Allmänbildning?

Spelar det någon roll vad som definieras som ung vuxen? Poängen var att det är ett specialintresse. Jag har ingen aning om vad typ golftävlingr heter eller vem som är bäst på bordtennis. Eller vilka dataspel som är populära.
Men du vet ju att sporterna existerar. Det är ju den biten av kunskap jag tycker är allmänbildning angående esport med.
Du behöver inte kunna rabbla proffs o lag liksom.
 
Spelar det någon roll vad som definieras som ung vuxen? Poängen var att det är ett specialintresse. Jag har ingen aning om vad typ golftävlingr heter eller vem som är bäst på bordtennis. Eller vilka dataspel som är populära.
Men du vet att poängen med golf är att få bollen i ett hål, och bordtennis spelar man en mot en och studsar en boll på ett bord med nät i mitten.
Det är ju inte liksom strategier, inviduella proffsnamn eller vad alla karktärer i spelet heter. Det krävs inte mycket för att veta ''nog mycket''.
 
Varför då? Flertalet kommer bara i kontakt med hästar på mackan, varför ska de kunna basic i teori?
För att det är(borde vara) allmänbildning. Det har man ju mer hjälp av än att veta när kungar dog och av vad, tex ;)

Så enkla saker som stopp,start och sväng på en häst tycker verkligen inte är ett specialintresse
 
Men du vet att poängen med golf är att få bollen i ett hål, och bordtennis spelar man en mot en och studsar en boll på ett bord med nät i mitten.
Det är ju inte liksom strategier, inviduella proffsnamn eller vad alla karktärer i spelet heter. Det krävs inte mycket för att veta ''nog mycket''.
Men ni tyckte att man borde veta vad olika spel heter och vad de går ut på? Räcker det inte att vets att folk spelar olika spel online och vissa tjänar pengar.
 
Nu kallade jag inte kräksjuka för influensa (bara att jag eventuellt förkortat det troligen när sammanhanget var etablerat.

Maginfluensa och influensa är inte så svårt att skilja på-

Nä om någon säger maginfluensa gissar jag ju att det är någon form av magsjuka, gissningsvis vinterkräksjuka, det handlar om (även om jag egentligen tycker det är konstigt för det har ju inget med influensa att göra).

Men det jag pratar om är folk som verkligen inte vet skillnaden, typ om man säger ”suck, barnen har nog fått influensan, de är jättehängiga”. Får man till svar: ”Oj, jobbigt, men det brukar ju bara vara kräkningar i något dygn, sen är det snabbt över!” :confused::confused:
 
För att det är(borde vara) allmänbildning. Det har man ju mer hjälp av än att veta när kungar dog och av vad, tex ;)

Så enkla saker som stopp,start och sväng på en häst tycker verkligen inte är ett specialintresse
Jag anser inte det är allmänbildning. Däremot är det allmänbildning att veta hur en häst ser ut, att man kallar hästbarn föl och att de är gräsätande flockdjur som är lättskrämda och man bör undvika att tuta eller ställa sig på gasen om man ser dem i trafiken.
 
Jag anser inte det är allmänbildning. Däremot är det allmänbildning att veta hur en häst ser ut, att man kallar hästbarn föl och att de är gräsätande flockdjur som är lättskrämda och man bör undvika att tuta eller ställa sig på gasen om man ser dem i trafiken.
Det är helt ok, vi kan tycka olika :) Jag ogillar inte dig för det :heart
 
Äh, det är uppenbarligen bara riktig sport om det är trikåer eller astmamedicin inblandat.
Åh, du påminde mig om en sak - det borde väl höra till allmänbildning att veta vad ordet sport faktiskt betyder? Jag stör ihjäl mig på folk som säger "ridning/esport/bilsport är ingen riktig sport!"
Sport och idrott är ju nödvändigtvis inte samma sak, men det verkar många såna där "sitta på soffan och se på fotboll"-personer inte känna till.
 
Fick riktig härdsmälta i hjärnan förra månaden när jag skulle slänga nåt i soprummet på jobbet (ekologisk matbutik), och min nya kollega (tillika ställföreträdande butikschef) hade slängt ALLT MÖJLIGT i komposttunnan. Typ fiskfilé I SIN FÖRPACKNING, nån yoghurtbägare, diverse blad, grönsaksrester och frukt, fast i plastpåsar. Där ballade jag ur maximalt. Hur slapp får man vara egentligen? Mannen är typ 35 bast och har dessutom jobbat inom kedjan i över fem år! Blir skitförbannad bara jag tänker på det. Dumjävel. Det är SÅ enkelt att skilja på komposterbart och icke komposterbart. Gah.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 418
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 209
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp