Veterinärvårdspriser

De stora klinikerna har personal och utrustning för riktigt avancerad vård. De tjänar ingenting på att priskriga om vaccinationer med små kliniker. Små kliniker kommer ändå vara billigare p g a lägre driftskostnader.
Mjae, med konjunkturen har de stora kedjorna börjat priskriga om bland annat vaccinationer.
Lokalt, på en ort där det händelsevis nyss öppnat en mindre klinik utanför stora kedjan, så reade det stora djursjukhuset plötsligt vaccinationer så lågt som för 99 kr. Det dånar man förstås back på, stor eller liten klinik (täcker knappt läkemedels +materielkostnaden). Flera liknande kampanjer har pågått under våren.
Jag anar ett varför - i konjunkturen som varit senaste året har de stora kedjorna gått sämre, på flera ställen har det varit glest bokat, och är mer eller mindre anställningsstop.
 
Jag tycker 25% moms är rimligt ändå, och självklart att humanvården ska ha lägre moms. Ett djur räknas ju som vara eller sak dessutom, i lagens mening.

Tycker du verkligen det? Du kan ju faktiskt välja om du vill köpa en TV eller brödrost men blir din hund/katt sjuk så har du enligt lagens mening en skyldighet att ge den vård. Du kan således inte strunta i att "köpa" vård till ditt djur om du tycker det är för dyrt som du kan med andra prylar.
 
Tycker du verkligen det? Du kan ju faktiskt välja om du vill köpa en TV eller brödrost men blir din hund/katt sjuk så har du enligt lagens mening en skyldighet att ge den vård. Du kan således inte strunta i att "köpa" vård till ditt djur om du tycker det är för dyrt som du kan med andra prylar.
Jag tycker att det känns väldigt märkligt, och det har ju inte heller alltid varit så. Jag mindes inte exakt när det ändrades, men enligt googling infördes moms på veterinära tjänster år 1991.
 
Tycker du verkligen det? Du kan ju faktiskt välja om du vill köpa en TV eller brödrost men blir din hund/katt sjuk så har du enligt lagens mening en skyldighet att ge den vård. Du kan således inte strunta i att "köpa" vård till ditt djur om du tycker det är för dyrt som du kan med andra prylar.
Ja jag tycker 25% moms är rimligt.
Om momsen sänks, måste ju de förlorade skatteintäkterna komma någon annanstans ifrån.
Jag själv har faktiskt ingen lust att sponsra andras veterinärvård med mina skattepengar.
Jag har under mina snart 15 år som veterinär aldrig varit med om att en avlivning inte kunnat genomföras pga ekonomiska skäl. De flesta djurägare har kunnat lösa det och i några få fall har djuret då istället omhändertagits och avlivats (eller överlåtits till organisation som bekostar djurets vård istället). För skyldigheten att ge vård handlar ju om att djuret inte ska lida och om du inte har ekonomisk möjlighet till vården är det andra alternativet avlivning.
 
Senast ändrad:
Tycker du verkligen det? Du kan ju faktiskt välja om du vill köpa en TV eller brödrost men blir din hund/katt sjuk så har du enligt lagens mening en skyldighet att ge den vård. Du kan således inte strunta i att "köpa" vård till ditt djur om du tycker det är för dyrt som du kan med andra prylar.
Fast det får man ju ta med i beräkningen när man skaffar djur. Det är inte en rättighet att äga djur
 
Tycker du verkligen det? Du kan ju faktiskt välja om du vill köpa en TV eller brödrost men blir din hund/katt sjuk så har du enligt lagens mening en skyldighet att ge den vård. Du kan således inte strunta i att "köpa" vård till ditt djur om du tycker det är för dyrt som du kan med andra prylar.
Du kan ju också välja om du vill ha ett djur.

Personligen tror jag att det finns bättre mer riktade sätt för staten att sponsra djursjukvården än minskad moms rakt av på all vård, kanske mer rimligt att skattepengar i så fall går specifikt till djurskydd och beredskap.
 
Tycker du verkligen det? Du kan ju faktiskt välja om du vill köpa en TV eller brödrost men blir din hund/katt sjuk så har du enligt lagens mening en skyldighet att ge den vård. Du kan således inte strunta i att "köpa" vård till ditt djur om du tycker det är för dyrt som du kan med andra prylar.
I slutändan så kanske det borde gå att få ekonomisk hjälp med avlivning (och det gör det också, men vägen dit är inte så bra för djuren). Annan och avancerad djursjukvård av sällskapsdjur hoppas jag aldrig blir skattesubventionerad.
 
Var det inte det som hände med den sänkta restaurangmomsen? Priserna låg kvar på samma nivå ändå.

Ibland blir det fel trots att intentionerna är goda. Tänker på ungdomslönerna för några år sedan, som resulterade i att företag anställde yngre och äldre blev arbetslösa, vilket inte var meningen. Företagen ersatte helt enkelt anställda med anställda med lägre lön och kunde ta ut mer vinst.
 
Ibland blir det fel trots att intentionerna är goda. Tänker på ungdomslönerna för några år sedan, som resulterade i att företag anställde yngre och äldre blev arbetslösa, vilket inte var meningen. Företagen ersatte helt enkelt anställda med anställda med lägre lön och kunde ta ut mer vinst.
Ja precis, finns säkert fler exempel på det. Men viktigt att ta lärdom av dessa om man som regering vill göra något liknande.
 
Mjae, med konjunkturen har de stora kedjorna börjat priskriga om bland annat vaccinationer.
Lokalt, på en ort där det händelsevis nyss öppnat en mindre klinik utanför stora kedjan, så reade det stora djursjukhuset plötsligt vaccinationer så lågt som för 99 kr. Det dånar man förstås back på, stor eller liten klinik (täcker knappt läkemedels +materielkostnaden). Flera liknande kampanjer har pågått under våren.
Jag anar ett varför - i konjunkturen som varit senaste året har de stora kedjorna gått sämre, på flera ställen har det varit glest bokat, och är mer eller mindre anställningsstop.
Jag är ju i grunden tacksam att ha ett djursjukhus så nära, och har varit mycket trogen kund där pga sjuk äldre hund. Men hjälp vad jag har känt mig provocerad senaste månaderna pga just det du beskriver. Det blev plötsligt en markant ökning av reklam för djursjukhuset i mina sociala medier. Och så den där vaccinations-kampanjen. Snacka om att försöka kväva konkurrenterna innan de hunnit etablera sig.
 
Den här artikeln från tidningen Land dök upp i mitt fb-flöde och den kändes relevant för tråden:
https://www.land.se/djur-natur/har-finns-sveriges-dyraste-djursjukvard
Som svar i artikeln är policyn där jag jobbar att alltid ge prisuppgift och då ett spann. Som djurägaren ska godkänna och skriva under att hen godkänt.
Men självklart kan man inte ge en exakt prisuppgift så som exempelvis en bilmekaniker kan göra, eftersom det är levande varelser vi har att göra med. Komplikationer kan ske som gör att slutsumman blir mycket högre än den första prisuppgiften. Tyvärr visar en del personer noll förståelse för detta.
 
Som svar i artikeln är policyn där jag jobbar att alltid ge prisuppgift och då ett spann. Som djurägaren ska godkänna och skriva under att hen godkänt.
Men självklart kan man inte ge en exakt prisuppgift så som exempelvis en bilmekaniker kan göra, eftersom det är levande varelser vi har att göra med. Komplikationer kan ske som gör att slutsumman blir mycket högre än den första prisuppgiften. Tyvärr visar en del personer noll förståelse för detta.
Inte ens bilmekaniker kan förutse hur reparationsprocessen kommer att gå, trots att det inte handlar om levande ting.
 
Jag har alltid fått väldigt tydliga prisuppgifter på vad de tror det kommer att kosta och om något händer under behandlingens gång fått uppdateringar om det blir dyrare, innan de gjort nytt UL, röntgen, blodprover osv. Alltid haft en bra diskussion om vad som minimalt måste göras, vad som borde göras och vad som vore bra att göra för att få rätt diagnos så tidigt som möjligt utan för stora risker.
Många gånger har jag fått rabatter, både på blodprov och UL. och faktiskt en gång då jag varit inne med Sune 5 gånger på en vecka fått ett akutbesök, där jag kom in precis innan sista intag (alltid ringt innan), helt gratis.

Detta på ett av Stockholm största djursjukhus.
 
Fast det får man ju ta med i beräkningen när man skaffar djur. Det är inte en rättighet att äga djur
1) den här kraftiga ökningen var nog svår att förutse. När jag köpte min senaste hund var prisbilden en HELT annan.

2)Jag önskar att det faktiskt VAR en rättighet att få ha djur. Väldigt många människor lever utan särskilt mycket mänsklig kontakt, det finns även barn som växer upp utan vuxna omhändertagande föräldrar. För dem kan tillgången till ett husdjur spela en helt avgörande roll för deras livskvalitet. Kan man inte få rimliga priser på veterinärvården framöver så önskar jag att man kan få subventioner för de som verkligen behöver ha husdjur.

3) Hur ser det ut för vårdhundar? Måste den som har hunden som hjälpmedel också bekosta allt ur egen ficka? Vissa funktionsnedsättningar gör det ju rätt svårt att jobba öht = extremt skral inkomst. Ska de förlora både sin vän och sitt hjälpmedel för att de inte längre har råd?
 
1) den här kraftiga ökningen var nog svår att förutse. När jag köpte min senaste hund var prisbilden en HELT annan.

2)Jag önskar att det faktiskt VAR en rättighet att få ha djur. Väldigt många människor lever utan särskilt mycket mänsklig kontakt, det finns även barn som växer upp utan vuxna omhändertagande föräldrar. För dem kan tillgången till ett husdjur spela en helt avgörande roll för deras livskvalitet. Kan man inte få rimliga priser på veterinärvården framöver så önskar jag att man kan få subventioner för de som verkligen behöver ha husdjur.

3) Hur ser det ut för vårdhundar? Måste den som har hunden som hjälpmedel också bekosta allt ur egen ficka? Vissa funktionsnedsättningar gör det ju rätt svårt att jobba öht = extremt skral inkomst. Ska de förlora både sin vän och sitt hjälpmedel för att de inte längre har råd?
Jag var tvungen att googla, har aldrig tänkt på vårdhundar i det här sammanhanget! Tydligen betalar synskadades riksförbund för veterinärvård åt ledarhundar. Andra assistanshundar får man däremot bekosta själv helt och hållet och kan ansöka om merkostnadsersättning.

https://www.1177.se/Dalarna/undersokning-behandling/hjalpmedel/syn/ledarhundar-och-assistanshundar/
 
Pratade med ägaren till shettisen vi lånade som fick somna in för ett par veckor sedan pga kolik.
Hon hade nu fått fakturorna från Distriktveterinärerna för alla fyra besök, tre för behandling och en för avlivning.
Besöken innebar undersökning, smärtstillande och kramplösande samt dropp vid två tillfällen. Första besöket lördag kväll, andra besöket söndag em. De andra två vardag dagtid. Kalaset slutade på drygt 30.000kr och ägaren är nu förtvivlad och vet inte hur hon ska fixa detta om inte försäkringen tar det, vilket det borde.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 003
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp