för små konstiga hus som står längs vägen?"

Nån som vågar sig på en gissning om vad för konstiga små hus hen pratade om? :sneaky:
 
Om en företeelse får extremt mycket uppmärksamhet och många utövare/följare under en kortare period, och sedan "dör ut" (helt eller blir mycket marginell), så blir den "flugan" något som endast specialintresserade och/eller historiker känner till ett antal år senare.
Medan saker som pågår under en längre period, kan antas vara mer kända i efterhand.
Hur många jagar Pokemons i sina mobiler idag?
Hur många kommer komma ihåg den flugan om tio år?
 
Jag tycker det är så svårt med län och landskap. Typ att Gävle ligger i Gävleborgs län (rimligt) men i landskapet Gästrikland - orimligt för mig!

Men nu ska jag spela några gånger så att jag får lite bättre koll.
Om historia hade varit ett viktigt ämne så hade skillnaden mellan län och landskap varit lättare att förstå.
 
Jag hade en kompis som inte var speciellt allmänbildad. Det hoppade en hel del roliga och förvånande saker ur hens mun, men en av mina favoriter är ändå "Jag fattar inte, vad är det för små konstiga hus som står längs vägen?"

Nån som vågar sig på en gissning om vad för konstiga små hus hen pratade om? :sneaky:

Ingen aning men blir väldigt nyfiken!
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 419
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 209
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp