Allmänbildning?

När folk säger ”jag är inte/vill inte kalla mig feminist, jag vill inte sätta mig i ett sånt fack”.

Nähä?
Vilket annat fack vill du sitta i då? Nazistfacket?


Jag retar mig på rätt mycket, lite trivsamt sådär.
Typ svindyr isbergssallad, gurka för 84,90kr/kg, tribaltatueringar och alkoläsk.
 
Är det OK att ha sett (åtminstone delar) men inte vara sådär särskilt road av just den filmserien?

Alla behöver ju faktiskt inte "gilla" ngt, men för att "inte gilla så mycket", så tycker jag nog att en bra förutsättning är att ha sett, åtminstone några "episoder"...

Alltså ja, verkligen! Då har man ju gett det en ärlig chans.
 
Jag också! Men man blir väl influerad av kulturen man slukar, antar jag. Finner ofta mig själv med att citera memes till exempel, och översättningen gör sig helt enkelt inte på svenska. Då skulle nog inte den jag riktade mig till förstå vad jag refererar till.
"Det mejkar ingen sens" :D

(På tal om nishad kultur som jag blir chockad över att inte alla känner till)
 
Men det handlar ju liksom inte bara om fostran, om vi nu förutsätter att det är en vuxen människa vi pratar om. Vad är det för GIGANTISK sten man lever under om man aldrig sett en enda Star Wars-film?! Jag får ju nästan högt blodtryck av att det lever sådana människor bland oss.
Jag vet flera som är totalt ointresserad av ämnet, varför ska de se dem då?

Och jo jag har sett dem.
 
Jag också! Men man blir väl influerad av kulturen man slukar, antar jag. Finner ofta mig själv med att citera memes till exempel, och översättningen gör sig helt enkelt inte på svenska. Då skulle nog inte den jag riktade mig till förstå vad jag refererar till.

Jag som inte har någon aning om vad du pratar om hoppar övet sådana inlägg även om de skulle vara ett svar till mig. Jag tänker att om man inte vill anstränga sig för att vara begriplig för andra så får det vara.
 
Aha. Det räknar jag som i allra högsta grad som ett speicalintresse.

Är man noll intresserad av spel så ser jag inte varför man skulel veta något.
Det är ju inget som kommer upp i det normala nyhetsflödet i riksmedia precis.
Eh. Det har varit uppe i riksmedia ett par gånger jo, eftersom vi har ett par riktigt duktiga svenska spelare. GP, Metro och sydsvenskan har bla haft artiklar om det.
SVT har sänt en hel del från Dreamhack och kanal 6 körde det i tv för ett par år sedan.
 
Nu kommer väl somliga i den här tråden gå upp i limningen, men jag har aldrig sett varken Star Wars eller Sagan om Ringen....
Sådant stör jag mig däremot inte så mycket på.

Däremot på folk som inte vet att typ Berlin är Tysklands huvudstad, vad är ett adjektiv är och hur man stavar till stjärna.
Möjligen kan jag bli lite stött av folk som verkligen aldrig hört talas om typ Instagram och dylika sociala medier. Men annars stör jag mig mest på avsaknad av "allmän skolallmänbildning" typ.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 418
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 209
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp