Allmänbildning?

Som både häst&hundmänniska samt gamer så tkr jag ha koll på de stora esporterna är betydligt rimligare än att ha koll på tex distans eller ipo.
Det skiljer ju rätt mkt i antalet utövare,tittare och pengar.

Så om man inte har koll på olika ligor och deras tabeller inom fotboll tex så kan man inte kalla sig allmänbildad? Det är ju en relativt stor sport vad det gäller utövare/tittare/pengar.
 
Fram till förra valet såg rubriken ut som följer, på Expressens löpsedel:

”Rösta idag, Gör som oss, säg nej till rasismen”.

Gör som VI heter det och det ska rubriksättare kunna. Det är lika illa med oss/vi och mig/jag som med stavfel.
Kom inte sedan och säg att det går att skriva vilket som. Att skriva en sak är ju inte samma sak som att det är rätt.

Mig tycker nämligen inte att det ser rätt ut att oss människor inte kan skilja på dessa ord bara för att de sitter i slutet på meningen. ;)

Jag tror minsann att det räknas som korrekt svenska att skriva mig istället för jag i den typ av mening som du beskriver.

http://dinsvenska.se/ordformer/ar-d...r-lika-stor-som-mig-och-han-ar-storre-an-mig/
 
Fick riktig härdsmälta i hjärnan förra månaden när jag skulle slänga nåt i soprummet på jobbet (ekologisk matbutik), och min nya kollega (tillika ställföreträdande butikschef) hade slängt ALLT MÖJLIGT i komposttunnan. Typ fiskfilé I SIN FÖRPACKNING, nån yoghurtbägare, diverse blad, grönsaksrester och frukt, fast i plastpåsar. Där ballade jag ur maximalt. Hur slapp får man vara egentligen? Mannen är typ 35 bast och har dessutom jobbat inom kedjan i över fem år! Blir skitförbannad bara jag tänker på det. Dumjävel. Det är SÅ enkelt att skilja på komposterbart och icke komposterbart. Gah.

Nu var väl just detta lite extremt men jag blir galen på sorteringen. Jag har frågat tusen gånger var vissa saker ska kastas (framförallt på jobbet) men ingen kan svara på var sakerna ska ligga. Inte ens den som är ansvarig för miljöfrågorna på jobbet.
Hur fan ska jag veta då?
 
Fast jag skulle ärligt talat bli lite förvånad om någon inte kände till typ Super Mario, The Sims och Zelda. Det är ju ändå såna spel som funnits ett tag och som de flesta nog någon gång hört talas om. Sen fattar jag att gemene man inte tycker det är en lika stor grej som vi om ett svenskt lag vinner en major i CS till exempel :D precis som jag inte bryr mig om Sverige är med eller inte i fotbollsmästerskap.
Om ett svenskt lag någonsin vinner en major i CS igen ska jag banne mig göra det till min livsuppgift att informera/allmänbilda min omgivning i ämnet :D

#goninjas
 
Nu var väl just detta lite extremt men jag blir galen på sorteringen. Jag har frågat tusen gånger var vissa saker ska kastas (framförallt på jobbet) men ingen kan svara på var sakerna ska ligga. Inte ens den som är ansvarig för miljöfrågorna på jobbet.
Hur fan ska jag veta då?
Vad är det som är oklart?
 
Okej. Så det är är allmänbildning att vet att greyhoundracing existerar, att det går ut på att hundarna ska jaga något på rundbana o vara snabbast - men kan man motsvarande om esport så är det ett särintresse? :confused:
Motsvarande är att veta att det finns Esport, att man använder datorer och det finns olika spel. Vad spelen heter är att jämföra med att ha koll på vilka klasser som finns inom hundkapplöpning.
 
Vad är det som är oklart?

Orkar jag inte gå in på allt här men bland annat så tycker jag att papper (som i papperstallrikar) ska in i papperssorteringen även om det är lite tårta på men då ska det tydligen in i matrester. Jag, det finns lite sådana saker som är irriterande, Jag tycker att brännbart är för stort då det mesta är brännbart men trots allt så ska ju papper in någon annanstans o.s.v.
 
Jag tror minsann att det räknas som korrekt svenska att skriva mig istället för jag i den typ av mening som du beskriver.

http://dinsvenska.se/ordformer/ar-d...r-lika-stor-som-mig-och-han-ar-storre-an-mig/

Att många gör fel har resulterat i att man ”utvecklat” språket till att det blir rätt.
Men, man får inte glömma att i vissa meningar kan det få olika betydelse, som jag skrivit i några inlägg.

Du känner honom bättre än mig
Du känner honom bättre än jag

Två helt olika betydelse och en självklar allmänbildning........en självklar missförståndsgrej. Många vill också lägga skulden på missförståndet hos mottagaren; ”Du vet ju vad jag menar” när det faktiskt inte är så förbannat lätt att veta när någon säger/skriver fel, bara för att du vet vad du menar.
 
Jag älskar historia och tycker att det hör till allmänbildningen att kunna lite om kungar, drottningar och ministrar. Jag sitter gärna och lyssnar och tycker det är väldigt intressant........trots det kan jag för mitt liv inte ens komma ihåg när Karl den 14:e regerade, inte ens århundradet, till exempel.
Det fastnar bara inte. Och, läser jag något så blir det ännu värre. Lyssnar jag så fastnar det bättre, så då förstår ni att huvudet är som teflon när det kommer till vissa saker.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 419
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 209
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp