Allmäna frågor!

theJohanna

Trådstartare
Tänkte istället för att starta en ny tråd varje gång man undrar något kanske vi kan ha en tråd med strö frågor. Allt mellan himmel och jord. :laugh:
 
Sv: Allmäna frågor!

Jag satt här och klurade på en fråga som jag själv inte har något bra svar till.

Om jag betäcker med en hingst t.ex Bravour och sedan blir avkomman en hingst. Vissa förbund säger ju att avkomman ska ha samma begynnelse bokstav som faderns (för att kunna bli godkänd hingst) i detta fall B men Bravours pappa är ju Cornet Obolensky ska avkomman fortfarande ha ett namn som börjar på B för att ha möjligheten att bli godkänd hingst?

Lång och osammanhängande fråga men ni förstår kanske vad jag menar. :)
 
Sv: Allmäna frågor!

hahha.... kanske inte är en regel utan mer en tradition??? ja jag vet inte... trodde det var en regel.. t.ex Empire hette ju Secret Pride förut och han är e: Emillion.... har för mig att det ska vara en regel i vissa tyska förbund. men är som du märker inte hundra :/
 
Sv: Allmäna frågor!

det är rätt intressant med namntraditioner, precis som att vissa stostammar ofta heter på samma bokstav. Här i Sverige verkar det vara relativt vanligt att vissa döper hästarna med en viss bas eller en viss kombination i namnet, som med t.ex. bella-hästarna där de flesta heter något med bell i namnet. Rebell, Marbello, Bell amie etc... Eller uppfödaren som fött upp Dee Jost van Dyke, om man tittar bakåt på hans möderne så verkar alla vara döpta med dee i namnet.

I holland har jag för mig att varje år har en viss bokstav. typ som hunduppfödare brukar ha för varje kull. Men om det är regel i tyskland vet jag faktiskt inte, de verkar hålla sig till traditionen i alla fall =)
 
Sv: Allmäna frågor!

Nej jag blev också osäker om det verkligen är en regel... Men väldigt många tyska hingstar är ju faktiskt döpa efter samma bokstav som sin far. Sedan undrar ju jag också varför man bytte namn på Empire om det inte var för att t.ex få honom godkänd i tyskland då det faktiskt är en regel och inte bara tradition.... Men jag vet inte... jag funderar på sånna här saker ibland... Men det verkar ju inte vara någon som vet säkert för då hade det nog sags redan :)
 
Sv: Allmäna frågor!

Att hingstar byter namn är ju inte helt ovanligt, så det var nog lite långsökt slutsats tycker jag (inget illa ment!!) ;)
Tight Junction döptes ju t.ex. om till till Tomahawk när han såldes på auktion till en amerikan(ska?) ganska nyligen.

Reglerna borde gå att hitta på nätet men jag är på tok för trött för att leta nu... :)
 
Sv: Allmäna frågor!

Är novis när det gäller häst-avel men undrar om det skiljer mycket o isf hur mellan chans att få sitt sto dräktigt beroende på om man använder sig av färskt, fryst eller betäcker på "riktigt"?
 
Sv: Allmäna frågor!

hahha.... kanske inte är en regel utan mer en tradition??? ja jag vet inte... trodde det var en regel.. t.ex Empire hette ju Secret Pride förut och han är e: Emillion.... har för mig att det ska vara en regel i vissa tyska förbund. men är som du märker inte hundra :/

De flesta hingstar som döps om i samband med ett godkännande här gör det för att de får inte ha samma namn som någon hingst som någonsin varit godkänd inom asvh i sverige, så har det redan funnits en hingst med namnet även om han är död och begraven sen massa år så får den nya byta namn.
Sen är det ju också lite sista chansen att kunna byta namn på en hingst för när den väl börjar verka i avel så blir det ju väldigt rörigt om de senare skulle byta namn.
Vet faktiskt inte om det funnits någon Secret Pride tidigare i sverige, annars kan man ju också tänka sig att namnet faktiskt kan väcka lite lustiga tankar som den lite äldre hingstägaren inte fann så lustiga.
Tankarna skuttar lätt åt Pridefestivalen och så lite hemlighet på det. :angel:
 
Sv: Allmäna frågor!

gylle du brukar ju ha koll..så det här med att tyska förbund har som regel att man ska döpa hingst efter samma bokstav som sin far har jag alltså fått om bakfoten???? utan mer tradition??
 
Sv: Allmäna frågor!

Är novis när det gäller häst-avel men undrar om det skiljer mycket o isf hur mellan chans att få sitt sto dräktigt beroende på om man använder sig av färskt, fryst eller betäcker på "riktigt"?

Jag tycker det beror mycket på hingstens egna kvalitet, skiljer ju sig mellan hingstar precis som med människor. Sedan beror det ju också på hur långt den färska sperman ska transporteras. Om det är långa transporter föredrar i alla fall jag fryst. Men mest beror ju på hingstens egna kvalitet.

I regel så blir det dyrare med fryst och det sätter också högre krav på den veterinären som man anlitar.

På riktigt görs ju inte så ofta längre i alla fall inte inom halvblods aveln, vissa säger att t.ex svåra ston lättare tar sig med naturlig betäckning. Har ingen åsikt i den frågan eftersom jag aldrig själv har använt mig av naturlig betäckning. Nackdel är ju skaderisken för både hingst och sto.
 
Sv: Allmäna frågor!

Jag är inte säker på vad som egentligen gäller om något förbund har det som ett direkt krav eller om det bara är tradition. Finns ju en och annan som avviker från det så antagligen är det inget krav i alla fall inte i alla förbund. Men det är en starkt förankrad tradition i alla fall i tyskland.
 
Sv: Allmäna frågor!

I Trakehner-aveln döps alla hästar efter första bokstaven i moderns namn.
I de flesta övriga tyska förbund döps hingstfölen efter pappans första bokstav. I Holland döps alla föl födda samma år med samma begynnelsebokstav.
I Zangersheide ska alla föl döpas efter pappans första bokstav.
Så den berömda holländska KWPN-hingsten Indoctro efter Capitol I heter i tysk avel C-Indoctro.
 
Sv: Allmäna frågor!

I Trakehner-aveln döps alla hästar efter första bokstaven i moderns namn.
I de flesta övriga tyska förbund döps hingstfölen efter pappans första bokstav. I Holland döps alla föl födda samma år med samma begynnelsebokstav.
I Zangersheide ska alla föl döpas efter pappans första bokstav.
Så den berömda holländska KWPN-hingsten Indoctro efter Capitol I heter i tysk avel C-Indoctro.

Att det görs vet ju alla men frågan är om det verkligen är ett krav eller om det som sagt är en tradition, finns ju fler som avviker från sina pappor i tysk avel.
 
Sv: Allmäna frågor!

I Tyskland har många hästar 2 olika namn, ett namn som tävlingshäst och ett som som används i aveln.Många tyska hingstar byter också namn när de säljs utomlands.
Ett par exempel är(Eurocommerce) Berlin som heter Caspar i tysk avel. Washington som hette Clooney i tysk avel innan han flyttade till Holland.
Joost hette Conus innan han exporterades till Holland.
 
Sv: Allmäna frågor!

Och den store Amor (e Herrscher) hette Heros innan han kom till Holland.
 
Sv: Allmäna frågor!

jag har undrat över en sak en tid...
Skimmlar lider ju större risk för att få tumörer, eller "skimmelsjukan".

Men om ett skimmel sto och en skimmel hingst får ett brunt föl, ex, kan då även den drabbas av "skimmelsjuka" fast just den indviden inte är vit?
 
Sv: Allmäna frågor!

I Tyskland har många hästar 2 olika namn, ett namn som tävlingshäst och ett som som används i aveln.Många tyska hingstar byter också namn när de säljs utomlands.
Ett par exempel är(Eurocommerce) Berlin som heter Caspar i tysk avel. Washington som hette Clooney i tysk avel innan han flyttade till Holland.
Joost hette Conus innan han exporterades till Holland.

Ahhh.. där ser man.. innebär det att de måste ha ett namn inom tysk avel som börjar på faderns första bokstav. Berlin är väl e: Cassini om jag inte missminner mig och det är väl därför han heter Caspar inom aveln..
 
Sv: Allmäna frågor!

jag har undrat över en sak en tid...
Skimmlar lider ju större risk för att få tumörer, eller "skimmelsjukan".

Men om ett skimmel sto och en skimmel hingst får ett brunt föl, ex, kan då även den drabbas av "skimmelsjuka" fast just den indviden inte är vit?

Detta har jag dålig kunskap om... om du inte får svar här skulle jag rekommendera samma fråga i "färgtråden" som finns här på avels sidan.
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
21 151
Senast: hastflicka
·
R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 312
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
46 47 48
Svar
956
· Visningar
30 777
Samhälle Veterinärvårdspriserna är uppe i media igen, bland annat för att S lagt fram ett förslag om att förbjuda vinster i djurvården...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
12 566
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp