Allmänbildning?

Stör mig på kattägare som blir hysteriska över att deras katt jagar när de släpper ut den. Det ses som roligt och gulligt inne när katten far runt med en leksak, men de blir arga när den sedan gör exakt samma sak ute med en levande mus. Känns som att man saknar grundläggande kunskap i vad katten är för typ av djur och hur de beter sig. Man behöver inte vara expert på katter, men det hör fasen till allmänbildningen att veta att det är ett rovdjur och att de därmed jagar.
 
Apropå horn. Några radiopratare pratade om den vita älgen i Värmland när nyheten var som störst, men de kunde ju inte veta vilket kön det var på den (udda) 16-taggaren :banghead: För att vara på säkra sidan kallade de tjuren för hen :rofl:

Åh! Och jag hörde också några radiopratare prata om ett filmklipp där en lastbil tvärnitar för att inte köra över en pojke på sparkcykel. Tjejen i radio sa att det var helt fysiskt omöjligt för ett fordon i den farten att stanna så snabbt, den var ju dessutom tyngre än en bil - vilket borde förlängt bromssträckan ytterligare. De pratade länge om det här! Och det ringde t.o.m. en lastbilschaufför och sa att det naturligtvis måste varit för att chauffören blivit varnad av en annan bilist och därför kunde vara förberedd med bromsen...

Jag satt och störde ihjäl mig hela bilresan hem från stallet när det äntligen ringde in en "riktig" lastbilschaufför och förklarade att bromssträckan har med friktion och göra och att en lastbil är utrustad med fler däck = större markkontakt = högre friktion = kortare bromssträcka. :banghead: TACK! Äntligen kunde jag släppa det och kliva ur bilen med ett lättat andetag. :laugh:
 
Häromsistens var det en hästägare (inte på Buke) som jämförde sin ardenners matsmältning med en älgs och påstod att det var samma sak. Joråsatt. Att inte veta hur vilda djur fungerar när man bor mitt i skogen är också dålig allmänbildning.

Jag tycker nog att mina krav på allmänbildning är att en ska ha ett sammanhang i sin egen tillvaro. Kunskap om sin vistelseort, landet det ligger i, kultur som påverkar en direkt, samhällsfunktioner och livsvillkor. Sen kan en gott veta lite om populärkultur också. Ungefär som frågorna i På spåret. Det är allmänbildande frågor.
 
Folk som tror att man får sitt namn genom att döpas :banghead:
Fast det är sant beroende på vad du lägger in i det och vilken tro du har.

Det är allmänbildning att veta att så går det till inom många kristna inriktningar. Dopet handlar i och för sig om att tas upp i den kristna församlingen men nog får barn sitt namn också i den vevan. Sen är säker 100% medvetna om att man kan ge folk namn utan att de är med i svenska kyrkan. Min farmor döpte mina marsvin i den heliga tjurens namn ;).

Att man sen behöver registrera namnet för att man ska få det världsligt också och inte bara genom den heliga anden är en annan historia. Det går säkert till på olika vis i olika länder.
 
Fast det är sant beroende på vad du lägger in i det och vilken tro du har.

Det är allmänbildning att veta att så går det till inom många kristna inriktningar. Dopet handlar i och för sig om att tas upp i den kristna församlingen men nog får barn sitt namn också i den vevan. Sen är säker 100% medvetna om att man kan ge folk namn utan att de är med i svenska kyrkan. Min farmor döpte mina marsvin i den heliga tjurens namn ;).

Att man sen behöver registrera namnet för att man ska få det världsligt också och inte bara genom den heliga anden är en annan historia. Det går säkert till på olika vis i olika länder.
Fast nej, om du bara döper ditt barn i kyrkan så har den ju inget lagligt namn för det. Precis som att det inte räcker med att säga ja inför prästen när du gifter dig, du måste skriva på ett lagligt bindande dokument också.
 
Tycker ni grundläggande ekonomi borde vara allmänbildning? Finansinspektionen gjorde en undersökning bland svenskarna och 40% förstod inte hur ränta och inflation fungerade och 30 procent kunde inte svara rätt på frågan "Om fem personer vinner två miljoner kronor tillsammans – hur mycket får var och en om de delar lika på pengarna?" Många klarade inte heller grundläggande procenträkning som t.ex. frågan hur mycket är 10 procent av 1000?

Jag tänker spontant om man inte förstår procent eller ränta blir det lite svårt att förstå vad smslån kostar en i slutändan om de har hög ränta och om man inte förstår att man förlorar pengar om man sparar med en procents ränta och inflationen är 2 procent så blir det lite svårt at göra bra val i sin vardagsekonomi. Man förstår inte heller hur mycket rea det är om något är nedsatt med 10% t.ex. När jag gick i skolan var det självklart att man räknade ränta och procent bl.a. Tror ni det är på grund av bristande kusnkaper som många unga hamnar i skuldfällan?

Nej, bristande respekt för kunskaper är ursprungsproblemet som gör att man inte ser till att skaffa sig de kunskaper som är basala.
 
Nja, du tyckte man skulle känna till namnen på vissa spel. Vilket skulle vara som att känna till namnen på vissa golftävlingar, kanske.

Att veta att golf finns och att esport finns, känns väl som något för allmänbildningen.
Nej, jag jämför det med att ha koll på att det finns olika bollsporter. Tex handboll och fotboll.
Jag begär verkligen inte att man ska kunna tävlingar, spelare och lag. Hur svårt ska det vara att förstå?
 
Därför är historia skitviktigt, även om man inte kommer ihåg allt och alla personer och årtal så har historian stor påverkan på dagens samhälle och framförallt famtiden. När man inte fattar det anser jag att man är icke allmänbildad.

Håller med. Men för mig är det viktigt att man ska kunna resonera och vrida och vända på olika händelseförlopp, deras orsaker osv. Upplever att man många gånger är väldigt begränsad till den läraren man har. Råkade själv ut för en historialärare som var ute efter ett specifikt svar, ett skäl till en händelse, vilket då skulle vara svaret. Det dödade verkligen mitt intresse för historia. Dialogen försvann... :down:
 
Jag tycker det är allmänbildning att ha grundläggande koll på hur ens liv påverkar klimatförändringarna, hur ens mat är framställd och vad den innehåller.
Det kan jag hålla med om, tyvärr hör jag också många som (med olika nivå skämt/allvar) tycker att "det är väl skönt att det blir varmare", vad jag gör spelar ingen roll osv. Motsatsen till detta tycker jag absolut hör till allmänbildning.
 
Nej, jag jämför det med att ha koll på att det finns olika bollsporter. Tex handboll och fotboll.
Jag begär verkligen inte att man ska kunna tävlingar, spelare och lag. Hur svårt ska det vara att förstå?
Jag jämför det med att det finns spel där man leker krig, spel där man spelar spel ur verkligheten, spel där man bygger världar o.s.v.
 
@Wingates Du verkar ju väldigt insatt, så jag som inte alls har koll passar på att fråga: Vad är det för skillnad på e-sport och dataspel? (Så oallmänbildad är jag...)
 
@Wingates Du verkar ju väldigt insatt, så jag som inte alls har koll passar på att fråga: Vad är det för skillnad på e-sport och dataspel? (Så oallmänbildad är jag...)
Samma skillnad som att sparka boll och spela fotboll ;) Nej men, det är en esport om det tävlas i. Jag spelar både cs:go och dota men är ingen esportare. Det jag gör är motsvarigheten till att kicka boll med polarna, min kompis som är proffs i dota spelar i lag och tävlar. De spelar kval, turneringar och vill kvala till "VM".
 
Fast nej, om du bara döper ditt barn i kyrkan så har den ju inget lagligt namn för det. Precis som att det inte räcker med att säga ja inför prästen när du gifter dig, du måste skriva på ett lagligt bindande dokument också.
Det stod inget om laglig namn utan att ge någon ett namn. Man kan betrakta det ur olika synvinklar. Jag är böjd att se det som man får sitt namn vid namngivningscermonin och sedan är registreringen pappersexercis. Men det handlar om tryckande oavsett synvinkel.

Utan ceremoni är du inte döpt i religös mening :)

Det handlar om perspektiv och vad man lägger in i orden.
 
Samma skillnad som att sparka boll och spela fotboll ;) Nej men, det är en esport om det tävlas i. Jag spelar både cs:go och dota men är ingen esportare. Det jag gör är motsvarigheten till att kicka boll med polarna, min kompis som är proffs i dota spelar i lag och tävlar. De spelar kval, turneringar och vill kvala till "VM".

Jag tävlar inte alls med hästen, men anser ändå att jag håller på med ridsport och att jag sportar när jag tränar tex dressyr... Finns det alltså något förbund som har en lista över vilka dataspel som räknas som esport? Massor av folk tävlar ju i poker online, men det är väl inte en esport? Jag har ju hört talas om esport, men aldrig riktigt fattat vad det innebär, i början trodde jag det var sådana där dataspel där man faktiskt rör på sig, där man ska trampa på olika ställen i golvet eller hålla en sak i handen som motsvarar en racket/golfklubba el dyl :D.
 
Nej, jag jämför det med att ha koll på att det finns olika bollsporter. Tex handboll och fotboll.
Jag begär verkligen inte att man ska kunna tävlingar, spelare och lag. Hur svårt ska det vara att förstå?

Jag håller inte med. Men kanske gör det om 20 år.

Det finns många bollsporter som kommit till de senaste 10 åren som jag heller inte tycker tillhör allmänbildning att känna till.
 
Det stod inget om laglig namn utan att ge någon ett namn. Man kan betrakta det ur olika synvinklar. Jag är böjd att se det som man får sitt namn vid namngivningscermonin och sedan är registreringen pappersexercis. Men det handlar om tryckande oavsett synvinkel.

Utan ceremoni är du inte döpt i religös mening :)

Det handlar om perspektiv och vad man lägger in i orden.
Min dotter fick sitt namn när hon föddes, hon var ju inte direkt namnlös fram tills vi hade namnkalas för henne. Jag är varken döpt eller haft namnkalas, är jag namnlös då?
 
Men det handlar ju liksom inte bara om fostran, om vi nu förutsätter att det är en vuxen människa vi pratar om. Vad är det för GIGANTISK sten man lever under om man aldrig sett en enda Star Wars-film?! Jag får ju nästan högt blodtryck av att det lever sådana människor bland oss.
Vi är nog ganska många:up:
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 419
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 210
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp