Allmänbildning?

Du får väl svara vad du vill. Din uppfattning om allmänbildning är helt absurd. ATT e-sport finns är väl en jättebra grej att känna till, vad de specifika sporterna heter är knappast allmänbildning.

Man kan inte sitta och vara sur över att folk utanför ens intresse inte har koll på detaljer. Jag förväntar mig inte att nån på jobbet ska veta vad distansridning är (som gren).
Som både häst&hundmänniska samt gamer så tkr jag ha koll på de stora esporterna är betydligt rimligare än att ha koll på tex distans eller ipo.
Det skiljer ju rätt mkt i antalet utövare,tittare och pengar.
 
Är det alltså den ekonomiska omsättningen som styr vad som är allmänbildning, inte tex allmännyttan?

Jag skulle gissa att båda delar spelar in. Om något omsätter mycket pengar och har ett stort antal utövare så syns det ju även ofta i till exempel TV och andra medier.
 
Ridsport/Trav. Jag tror alla vet att i hoppning/dressyr rider man, i trav sitter man bakom vagn :)
Det är ju ändå hästsport
Notera nu att de grenar du nämner där sänds på tv både i form av sporten som sådan och nyheter samt att det stått i tidningen i ganska många år nu. Att folk känner till hoppning/dressyr/trav är inte konstigt. Det är mer rimligt att jämföra stora datorspel och distansritt då båda dessa ännu inte hunnit bli så omtalade.

Tillägg: notera att jag fortfarande inte är övertygad om att jag behöver ha koll på dressyr, hoppning och agility. Naturligtvis inte heller dota eller CS. Vad skulle poängen vara?
 
Notera nu att de grenar du nämner där sänds på tv både i form av sporten som sådan och nyheter samt att det stått i tidningen i ganska många år nu. Att folk känner till hoppning/dressyr/trav är inte konstigt. Det är mer rimligt att jämföra stora datorspel och distansritt då båda dessa ännu inte hunnit bli så omtalade.
Jag håller helt med om att det inte riktigt hör till allmänbildning att hålla koll på all esport, men att det inte sänds i tv och inte står om det i tidningen är fel. Skulle tro att SVT visat esport i ungefär fem år eller så nu, och jag har läst om det i bland annat Metro, som ju är Sveriges största tryckta tidning räknat i antalet läsare, senast jag kollade i alla fall. Men däremot är det (tyvärr!) inte så att det dyker upp några större reportage om de enormt duktiga svenska utövare som finns, där ett flertal faktiskt tillhör den absoluta världseliten :)

Lägger till lite mer: jag skulle nog tro att esporten är på ungefär samma resa som extremsport, alltså freestyle och snowboard. De fick inte alls plats i sportens "finrum" för bara ett par år sedan, men nu när de är OS-grenar och det dessutom finns ett stort svenskintresse verkar media ha vaknat till liv lite mer. Kanske händer samma sak i framtiden med esport, eftersom det finns snack (vet dock inte hur seriöst det är än) om att ha med vissa spel i OS?
 
Jag studsade ordentligt härom året, inne i en tråd om yrken här på buke. Det var en person som skrev att hen aldrig studerat pga familjens dåliga ekonomi, visade sig att hen aldrig hört talas om CSN eller studielån.
Ja jag var 26 innan jag visste att jag kunde få CSN
Jag trodde det funkade som vanligt banklån
Trots att jag var arbetslös när jag var runt 20 var det aldrig nån som sa att möjligheten fanns.
Nu har jag maxat studielån och en yrkesexamen hahhaha :)
 
Ska man vara petig så tillhör det också allmänbildningen att veta alla delmoment i alla olika arbetsprov (jaktprov, vallningsprov, olika bruksprov) som finns för hundar alltså?
Jag tycker de flesta borde känna till att det finns jakt och vallningsprov ja.

Varken jag eller @Wingates tycker folk ska känna till vad, CSing är eller vad en jungler gör, vad ADC, vad ett bra KDA är står för etc etc(jag antar att det finns i Dota på samma sätt?:o). Det är sånt jag drar lika med delmoment i jaktprov. Först då börjar det ens likna special intresse, både spelet och provet.
 
Jag håller helt med om att det inte riktigt hör till allmänbildning att hålla koll på all esport, men att det inte sänds i tv och inte står om det i tidningen är fel. Skulle tro att SVT visat esport i ungefär fem år eller så nu, och jag har läst om det i bland annat Metro, som ju är Sveriges största tryckta tidning räknat i antalet läsare, senast jag kollade i alla fall. Men däremot är det (tyvärr!) inte så att det dyker upp några större reportage om de enormt duktiga svenska utövare som finns, där ett flertal faktiskt tillhör den absoluta världseliten :)
Har jag skrivit att det inte stått i tidningen/visas på tv alls? Jag ser inte 5 år plus några notiser som "ganska många" år, tyvärr. Jag har läst om hästsport i tidningen sedan 90-talet när jag intresserade mig för hästar. Jag tvivlar på att det var de första artiklarna om hästsport som skrevs.

Att folk som inte är särskilt intresserade av e-sport skulle bemöda sig att lära sig namnen på de vanligaste spelen man tävlar i på de här åren utan att verkligen få det upptryckt i ansiktet låter ju som något man kan drömma om. Jag kan inte ens se någon poäng med att veta mer än att det finns något som kallas för e-sport och att det betyder att folk spelar spel. Varför ska jag veta mer?
 
Fast jag skulle ärligt talat bli lite förvånad om någon inte kände till typ Super Mario, The Sims och Zelda. Det är ju ändå såna spel som funnits ett tag och som de flesta nog någon gång hört talas om. Sen fattar jag att gemene man inte tycker det är en lika stor grej som vi om ett svenskt lag vinner en major i CS till exempel :D precis som jag inte bryr mig om Sverige är med eller inte i fotbollsmästerskap.
Det enda jag vet (trots att jag har spelat alla tre spelen) eller snarare kommer ihåg, säger man "Zelda" och inte "Link" så blir man dumförklarad. :meh:
#taskigtex
 
Har jag skrivit att det inte stått i tidningen/visas på tv alls? Jag ser inte 5 år plus några notiser som "ganska många" år, tyvärr. Jag har läst om hästsport i tidningen sedan 90-talet när jag intresserade mig för hästar. Jag tvivlar på att det var de första artiklarna om hästsport som skrevs.
Aha, då är jag med! Jag missuppfattade dig bara. :)
 
Jag har sett så många felstavningar i rubriker på sistone att jag blir alldeles mörkrädd.

Fram till förra valet såg rubriken ut som följer, på Expressens löpsedel:

”Rösta idag, Gör som oss, säg nej till rasismen”.

Gör som VI heter det och det ska rubriksättare kunna. Det är lika illa med oss/vi och mig/jag som med stavfel.
Kom inte sedan och säg att det går att skriva vilket som. Att skriva en sak är ju inte samma sak som att det är rätt.

Mig tycker nämligen inte att det ser rätt ut att oss människor inte kan skilja på dessa ord bara för att de sitter i slutet på meningen. ;)
 
Jag tycker de flesta borde känna till att det finns jakt och vallningsprov ja.

Varken jag eller @Wingates tycker folk ska känna till vad, CSing är eller vad en jungler gör, vad ADC, vad ett bra KDA är står för etc etc(jag antar att det finns i Dota på samma sätt?:o). Det är sånt jag drar lika med delmoment i jaktprov. Först då börjar det ens likna special intresse, både spelet och provet.

Alltså räcker det med att veta att det finns esport för att vara allmänbildad och man behöver inte veta alla individuella grenar, eller menar du att gemene man ska veta alla typer av arbetsprov det finns för hundar?

Det finns sjukt många olika arbetsprov liksom och det har ca noll med allmänbildning att göra, huruvida man vet om alla dessa.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 419
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 209
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp