Allmänbildning?

Har inte en aning om vad dota är. Lol har jag hört om men vet inte ett dugg mer. Vet ju att det finns stora esportevents då men inte mer.
Min kunskap om dataspel är typ cod och mario av alla de slag plus sims.
 
Min käre far, som tycker att tvspel är aptrist tent generellt men är en stor idrottsälskare, tycker att det är allmänbildning att veta vad esport är och att LoL, dota 2 och CS:GO är stora spel där...

Och jag kan tycka att det tillhör allmänbildningen att känna till mario, Zelda, Sonic, Nintendo, Sega, Playstation och Xbox.
Jag tycker nog det räcker att veta att det finns spel som spelas på TV (konsol) och spel som spelas på dator eller telefon. Att VR börjar komma ut på konsumentmarknaden känns också rätt bra att veta.

På temat tycker jag att koll på begrepp som "uncanny valley" är självklar allmänbildning. Vad säger ni?
 
Men skojar du? Skulle det där vara allmänbildning? Att veta vad esporterna heter?

Jisses alltså. Förlåt men kan inte ta det du säger på allvar.
Men alltså. Du behöver inte hålla med. Absolut inte. Men du behöver ju inte vara otrevlig. Som jag skrev förut, det är en tråd i LEK forumet. Tagga ner lite?

Du vet säkert något du tycker är helt självklart att kunna som inte jag vet:)
 
Tycker ni grundläggande ekonomi borde vara allmänbildning? Finansinspektionen gjorde en undersökning bland svenskarna och 40% förstod inte hur ränta och inflation fungerade och 30 procent kunde inte svara rätt på frågan "Om fem personer vinner två miljoner kronor tillsammans – hur mycket får var och en om de delar lika på pengarna?" Många klarade inte heller grundläggande procenträkning som t.ex. frågan hur mycket är 10 procent av 1000?

Jag tänker spontant om man inte förstår procent eller ränta blir det lite svårt att förstå vad smslån kostar en i slutändan om de har hög ränta och om man inte förstår att man förlorar pengar om man sparar med en procents ränta och inflationen är 2 procent så blir det lite svårt at göra bra val i sin vardagsekonomi. Man förstår inte heller hur mycket rea det är om något är nedsatt med 10% t.ex. När jag gick i skolan var det självklart att man räknade ränta och procent bl.a. Tror ni det är på grund av bristande kusnkaper som många unga hamnar i skuldfällan?
 
Tycker ni grundläggande ekonomi borde vara allmänbildning? Finansinspektionen gjorde en undersökning bland svenskarna och 40% förstod inte hur ränta och inflation fungerade och 30 procent kunde inte svara rätt på frågan "Om fem personer vinner två miljoner kronor tillsammans – hur mycket får var och en om de delar lika på pengarna?" Många klarade inte heller grundläggande procenträkning som t.ex. frågan hur mycket är 10 procent av 1000?

Jag tänker spontant om man inte förstår procent eller ränta blir det lite svårt att förstå vad smslån kostar en i slutändan om de har hög ränta och om man inte förstår att man förlorar pengar om man sparar med en procents ränta och inflationen är 2 procent så blir det lite svårt at göra bra val i sin vardagsekonomi. Man förstår inte heller hur mycket rea det är om något är nedsatt med 10% t.ex. När jag gick i skolan var det självklart att man räknade ränta och procent bl.a. Tror ni det är på grund av bristande kusnkaper som många unga hamnar i skuldfällan?
Jag är helt efterbliven i matte men till ochmed jag kan ju det där :cautious:

Dock är väl det där vanlig matte?
 
Tycker ni grundläggande ekonomi borde vara allmänbildning? Finansinspektionen gjorde en undersökning bland svenskarna och 40% förstod inte hur ränta och inflation fungerade och 30 procent kunde inte svara rätt på frågan "Om fem personer vinner två miljoner kronor tillsammans – hur mycket får var och en om de delar lika på pengarna?" Många klarade inte heller grundläggande procenträkning som t.ex. frågan hur mycket är 10 procent av 1000?

Jag tänker spontant om man inte förstår procent eller ränta blir det lite svårt att förstå vad smslån kostar en i slutändan om de har hög ränta och om man inte förstår att man förlorar pengar om man sparar med en procents ränta och inflationen är 2 procent så blir det lite svårt at göra bra val i sin vardagsekonomi. Man förstår inte heller hur mycket rea det är om något är nedsatt med 10% t.ex. När jag gick i skolan var det självklart att man räknade ränta och procent bl.a. Tror ni det är på grund av bristande kusnkaper som många unga hamnar i skuldfällan?
I dagens kontantlösa samhälle så är det faktiskt många barn som knappt ser riktiga pengar och det abstrakta blir svårt för dem att förstå. De tror att man bara betalar med kortet och att det inte tar slut.
 
Tycker ni grundläggande ekonomi borde vara allmänbildning? Finansinspektionen gjorde en undersökning bland svenskarna och 40% förstod inte hur ränta och inflation fungerade och 30 procent kunde inte svara rätt på frågan "Om fem personer vinner två miljoner kronor tillsammans – hur mycket får var och en om de delar lika på pengarna?" Många klarade inte heller grundläggande procenträkning som t.ex. frågan hur mycket är 10 procent av 1000?

Jag tänker spontant om man inte förstår procent eller ränta blir det lite svårt att förstå vad smslån kostar en i slutändan om de har hög ränta och om man inte förstår att man förlorar pengar om man sparar med en procents ränta och inflationen är 2 procent så blir det lite svårt at göra bra val i sin vardagsekonomi. Man förstår inte heller hur mycket rea det är om något är nedsatt med 10% t.ex. När jag gick i skolan var det självklart att man räknade ränta och procent bl.a. Tror ni det är på grund av bristande kusnkaper som många unga hamnar i skuldfällan?
Det är det postmodernistiska synsättet som slagit igenom.
 
Du sa bara något som gör en stor andel av befolkningen bortstött och sedd ner på. Du sa något som invaliderar vårt största intresse helt och att det bara (eller bästan bara) är tonåringar/unga vuxna som sysslar med det och att vi borde växa upp.

Jag må tycka att LoL är så infernaliskt tråkigt men att ha ett hum om att det och dota är två av de stora spelen inom esport ÄR allmänbildning.
Men jag kan inte riktigt förstå. Jag ser det lite som att e-sport är en sak, hundsport en annan, hästsport en tredje. Inom dessa finns olika "grenar". E-sport har sina spel, hundsport har agility, lydnad, ipo etc, hästsport har hoppning, dressyr, distans etc. Jag kan inte se varför man behöver känna till grenarna? Varför ska man ha glädje av det? Säg att jag stöter på en person som pratar om sin sport, vad det än må vara. Är det ens konstigt att fråga vad grenen handlar om? Jag vet inte hur många gånger jag har förklarat distansritt för folk t.ex. kan inte se varför det skulle vara mer konstigt att behöva förklara vilken typ av spel en e-sportare intresserar sig för? Denne borde ju vara glad att jag intresserar mig, precis som att jag blir glad när jag får berätta om distansritt ?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 419
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 209
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp