Allmänbildning?

Jag blir mest trött på folk som är inskränkta och tror att deras uppfattning om saker är absolut sanning. Som exemplet med datorspelen, alltså att folk inte förstår att man faktiskt kan jobba med spel och tjäna pengar på det, på olika sätt.

Min sambo jobbar som datorspelsutvecklare och det är ju liksom ett riktigt jobb som dessutom är ganska svårt och det krävs mycket engagemang för att bli duktig inom det. Lite samma grej som folk som tror att man bara sitter där, som på en soffa, när man rider mästerskap i ridsport :meh:
 
Senast ändrad:
Jag blir förvånad över folk som inte läser innehållsförteckningar (och sen blir förvånade eller känner sig lurade över innehåll), inte har koll på prisjämförelser (pris kontra mängd) och som tror att allt vad E-ämnen heter per automatik är gift och hälsovådligt.
 
Men alltså det är väl inte allmänbildning att känna till dataspel? Det är väl främst något som tonåringar/unga vuxna håller på med?
Ja precis, jag är ju ungdom så inte konstigt om jag tycker det är allmänbildning ;)
En del tycker ju det är allmänbildning med emojis, appar och gud vet allt.

En gumma på 90år kanske tycker det är allmänbildning att knyppla:laugh:

Det är ju relativt:D
 
Eh, LoL är förkortning för League of Legends, ett spel.
Lol, eller LOL - laugh out loud är något helt annat :angel:
Du oavsett hur du skriver det är jag övertygad om att LOL lol LoL etc tolkas som laugh out loud av de allra flesta, åtminstone i sammanhanget att det snart kommer att ingå i svenska språket. Ett spelnamn är ett namn och inte ett ord i ett språk. Och LOL lol LoL används mycket när man chattar på internet och i spel.

Att komma på löpsedlar tolkade jag som att det skulle komma att bli en del av svenska språket.

Förkortningar kan förvirra :)
 
Jag blir mest trött på folk som är inskränkta och tror att deras uppfattning om saker är absolut sanning. Som exemplet med datorspelen, alltså att folk inte förstår att man faktiskt kan jobba med spel och tjäna pengar på det, på olika sätt.

Min sambo jobbar som datorspelsutvecklare och det är ju liksom ett riktigt jobb som dessutom är ganska svårt och det krävs mycket engagemang för att bli duktig inom det. Lite samma grej som folk som tror att man bara sitter som där, som på en soffa, när man rider mästerskap i ridsport :meh:
Fast det måste väl ändå folk fatta? Men jag anser att fakta om dataspel är lika lite allmänbildning som fakta om ridsport. Det är specialintressen
 
Du oavsett hur du skriver det är jag övertygad om att LOL lol LoL etc tolkas som laugh out loud av de allra flesta, åtminstone i sammanhanget att det snart kommer att ingå i svenska språket. Ett spelnamn är ett namn och inte ett ord i ett språk. Och LOL lol LoL används mycket när man chattar på internet och i spel.
Jag tror du missuppfattar mig med flit? Eller helt enkelt struntar i vad jag skriver?:confused:
Och ja, det används väldigt mycket, men det är ju ett helt annorlunda syfte. Jag tror ingen tolkar ''Jag spelar LoL'' Som ''Jag spelar laugh out loud''
 

Du oavsett hur du skriver det är jag övertygad om att LOL lol LoL etc tolkas som laugh out loud av de allra flesta, åtminstone i sammanhanget att det snart kommer att ingå i svenska språket. Ett spelnamn är ett namn och inte ett ord i ett språk. Och LOL lol LoL används mycket när man chattar på internet och i spel.

Men vi måste väl inte bli otrevliga i en tråd som denna ändå?
 
Jag kan tycka att detaljerna kring dataspel är mest för de som är intresserade... men att känna till esport och hur stor den är idag är allmänbildning (det går absolut att dra paralleller till ridsport där, jag förväntar mig inte att en som inte är intresserad kan detaljer). Vad som kan anses allmänbildning är naturligtvis inte en konstant, det förändras ju med tiden.

Edit: Även om JAG anser att det är viktigt att hålla reda på vilka hingstar som hör till Kuhailan Haifis hingstlinje så förstår jag att det kanske inte är något som gemene man förväntas kunna... eller vara intresserad av :angel:
 
Fast det måste väl ändå folk fatta? Men jag anser att fakta om dataspel är lika lite allmänbildning som fakta om ridsport. Det är specialintressen
Jag tycker dock det borde vara allmänbildning att veta hur man, stannar, startar och svänger en häst, i teorin.
Sen ser jag det som intressen inte specialintressen. Specialintresse tycker jag det blir om man typ lägger ner sin själ i fakta om pangolins.
 
Jag kan tycka att detaljerna kring dataspel är mest för de som är intresserade... men att känna till esport och hur stor den är idag är allmänbildning (det går absolut att dra paralleller till ridsport där, jag förväntar mig inte att en som inte är intresserad kan detaljer). Vad som kan anses allmänbildning är naturligtvis inte en konstant, det förändras ju med tiden.
Exakt. Jag förväntar mig verkligen ingen detaljkunskap men att folk iaf vet att det existerar liksom..
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 418
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 209
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp