Allmänbildning?

Varför måste man veta namn på spel?
Jag vet inte varför du verkar ta så illa upp? Jag tycker inte det är skillnad på att veta otroligt basiska saker om en esport än om en bollsport.

Men ge det några år, det bara växer och växer :D Som sagt, de allra allra flesta jag pratat med om det vet iallafall vad det är. Det är väldigt få som inte haft en ananing:)
 
Som sagt. Jag pratar esport, inte allmänt spelande.
Det är liksom inte små obskyra idiespel jag pratar om utan spel med miljoner utövare och esporter med miljoner med dollar i prispotten.
Jag lägger många timmar i veckan på spel, spelrapportering och till viss del spelsändningar, men har ändå inte koll på esport. Lika lite som jag bryr mig om skillnaden på hanboll och volleyboll. Det intresserar mig helt enkelt inte.
 
Som sagt. Jag pratar esport, inte allmänt spelande.
Det är liksom inte små obskyra idiespel jag pratar om utan spel med miljoner utövare och esporter med miljoner med dollar i prispotten.

Ja, jag känner till Counterstrike och sedan är det något annat strategispel som jag egentligen känner till att det esportas i, men inte kommer ihåg namnet på.

Jag är uppväxt med datorspel och konstruerade datorspel och demos under hela min ungdom (mindre intresserad av att spela dock):
 
Jag vet inte varför du verkar ta så illa upp? Jag tycker inte det är skillnad på att veta otroligt basiska saker om en esport än om en bollsport.

Men ge det några år, det bara växer och växer :D Som sagt, de allra allra flesta jag pratat med om det vet iallafall vad det är. Det är väldigt få som inte haft en ananing:)

Historia, historia, historia.

Om Legends of Legends lever kvar och spelas i esport om 20 år kan du ha rätt i att man borde känna till det.
 
So what, måste man känna till dessa för att vara allmänbildad?
Men alltså? Varför vara så otroligt otrevlig? :confused:

Vi tycker uppenbarligen att det borde vara allmänbildning, du gör inte det. Okej. Det är ju en tråd under LEK OCH TJATTER varför förstöra med sån ton?:banghead:
 
Jag vet inte varför du verkar ta så illa upp? Jag tycker inte det är skillnad på att veta otroligt basiska saker om en esport än om en bollsport.

Men ge det några år, det bara växer och växer :D Som sagt, de allra allra flesta jag pratat med om det vet iallafall vad det är. Det är väldigt få som inte haft en ananing:)
Jag känner som sagt ingen vuxen som spelar så jag har nog aldrig nånsin diskuterat spel med någon alla faktiskt.
 
Ja, jag känner till Counterstrike och sedan är det något annat strategispel som jag egentligen känner till att det esportas i, men inte kommer ihåg namnet på.

Jag är uppväxt med datorspel och konstruerade datorspel och demos under hela min ungdom (mindre intresserad av att spela dock):
Star Craft? :D
 
Jag lägger många timmar i veckan på spel, spelrapportering och till viss del spelsändningar, men har ändå inte koll på esport. Lika lite som jag bryr mig om skillnaden på hanboll och volleyboll. Det intresserar mig helt enkelt inte.
Nähä?
Alltså jag säger inte att man "måste" ha koll. Jag anser bara att det är allmänbildning att känna till det, man behöver däremot inte ha intresse av det.
 
Allmänbildning är också att veta lite om sverige
Jag måste vara nörd som gillar att ha lite fakta om orten jag bor på.
Jag brukar förklara att jag är från där Erik den 14 dog av ärtsoppa. Det fattar inte folk var det är.
Jag hade en väldigt rolig och bra historielärare så kan ju bero på det.
Jag kan fortfarande en massa historiska datum i huvudet
Fast att ha fakta om orten man bor på är ju inte synonymt med att ha samma typ av fakta om alla andra orter eller att andra (som bor på annat håll) ska ha koll på orten man bor på. Jag räknar ju inte med att alla ska veta var Gustav Fröding eller Selma Lagerlöf växte upp, bara för att det ingick i min grundutbildning att besöka deras bostäder och liknande gör ju inte att det är allmän kunskap för svenskar.

Gällande kungar kan jag säga att jag har noll koll. :D Totalt ointresserad och enda nyttan jag ser med att kunna sånt är för TP eller liknande kunskapsspel. ;)

Är nog få som kan ha koll på ”allt” när det gäller mer ingående kunskap och personligen ser jag hellre att jag lagrar sånt jag har användning av i vardagen och livet. Samhällsstrukturer, politik och viss krigshistoria (politisk sådan, inte så mycket ”jag vill ha större land”) ser jag som betydligt viktigare än att ha koll på namn och årtal på gamla kungar i Sverige.

Dock kan jag långt ifrån så mycket som jag skulle vilja, och har nåt irriterande problem med låttexter som envisas med att ta upp plats... :cautious:
 
Jag lägger många timmar i veckan på spel, spelrapportering och till viss del spelsändningar, men har ändå inte koll på esport. Lika lite som jag bryr mig om skillnaden på hanboll och volleyboll. Det intresserar mig helt enkelt inte.
Fast du vet att handboll inte har ett nät i mitten, som exempel. Jag tror de flesta vet det, utan att ha det minsta intresse för det:)
 
Men det är helt ok, ingen hackar på någon för att den inte vet :)

Jag är inte alls insatt i typ greyhound racing, men vet ju att hundar springer i kapp, efter en kanin typ va? Jag vet egentligen bara att det existerar:p
Exakt! Det är allmänbildning. Du behöver inte veta vad de bästa hundarna heter eller vem som vann got derbyt eller var det sprangs. Där var inte varannan 175000 pund så det är ju rätt stort.
 
Jag bryr mig varken om det ena eller det andra. Jag vet att de existerar o har hängivna supporters o deltagare, att jag inte bryr mig betyder inte att jag inte är allmänbildad. För mig är det fortfarande särintressen.
Om du tycker fotboll är ett sär/specialintresse, vad räknar du då som ''vanligt'' intresse''. Var går gränsen?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 419
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 209
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp