Allmänbildning?

Alltså, om vi bortser ifrån elementära kunskaper som vi behöver för att överleva, grundläggande historia och samhällskunskap så räknar nog de flesta med att det ingår viss mån av kultur i allmänbildningen. De flesta känner ju igen Mona Lisa och vet vem konstnären bakom är. De flesta, även om de inte är intresserade av litteratur, vet vad skillnaden mellan en roman och lyrik är osv. Sedan ingår ju ofta vissa popkulturella referenser. Några filmer "man ska ha sett", viss musik kan de flesta identifiera och även om man inte läst böckerna eller sett filmerna så vet de flesta vad Harry Potter är. Det är lite under det paraplyet som jag tänker att vissa kunskaper om esport (och annan idrott) kommer in, och om man ser till våran samtida kultur så HAR spel en stor roll.
 
Det var det jag ville ha fram. Jag kan inte förstå varför jag ska känna till olika grenar inom hundsport, hästsport och e-sport? Varför ska jag veta vad dota är för något? Vad är poängen med att veta vad fälttävlan innebär?
Jag tycker att poängen är att vet ATT det finns olika grenar: agility, distansridning, CS:GO inte vad de innebär på detaljnivå. Där kommer skillnaden allmänbildning vs. intresse in. Jag kan ytterst lite om nosework och LoL men jag att det är grenar inom hunsport respektive esport. Hänger du med i hur jag tänker eller är jag bara svamlig? :o
 
Vad har man för nytta av att kung X dog år XXXX i dagens samhälle?
Måste måste man man inte men vissa kungar och händelser i historien hör till allmänbildningen. Sådant man bör veta. Tex Vem Gustav Vasa var. Lite om våra två världskrig. Industrialiseringen och andra epoker. Varför det ena lede till det andra och slutligen där vi står idag.

Tycker att det helt klart är viktigare att veta om vår historia än att ha vrålkoll på diverse spel. Det är en mer nischad intressegren.
 
Är det nu jag inte ska erkänna att jag länge trodde det var ett skämtsätt att säga ”data”? :angel:
”Ikväll ska vi spela lite dota”..

Ehum, jag hör till "basshunter" populationen. Det är allt jag vet om dota. :o

Generellt tycker jag också att det är fullt tillräckligt att veta att det Finns esporter, ungefär som jag vet att snowboard är en sport och att det finns inriktningar. Vad i allsin dar de olika inriktningarna innebär har jag inte den blekaste om. Inte vet jag hur långt ett maratonlopp eller en halvmara är heller.
Samma sak med cykling. Tour de France, okej det finns, men jag vet faktiskt varken hur långt det är eller vem som vann ifjol.
Totalt ointressant.
 
Vad har man för nytta av att kung X dog år XXXX i dagens samhälle?


Fast allmanbildning ar val inte bara "kunskap man har nytta av", utan saker som de flesta kanner till for att det ar svart att ga igenom livet utan att lara sig det.
Som typ det har med kungarna, en viss grundlaggande historia har alla genomgatt, sa du bor kanna igen Gustav Vasa och Karl den tolfte's namn, och kunna knyta dem till "svenska kungar for nagra hundra ar sedan".
 
Fast allmanbildning ar val inte bara "kunskap man har nytta av", utan saker som de flesta kanner till for att det ar svart att ga igenom livet utan att lara sig det.
Som typ det har med kungarna, en viss grundlaggande historia har alla genomgatt, sa du bor kanna igen Gustav Vasa och Karl den tolfte's namn, och kunna knyta dem till "svenska kungar for nagra hundra ar sedan".
Var kul att kunna lite kuriosa runt när dottern skulle skriva prov om Karl den tolfte
Hon kom ihåg massor tack vare att vi pratat lite utanför boken med
 
Var kul att kunna lite kuriosa runt när dottern skulle skriva prov om Karl den tolfte
Hon kom ihåg massor tack vare att vi pratat lite utanför boken med

Min enda koppling till Karl den tolfte ar visan "Kaaaarl den tolfte hade hundra tusen man" som jag minns att vi sjong i kanon i mellanstadiet. Men det var val han som blev skjuten i Norge och som anses representera slutet pa den svenska stormaktstiden? (Antingen ar jag ute pa tunn is, eller sa glanser jag)
 
Jag själv blir lite skeptisk till folk som är födda i Sverige, bor i Sverige osv men som inte vet var Småland är i förhållande till Stockholm, samtidigt som de har stenkoll på Londons tunnelbana eller kan varenda delstat i USA.

Det har later ju onekligen som en intressant sarart av manniskor.
Jag vet vart smaland ligger, har hyfsad koll pa tunnelbanan (bor ju anda har), men delstaterna i USA? Dar snackar vi minne!
 
Det har later ju onekligen som en intressant sarart av manniskor.
Jag vet vart smaland ligger, har hyfsad koll pa tunnelbanan (bor ju anda har), men delstaterna i USA? Dar snackar vi minne!
Tydligen ska Dalsland och Härjedalen vara de svåraste landskapen i Sverige att ha koll på.

Skåne, Gotland, Öland och Lappland har de flesta koll på. Småland borde vara mycket simpelt även för utbölningar.
 
Tydligen ska Dalsland och Härjedalen vara de svåraste landskapen i Sverige att ha koll på.

Skåne, Gotland, Öland och Lappland har de flesta koll på. Småland borde vara mycket simpelt även för utbölningar.

Ja, alla 25 landskap kan jag inte satta, det kan jag erkanna. Harjedalen tror jag att jag kan peka ut pa en karta, men Dalsland, du menar att det inte ar samma som Dalarna?

Updatert: Testade mig sjalv - 69%, inte varldens basta poang. Vill minns att jag var superduktig pa proven i fyran dock! ;) https://online.seterra.com/sv/vgp/3008
 
Senast ändrad:
En jämförelse. Tex folk som inte håller på med hästar eller har det i sin närhet har oftast ingen koll på att det finns WE och dressyr. Jag vet att det finns e-sport och olika grenar. Ungefär dit sträcker sig min kunskap och jag anser mig vara allmänbildad.
Det är väl rätt långt ifrån att mena på att man ska ha koll på alla ligor,lag, tabeller m.m som du skrev från början?
Jag tycker inte heller man behöver kunna alla spel, men de största tycker jag tillhör allmänbildning. Precis som de största hästgrenarna, bollsporterna etc.
 
Jag tycker att poängen är att vet ATT det finns olika grenar: agility, distansridning, CS:GO inte vad de innebär på detaljnivå. Där kommer skillnaden allmänbildning vs. intresse in. Jag kan ytterst lite om nosework och LoL men jag att det är grenar inom hunsport respektive esport. Hänger du med i hur jag tänker eller är jag bara svamlig? :o
Inte riktigt. Det du är ute efter är att man ska veta att det finns flera sorters spel? Det känns ju uppenbart. Kan dock inte förstå varför man ska veta namnet på några?
 
Ja, alla 25 landskap kan jag inte satta, det kan jag erkanna. Harjedalen tror jag att jag kan peka ut pa en karta, men Dalsland, du menar att det inte ar samma som Dalarna?

Updatert: Testade mig sjalv - 69%, inte varldens basta poang. Vill minns att jag var superduktig pa proven i fyran dock! ;) https://online.seterra.com/sv/vgp/3008
Sorry Dalsland och Dalarna är olika landskap :D
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 419
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 209
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp