Allmänbildning?

+ @Petruska

Jo men jag var 10 när jag läste första boken och 17 år när jag läste sista. Vet inte om jag plöjt igenom dem och älskat dem om jag läst dem nu. Men det är ju därför jag blir förvånad när folk i min ålder inte läst dem. Inte för att de inte läste dem förra julen utan för att de inte läste dem när alla andra gjorde det.
Jag är i din ålder och jag tyckte att de verkade barnsliga och tråkiga redan då, när de kom :p
Och bara för att exakt alla läste dem blev jag ännu mindre peppad att göra det :angel:
 
Jag retar mig på att många blandar svenska med engelska, inte bara i vardagssamtal utan även i skrift som i t ex inlägg här. Det ser ut som att man inte vet vad det heter på svenska när man blandar så. Dessutom finns utrymme för missförstånd när det finns ord som förekommer i båda språken men med olika betydelse.
 
Men det handlar ju liksom inte bara om fostran, om vi nu förutsätter att det är en vuxen människa vi pratar om. Vad är det för GIGANTISK sten man lever under om man aldrig sett en enda Star Wars-film?! Jag får ju nästan högt blodtryck av att det lever sådana människor bland oss.
Alla tilltalas ju inte av den typen film ;) Jag tycker all sci-fi är bajsdåligt:turd::D
 
Jag retar mig på att många blandar svenska med engelska, inte bara i vardagssamtal utan även i skrift som i t ex inlägg här. Det ser ut som att man inte vet vad det heter på svenska när man blandar så. Dessutom finns utrymme för missförstånd när det finns ord som förekommer i båda språken men med olika betydelse.

Det hör gör jag mig skyldig till hela tiden och ibland (ofta) kommer jag på mig själv att inte veta vad ordet jag söker heter på svenska utan bara på engelska och får försöka översätta från engelska till svenska. :idea:
Jag vet hur illa det verkar och självklart skärper jag till mig när det är något seriöst som ska skrivas eller pratas om men i vardagen slinker det in engelska ord ganska ofta.

Skyller på att jag nästan bara skriver, ser serier och läser på engelska. Men det är ändå pinsamt iom att jag är född och uppvuxen och bor i Sverige. :p
 
Jag retar mig på att många blandar svenska med engelska, inte bara i vardagssamtal utan även i skrift som i t ex inlägg här. Det ser ut som att man inte vet vad det heter på svenska när man blandar så. Dessutom finns utrymme för missförstånd när det finns ord som förekommer i båda språken men med olika betydelse.
Håller helt med. Jag är också lite insnöad på att det ska skrivas på ett språk och inte blandas. Undantaget är väl om det är erkända facktermer som används eller om det inte finns bra svenska ord, då kan det vara ok.
Irriterade mig enormt på en kurs jag läste där vi skulle kunna saker på svenska och latin. Då blandade föreläsarna svenska, engelska och latin hej vilt samt inkluderade en hel del bilder med text på spanska och tyska för att "de var ju så bra". Extremt opedagogiskt. Speciellt när det är undervisning på universitetsnivå förutsätter jag att de som undervisar ska kunna uttrycka sig hyfsat korrekt på det språk kursen hålls på. (Sen att man har engelska gästföreläsare eller någon som inte har svenska som modersmål som föreläser det är en annan sak.)
 
Jag står inte ut med att folk inte vet vad League of Legends är. Iallafall top 3 på största spelet i världen. Folk vinner jäkligt mycket pengar på att spela på proffs nivå :banghead:
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 418
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 209
Senast: kem
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 162
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?
  • Skal/regnjacka för vandring.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp