Allmänbildning?

När unga människor som står i kassa inte klarar av att ge rätt växel tillbaka när man betalat med pengar utan måste gå och fråga någon annan. Har hänt mig ett flertal gånger, det har inte varit några komplicerade summor jag betalar mest mindre summor med pengar. T.ex. sist det hände skulle jag betala 20 kronor, ger en 100-lapp och människan i kassan ser mest frågande ut och sen får gå och fråga en äldre kollega som får komma och visa hur mycket personen ska ge tillbaka. Är grundläggande räkning helt ute ur skolorna till förmån för datorer och miniräknare? Dessutom med all modern teknik borde inte kassaapparaten kunna visa personen i kassan hur mycket som ska ges tillbaka? Om man är ny, extra eller det är lång kö i kassan så det tillkommer ett mått av stress så kan förstå att det tillfälligt kan låsa sig så att man helt enkelt inte vet men detta har hänt flera gånger inte bara i den här butiken varför det känns som ett mönster.
 
Alltså, jag var som sagt inte hundra procent seriös. Men som @skogaliten och säkert någon mer påpekade, så kan man ju ge saker en ärlig chans. Det har jag för vana att göra innan jag avfärdar något.
Seriös eller inte, det finns så mycket att se idag och är man ointresserad av ämnet på en film så ser jag ingen poäng att tvinga sig. De behöver inte handla om att avfärda utan att prioritera. Det är så mycket man bör läsa, se och göra idag. Jag tror de flesta sållar och ser det de de tror kan intressera en.
 
Jag erkänna att jag inte vet vad Star Wars skådisarna heter (är inte intressant för mig). Det som förvånade mig var att när folk som jag inte kände fick reda på det antog att jag inte hade sett Star Wars.

Hade ingen aning om att det lades en sådan vikt på att minnas namnen på fiktiva karaktärer... :meh:
 
Seriös eller inte, det finns så mycket att se idag och är man ointresserad av ämnet på en film så ser jag ingen poäng att tvinga sig. De behöver inte handla om att avfärda utan att prioritera. Det är så mycket man bör läsa, se och göra idag. Jag tror de flesta sållar och ser det de de tror kan intressera en.

Jag är inte intresserad av att få det att se ut som att jag förde någon form av seriös diskussion, så agree to disagree helt enkelt. /Allätaren
 
Seriös eller inte, det finns så mycket att se idag och är man ointresserad av ämnet på en film så ser jag ingen poäng att tvinga sig. De behöver inte handla om att avfärda utan att prioritera. Det är så mycket man bör läsa, se och göra idag. Jag tror de flesta sållar och ser det de de tror kan intressera en.

Ja, de få timmar man överhuvudtaget prioriterar till film/tv bör ju användas till nåt man har utbyte av.
 
När unga människor som står i kassa inte klarar av att ge rätt växel tillbaka när man betalat med pengar utan måste gå och fråga någon annan. Har hänt mig ett flertal gånger, det har inte varit några komplicerade summor jag betalar mest mindre summor med pengar. T.ex. sist det hände skulle jag betala 20 kronor, ger en 100-lapp och människan i kassan ser mest frågande ut och sen får gå och fråga en äldre kollega som får komma och visa hur mycket personen ska ge tillbaka. Är grundläggande räkning helt ute ur skolorna till förmån för datorer och miniräknare? Dessutom med all modern teknik borde inte kassaapparaten kunna visa personen i kassan hur mycket som ska ges tillbaka? Om man är ny, extra eller det är lång kö i kassan så det tillkommer ett mått av stress så kan förstå att det tillfälligt kan låsa sig så att man helt enkelt inte vet men detta har hänt flera gånger inte bara i den här butiken varför det känns som ett mönster.
Är du säker på att det handlar om att de inte kan räkna, kanske är så att de inte varit säkra på hur de ska slå in kontanterna på ett korrekt sätt?
 
Jag har gett upp om folks allmänbildning. Det är ingen idé :(

Det gäller speciellt historia och samhällskunskap. När jag pratat med yngre blir jag ofta gråtfärdig, det har alltför ofta noll koll på hur samhället fungerar (tex bakgrunden till varför vår militär inte tillåtits verka inom landet - Ådalen -31).

Jag håller med dig, jag träffade på en ungdom som nöjt sa jag behöver inte veta något själv utan google hittar det åt mig. Det gjorde mig lite orolig och ledsen faktiskt.
 
Allmänbildning är också att veta lite om sverige
Jag måste vara nörd som gillar att ha lite fakta om orten jag bor på.
Jag brukar förklara att jag är från där Erik den 14 dog av ärtsoppa. Det fattar inte folk var det är.
Jag hade en väldigt rolig och bra historielärare så kan ju bero på det.
Jag kan fortfarande en massa historiska datum i huvudet
 
Fast man behöver inte vara spelnörd för att gilla/veta om LoL. ;)
Tror de flesta under 30 iallfall VET vad det är, men ibland kommer ju en och annan:cautious:
Eftersom det är så utbredd tycker jag det är allmänbildning hos unga. Det växer så det knakar, är nog inte många år tills det kommer på löpsedlar också;) Även fast jag håller med att sport kunde hållas på sport tidningar.
Eller så tröttnar folk och hittar något annat.

Jag tycker det är rätt patetiskt när folk helt seriöst säger LOL. Och jo jag fattar vad det betyder men för mig är det en förkortning. Det blir tokigt om någon börjar prata i still med

"OMG såg du LOTR jag LOL när Legolas dödade olifanten. Det blir småjobbigt.
 
Just nu i influensatider har jag vid flera tillfällen blivit förvånad över att folk inte verkar veta skillnaden på vinterkräksjuka och influensa. Helt obegripligt för en hypokondriker som jag :confused::crazy:
Det är nog dialektalt eller vad man ska säga. Vinterkräksjuka hörde jag först talas om som vuxen, innan dess hade jag maginfluensa som säkert förkortades enstaka gånger.
 
Eller så tröttnar folk och hittar något annat.

Jag tycker det är rätt patetiskt när folk helt seriöst säger LOL. Och jo jag fattar vad det betyder men för mig är det en förkortning. Det blir tokigt om någon börjar prata i still med

"OMG såg du LOTR jag LOL när Legolas dödade olifanten. Det blir småjobbigt.
Eh, LoL är förkortning för League of Legends, ett spel.
Lol, eller LOL - laugh out loud är något helt annat :angel:
 
Allmänbildning är också att veta lite om sverige
Jag måste vara nörd som gillar att ha lite fakta om orten jag bor på.
Jag brukar förklara att jag är från där Erik den 14 dog av ärtsoppa. Det fattar inte folk var det är.
Jag hade en väldigt rolig och bra historielärare så kan ju bero på det.
Jag kan fortfarande en massa historiska datum i huvudet

Jag hade tyvärr en historielärare som helt dödade mitt intresse för historia, han stod och föreläste enbart på lektionerna, man fick anteckna som en galning och missade man en lektion så var nästa prov kört i princip (fast vi hjälpte varandra rätt bra med anteckningar i klassen förvisso). Inga datorer eller plattor fanns när jag gick i skolan så det var tilll att anteckna så att pennan glödde. Sen fick vi runt 50 instuderingsfrågor till varje prov varav en del kunde var en A4-sida att skriva enbart på en fråga. Det handlade helt enkelt bara om att trycka in så mycket kunskap som möjligt på så kort tid som möjligt utan möjlighet till eftertanke och reflektion. Men jag har lärt mig en hel del ändå genom att läsa biografier om historiska personer. Men skulle vilja lära mig mer när jag har tid.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 418
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 209
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp