Veterinärvårdspriser

Fast det där är ju extremt individuellt hur man tar emot olika förslag. Minst lika ofta när det tas upp att det inte är fel att låta livet ha sin gång när ägare kommer in med sina äldre djur så kommer det en utskällning av Guds nåde hur det bara tänks på att döda djur följt av "gör ALLT! Spelar ingen roll vad det kostar!"

Medan andra ser förslag som läggs fram som ett måste att göra, inte ett val. Veterinärer behöver inte bara kunna allt om djur de måste även kunna känna av och läsa alla ziljoner olika tankar, mimiker, inställningar, erfarenheter osv osv varje enskild djurägare kan tänkas ha för att inte råka trampa i klaveret och bli utskällda. Det är inte lätt.
..för att inte glömma de som vill prova den billiga, enkla behandlingen utan någon dyr utökad diagnostik - så länge det går bra. Men när det däremot går åt skogen ångrar de sig och anmäler veterinären för att veterinären inte gjort en ordentlig utredning enligt konstens alla regler.
 
..för att inte glömma de som vill prova den billiga, enkla behandlingen utan någon dyr utökad diagnostik - så länge det går bra. Men när det däremot går åt skogen ångrar de sig och anmäler veterinären för att veterinären inte gjort en ordentlig utredning enligt konstens alla regler.
Går ju att lösa med en enkel underskrift...
 
Går ju att lösa med en enkel underskrift...
Förvisso - men att behöva skriva på ett papper om att man valt att avstå från optimal behandling och är medveten om att det kan leda till onödigt lidande och död är ju upplagt för att folk ska känna sig tvingade att välja extra allt för att inte känna sig som dåliga djurägare. I många fall kan det ju vara helt rimligt att provbehandla utan skiktröntgen och fullständiga blodprover.
 
Det förstår jag självklart! Givetvis gör storleken på kliniken skillnad, och det är väl också en del av det som gör det himla synd om alla mindre och mellanstora kliniker försvinner. Ibland vill man ju verkligen ha den där personliga servicen, och jag förstår om vissa veterinärer och djurvårdare föredrar att jobba så också.
Jag väljer den lilla personliga kliniken 100% av gångerna. När Fridolf låg på intensivvård så sa jag till min lilla vet som höll jouröppet för bara honom, att jag hellre avlivade än lade in honom hos Evidensia.

Edit: Det var alltså inte ett hot från mig, utan ett svar på hennes "vill du ha mer avancerad vård än X så får du åka till Strömsholm".
 
Fast nu finns det ju rätt mycket forskning att luta sig mot när man säger att husdjur är bra för både den fysiska och psykiska hälsan.

Jag räknar inte in mig i någon grupp som ska subventioneras, jag är en frisk lönearbetare. Men det finns ju rätt gott om folk som inte är lika privilegierade. Och jag vet att husdjuret kan vara det käraste någon har.

Jag har inget genomtänkt förslag alls, det var ett känslomässigt uttalande "jag önskar att...". Men det hade nog kunnat gå att lösa om man hade velat. Jag tror nog inte så mycket på att den fria marknaden kommer se till att systemet hamnar i balans, utan husdjursägande kommer bli något som låginkomsttagare inte längre kan ägna sig åt.

Jag tror också att vi framöver kommer se en rejäl ökning djur som inte får den vård de behöver. Folk har ju köpt djur innan den här extrema prisökningen och antagligen inte kalkylerat med de nya priserna. Läste för ett par dagar sedan om en hund som gått med obehandlat benbrott sedan midsommar pga att ägaren inte haft råd att behandla.

Det finns också mycket forskning som visar att motion och solljus är bra för den psykiska och fysiska hälsan. Om fattiga människor som älskar golf och en årlig solresa får nöja sig med promenader och den sol de får på hemorten kan man ju lika gärna tycka att människor som älskar djur kan nöja sig med att klappa grannkatten.

Jag är djurälskande låginkomsttagare men ser ändå problem med tanken att just sällskapsdjur skulle subventioneras för ekonomiskt utsatta.
 
Det finns också mycket forskning som visar att motion och solljus är bra för den psykiska och fysiska hälsan. Om fattiga människor som älskar golf och en årlig solresa får nöja sig med promenader och den sol de får på hemorten kan man ju lika gärna tycka att människor som älskar djur kan nöja sig med att klappa grannkatten.

Jag är djurälskande låginkomsttagare men ser ändå problem med tanken att just sällskapsdjur skulle subventioneras för ekonomiskt utsatta.
Fast det är knappast jämförbart. Att ha sällskap och kroppskontakt är en så fundamental del av vårt välbefinnande, och inget som en semesterresa eller en golfboll kan ersätta. Det bästa är såklart mänskligt sällskap, men får man inte det kan ett husdjur ändå duga rätt bra.
 
Nej jag vet fall där djurägare skrivit under att de själv väljer att avstå vidare utredning och behandling men sedan ändå anmält veterinär inte bara till ansvarsnämnd utan även lämnat in en stämning mot personen.
Inte jättekul att behöva hantera som veterinär.
Jag tror att det finns för många idioter för att helt slippa det här. Men har man en underskrift på att djurägaren säger nej till vissa utredningar och förstår riskerna med det, så har man ju svårt att komma med en stämning efteråt.

Men jag tycker inte att klimatet runt veterinärer just nu är okej. Tog en skärmdump för ett tag sedan och skickade till Evidensia när en djurägare hängde ut en av deras veterinärer. De har inte hört av sig men jag hoppas i alla fall att de stöttar sin medarbetare i det här och helst anmäler personen ifråga. Klart att det är starka känslor när det handlar om ens djur, men man får faktiskt inte bete sig hur som helst. För 10 år sedan hade jag inte ens hört talas om att folk betedde sig såhär!
 
Fast det är knappast jämförbart. Att ha sällskap och kroppskontakt är en så fundamental del av vårt välbefinnande, och inget som en semesterresa eller en golfboll kan ersätta. Det bästa är såklart mänskligt sällskap, men får man inte det kan ett husdjur ändå duga rätt bra.

För människor som inte får sitt behov av kontakt och sällskap tillfredsställt ser jag hellre att man lägger pengarna på helt andra insatser. Det finns ju dessutom sådana individer som inte är det minsta intresserade av djur också(eller är direkt olämpliga som djurägare), så det problemet kräver ändå en bredare lösning.
 
För människor som inte får sitt behov av kontakt och sällskap tillfredsställt ser jag hellre att man lägger pengarna på helt andra insatser. Det finns ju dessutom sådana individer som inte är det minsta intresserade av djur också(eller är direkt olämpliga som djurägare), så det problemet kräver ändå en bredare lösning.
Eller så tänker man att man kan ha flera lösningar, där husdjur är en.
 
Jag väljer den lilla personliga kliniken 100% av gångerna. När Fridolf låg på intensivvård så sa jag till min lilla vet som höll jouröppet för bara honom, att jag hellre avlivade än lade in honom hos Evidensia.

Edit: Det var alltså inte ett hot från mig, utan ett svar på hennes "vill du ha mer avancerad vård än X så får du åka till Strömsholm".
Jag väljer också alla gånger den lilla kliniken vi har. Det är så himla tryggt och jag vet att de klarar av det mesta - de finns där dygnet runt inom en halvtimme om det är på jourtid och de känner mig och nästan alla mina djur... samtidigt är jag tacksam att det finns ett mer avancerat djursjukhus (Edinburgh veterinäruniversitet) hyfsat nära OM jag någon gång skulle behöva en remiss dit av någon anledning. Jag vill verkligen att både och ska finnas, men någon större kedja undviker jag helst.
 
Så kan man naturligtvis tänka. Min tanke är att det är mer rimligt med en lösning där ensamma personer får mer mänskligt sällskap. Det är ju trots allt det bästa.
Och tyvärr en utopi. Mänskligt sällskap är jättedyrt och det är nog svårt att bygga nära relationer i organisationer med stor personalomsättning.

En katt (även med gratis veterinärvård) är ju väldigt kostnadseffektiv i jämförelse.
 
Jag tror att det finns för många idioter för att helt slippa det här. Men har man en underskrift på att djurägaren säger nej till vissa utredningar och förstår riskerna med det, så har man ju svårt att komma med en stämning efteråt.

Men jag tycker inte att klimatet runt veterinärer just nu är okej. Tog en skärmdump för ett tag sedan och skickade till Evidensia när en djurägare hängde ut en av deras veterinärer. De har inte hört av sig men jag hoppas i alla fall att de stöttar sin medarbetare i det här och helst anmäler personen ifråga. Klart att det är starka känslor när det handlar om ens djur, men man får faktiskt inte bete sig hur som helst. För 10 år sedan hade jag inte ens hört talas om att folk betedde sig såhär!
Svårt och svårt, min kollega som det gäller ska inte bara upp till tingsrätten utan också sitta och svara på anmälan till ansvarsnämnden.
Jag tror inte att det kommer leda någonstans men den ångesten och stressen och tankekraften detta tar är enorm.
Stämningen avser ju dessutom också kollegan som privatperson.
Det här är bara ett exempel av många tyvärr.

Evidensia har bra koll på vad som skrivs på sociala medier med hjälp av olika automatiska sökfilter.
 
Svårt och svårt, min kollega som det gäller ska inte bara upp till tingsrätten utan också sitta och svara på anmälan till ansvarsnämnden.
Jag tror inte att det kommer leda någonstans men den ångesten och stressen och tankekraften detta tar är enorm.
Stämningen avser ju dessutom också kollegan som privatperson.
Det här är bara ett exempel av många tyvärr.

Evidensia har bra koll på vad som skrivs på sociala medier med hjälp av olika automatiska sökfilter.
Som sagt, den siste idioten är inte född och det är naturligtvis inte okej. Men vad tycker du att man ska göra istället? Behandla allt in i absurdum på ren rutin för att slippa anmälningar?

Ok då ska jag inte besvära dem med fler mail i framtiden.
 
Som sagt, den siste idioten är inte född och det är naturligtvis inte okej. Men vad tycker du att man ska göra istället? Behandla allt in i absurdum på ren rutin för att slippa anmälningar?

Ok då ska jag inte besvära dem med fler mail i framtiden.
Jag tycker inte att man som veterinär ska göra något annorlunda. Jag tycker att en del djurägare behöver ändra sin inställning. Den enskilda veterinären är ingen fiende. Var tydlig med vad du vill göra med ditt djur, fråga vad det kostar, fråga vilka olika alternativ det finns. Ha en dialog, samarbeta.
 
Jag tycker inte att man som veterinär ska göra något annorlunda. Jag tycker att en del djurägare behöver ändra sin inställning. Den enskilda veterinären är ingen fiende. Var tydlig med vad du vill göra med ditt djur, fråga vad det kostar, fråga vilka olika alternativ det finns. Ha en dialog, samarbeta.
Jag håller med. Veterinärer som arbetar som du beskriver ovan håller man hårt i.
 
Har inte orkat läsa allt, så ursäkta om jag upprepar något, men i Frankrike har de kickat ut Evidensia och Anicura eftersom franska veterinärer har någon slags hederskodex att man inte får bedriva veterinärvård med huvudsyfte att tjäna pengar. Det tycker jag är rätt sunt jag är inte emot privatpraktiserande veterinärer men riskkapitalister skall hållas på behörigt avstånd från djursjukvården och en del andra saker.

Även distriktsveterinärerna har blivit dyra, men det är inte veterinärerna som kostar utan en massa mellanchefer. Det är likadant på många andra myndigheter, jag jobbar själv på en.
 
Har inte orkat läsa allt, så ursäkta om jag upprepar något, men i Frankrike har de kickat ut Evidensia och Anicura eftersom franska veterinärer har någon slags hederskodex att man inte får bedriva veterinärvård med huvudsyfte att tjäna pengar. Det tycker jag är rätt sunt jag är inte emot privatpraktiserande veterinärer men riskkapitalister skall hållas på behörigt avstånd från djursjukvården och en del andra saker.

Även distriktsveterinärerna har blivit dyra, men det är inte veterinärerna som kostar utan en massa mellanchefer. Det är likadant på många andra myndigheter, jag jobbar själv på en.

Distriktsveterinärerna har ett helt annat uppdrag att bedriva än både de större företagen inom djursjukvård och de privatpraktiserande veterinärerna, som kräver en annan typ av organisation. Så att det blir annorlunda även i kostnad tycker jag är naturligt; sen kan vi politiskt diskutera hur den kostnaden ska fördelas eftersom uppdraget är samhällsoumbärligt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har inte orkat läsa allt, så ursäkta om jag upprepar något, men i Frankrike har de kickat ut Evidensia och Anicura eftersom franska veterinärer har någon slags hederskodex att man inte får bedriva veterinärvård med huvudsyfte att tjäna pengar. Det tycker jag är rätt sunt jag är inte emot privatpraktiserande veterinärer men riskkapitalister skall hållas på behörigt avstånd från djursjukvården och en del andra saker.

Även distriktsveterinärerna har blivit dyra, men det är inte veterinärerna som kostar utan en massa mellanchefer. Det är likadant på många andra myndigheter, jag jobbar själv på en.
Fast Frankrike har inte ”kickat ut” varken Evidensia eller Anicura. Man ändrade bara respektive koncerns regler.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 980
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp