Alligator Fontaine

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare starstruck
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 5 900
S

starstruck

Har ngn koll på avkommor? Har ngn sett honom "in action"? Kan ngn mkt om stammen kanske?

Om Roven** har en beundrar-tråd så tycker jag vi drar igång en om snyggingen nämnd ovan oxå! ;)

Kan man annat än älska honom... :love: ;)

Alligator_gallery_ver_04.jpg
Alligator_gallery_hor_03.jpg

Sv: Alligator Fontaine

På ägarens hemsida står det också 176 cm. Vilket som än stämmer så är han ju stor så det räcker. Jättefin hingst!

Det verkar ju verkligen vara en superfin hopphingst. om än lite väl stor ;). Hoppa kan han alltså. Någon som vet hur han rör sig?
Ulrika

det skulle jag oxå vilja veta... jag skulle gissa på att han inte rör sig som en gud men man kan ju hoppas :)

jag har inte sett ngt efter hans far (Noren), men inte fick så många föl under sin tid i aveln (87-92) heller. de få han fick verkar ju dock ha gått bra på tävlingsbanorna... sen kan man ju inte undvika att bli lite exalterad av att Alligators mamma (Nighty Fontaine) är syster med I Love You (!) :love:

jag funderar lite på hur han är i munnen. (tyvärr har ju de franska lite dåligt rykte där...) :confused:

ngn som har lust att spek i ev pris? ;)

På ägarens hemsida står det också 176 cm. Vilket som än stämmer så är han ju stor så det räcker. Jättefin hingst!

ja stor verkar han vara, men det ligger mkt fullblod bakom i stammen, så frågan är om han ger så stort... skulle var lite intressant att veta. har ngn hittat info om detta kanske? :)

Så här skriver de om honom på hans hemsida:
Breeding Tips
"ALLIGATOR FONTAINE corresponds particularly well to sporty mares of an average size, type SF, AA, or KWPN requiring a stallion with lots of " RAYON ". Some of his larger foals, like him, can be late developers and deserve that you take your time. Dont forget that ALLIGATOR and his younger brother FRASCATOR were late bloomers but have both gone on to become International Champions.
The pedigree of ALLIGATOR FONTAINE goes off the well trodden path, allowing a new and richer genetic choice for producing sporthorses, as he is completely free of the blood of ALME, Uriel or Grand Veneur and brings the precious bloodlines of Mourne and Nasrullah.
His products are confirming their father as a good sire and many riders often say that they like his horses for their good characters and their easiness to work. You should not worry about breeding him with mares who have already a lot of blood.

Nu minns jag inte något exempel, men brukar inte Flyinge ligga ganska lågt även på inlånade hingstar? Eller de kan kanske inte bestämma det själv?
Ulrika

För att förtydliga så står det 1950 € på hemsidan. Rätt så saftigt med andra ord...

Tror inte att det kommer att vara så dyrt som nästan 19.000:- för en så pass okänd hingst här i´Sverige. Jämför med Flyinges dyraste hingst Robin Z, han kostar 5000:- - 15.000:-. Men så är han ELIT-premierad och har lämnat måååånga svårklassavkommor.

Hej Har sett en svensk uppfödd Alligator- Baloubet de Rouet-Libero H den är ca 2-3 år och är stor som ett hus. ( mamman liten) lite karprygg är den...
De jag hört mig för säger att de har gått fint i unghäst championaten i Frankrike men sen inte så mycket mer. Något begränsade. Talade med några franska ryttare.

spännande kombination på blod det där... är den skarp? det är ju svårt att veta, men jag gissar oxå att de kan bli stora ungar. man kan ju lätt få den uppfattningen oxå när man läser att avkommorna är sena...

ang priset har jag oxå svårt att tro att det blir sådär otroligt saftigt, men jag kan ha fel... sen kan jag iaf ändå tänka mig att betala en större summa om jag får tillgång till bra transportsperma ist för fryst. det blir ju dessutom billigare att seminera på en "vanlig" station än att seminera på en jätteduktig frysstation. där jag håller till skiljer sig iaf priset på själva "jobbet" vääääldigt mkt...

ang att avkommorna verkar begränsade. det låter ju inte sååå roligt måste jag säga. vet du ngt om hur de rör sig?

trevligt att det fyller på i tråden :)

Tror alligator avkomman är 2 år men inte skarp den verkade jätte lungn och social. Vet inte hur de rör sig men denna var lite stor och långsam..(löshoppning) Men man vet aldrig den kanske blir bra . Den har en syster efter Mozart des Hayettes ( stavningén?) och den är tydligen riktigt fin så uppfödarna är nog mindre nöjda med Alligatorn.:crazy:

Någonstans läser man att hans avkommor gör bra på 3 års(eller när det var) och sedan läser man att pappan med familj är "sena" (vilket inte är omöjligt om alla ska hinna växa i den mankhöjden ;). Är det så att de är bra på 3-års och kommer in i en växtperiod, men blir super som 10-åringar, eller hur ska man ta det?
Nu har jag blivit väldans nyfiken på många ämnen som jag inte funderat över tidigare, däribland vad som påverkar om en häst utvecklas snabbt eller långsamt.
Vilket sto tror ni skulle vara den optimala till den här hingsten? Storlek, namn i stammen etc?
Jag tror den här hingsten är lite för stor för min smak, men jag tycker absolut att det är en spännande hingst :), och det är kul att han är i Sverige.
Ulrika

Kommer du ihåg vad han och Jaguar Mail låg på, när de var med i Fs program på FAI?
Är jag ute och cyklar när det var rimligt per dos och att Jaggen var aningens dyrare?
För jag har helt för mig att de var de två de erbjöd då?

mvh

Tror inte det priset stämmer.Uppgifterna är publiserade 02 och enligt den senaste katalogen de tryckt kostade tex JM 1000 euro om jag ej minns fel(men desa uppgifter var inte korrekta)...men de uppgifterna jag fick direkt av ägaren var att han kostade 2500 euro (JM)...och om jag inte minns fel så låg AF på ungefär samma nivå.

Ska man se det så så hade Flyinge ändå ganska förmånligt med sitt avtal ändå.För om jag fattat rätt så var det 2500 euro för 3 doser fryst på JM med inga garantier som helst alls.

Förhoppningsvis har Flyinge jobbat fram ett vettigt avtal.

Some of his larger foals, like him, can be late developers and deserve that you take your time. Dont forget that ALLIGATOR and his younger brother FRASCATOR were late bloomers but have both gone on to become International Champions.

Ja då ska jag iaf inte ha honom på min jätte-bäbis :D

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 053
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 926
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 366
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Klippmaskin