Allmänbildning?

Alltså med risk för att låta som en sur tant nu men alltså dagens ungdom ( :cautious: ) känns generellt ganska dåligt allmänbildade. Tex en gång kom vi in på Förintelsen och namn som Himmler, Mengele och Göring hade ingen hört talas om. Jag trodde verkligen det hörde till någon form av allmänbildning. Dock bör msn kanske vara nöjd med att de iallafall kände till att Förintelsen ägt rum? :cautious: Vet inte var ribban bör läggas riktigt
Det är riktigt skrämmande :cautious:
Man bör åtminstone ha hört namnen och ha hyfsad koll på vilka dessa personer var.

Blir lika chockad varje gång jag ser ett avsnitt av Lyxfällan, att sköta sin ekonomi och förstå att summan på kontot inte är oändlig, borde väl vara det mest grundläggande i allmänbildningen.
 
Senast ändrad:
Blir annars kränkt över folk som inte ens vet vad Monty Python är. Liksom KOM IGEN.

Ha ha jag satt på fika på jobbet för ett tag sen o vi var ett gäng 60-talister som började garva om Monty Python, och en ung kille satt där o såg ut som ett frågetecken. Så säger han "visst var dom nån sorts komedigrupp för jättelänge sen......" Då kände man sig riktigt gammal :laugh::wtf:
 
Jag blir vansinnig på att det fortfarande pratas om att "kött" är en klimatbov, som att allt kött har samma koldioxidavtryck.

En naturbeteskossa som lever på gräs året om ingår i ett koldioxidkretslopp, och även om hon fiser så binder hon kol när hon vandrar omkring. Betesdjur som hålls på rätt sätt binder mer koldioxid än de släpper ut.

En kraftfoderuppfödd kossa inomhus eller i en feedlot är tagen ur sitt kretslopp, binder koldioxid i extremt begränsad mängd och kräver dessutom mer fossilbränsle för sitt foder och transport av detsamma. Samma gäller andra djurarter som föds upp på kraftfoder inomhus, som tex kyckling och svin.

Ändå skrev SVT senast idag på sin hemsida att en av de viktigaste klimatåtgärderna är att sluta äta nötkött, och att naturbeteskött är "en kompromiss som vi behöver för den biologiska mångfalden" och länkar till världsnaturfondens kalkylator som inte gör skillnad på produktionsmetod.

GAH!
 
Tycker ni grundläggande ekonomi borde vara allmänbildning? Finansinspektionen gjorde en undersökning bland svenskarna och 40% förstod inte hur ränta och inflation fungerade och 30 procent kunde inte svara rätt på frågan "Om fem personer vinner två miljoner kronor tillsammans – hur mycket får var och en om de delar lika på pengarna?" Många klarade inte heller grundläggande procenträkning som t.ex. frågan hur mycket är 10 procent av 1000?

Jag tänker spontant om man inte förstår procent eller ränta blir det lite svårt att förstå vad smslån kostar en i slutändan om de har hög ränta och om man inte förstår att man förlorar pengar om man sparar med en procents ränta och inflationen är 2 procent så blir det lite svårt at göra bra val i sin vardagsekonomi. Man förstår inte heller hur mycket rea det är om något är nedsatt med 10% t.ex. När jag gick i skolan var det självklart att man räknade ränta och procent bl.a. Tror ni det är på grund av bristande kusnkaper som många unga hamnar i skuldfällan?

Definitivt sånt man borde kunna iaf.
Lite OT så tycker jag det är extremt lite prat om viktiga saker som hör vuxenlivet till, som lärs ut i skolan. Typ hur man betalar räkningar, skriver CV, lån osv (var på min tid i alla fall).
 
Jag blir alltid lika fascinerad över hur lite ”vanliga” människor vet om maten de äter och lantbruksdjur generellt. Tex att även kor kan ha horn verkar helt okänt för väldigt många.
Fast de flesta har det inte det i praktiken (avhornade) och det finns de som avlar fram kor utan horn.
 
Ang esport-diskussionen tycker jag det är en sal att veta att många är intresserade av det osv, men att kunna vad olika spel heter ser jag ungefär på samma nivå som olika turneringar i golf. Dvs inte allmänbildning. Inte heller skillnaden i greyhound racing, lc osv.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 419
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 210
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp