Allergivänligt?

S

soffiz

Det är ju så att både jag å sambon saknar att ha katt fruktasnvärt mkt, men båda är allergiska... Har ni något förslag på annat djur vi kan skaffa?

Sv: Allergivänligt?

Vilka djur är ni allergiska mot? Hur allergiska är ni?

Det bästa är väl sköldpadda eller ödla (alltså djur utan päls). Är ni inte mkt allergiska kan en utekanin vara ett alternativ, kaninen kan bo på balkong/uteplats/trädgård. Men det beror på hur alllergiska ni är och om ni tål tex hö

Vi är inte jätteallergiska, men innekatterna fungerade inte!
Men ingen av oss har känt av något tidigare!
Har funderat på en sköldpadda eller en ödla, men är inte dom väldigt svåra och hålla? vill ha akvarium oxå :idea: Mkt allergivänligt

Är också allergisk mot katter men andra djur fungerar :smirk: Ni kan ju göra allergi test så det inte blir ngt djur i onödan typ.. Men det mesta fungerar väl.. Det är ju induviduellt hur allergin är :crazy:

Nej ödlor är inte svåra att hålla. Men saknar man katt för att ha något att kela med är inte ödla rätt val för en. En ödla skall hålla i terrarium och endast tas ut i "nödfall"

Vi saknar mest djur öht... Jag vet att man inte ska ta ut en ödla mer än i "nödfall"! Den ödla jag funderat på är Leopardgecko! Dom är så fina!

Ja jag har funderat på det, men liter inte riktigt på det!
En kompis bror är dödligt allergisk mot jordnötter, men allergitestet visade ingenting :smirk:

En leopardgecko hade du klarat galant! de finns i massor av olika färger men i princip alla dessa ligger på vettiga priser. Dom är lättskötta och ganska härdiga. Så länge man vet vad det innebär att ha en ödla (inget kel, djur som rör sig måttlig och endast äter insekter) så tycker jag inte att folk ska vara så rädda för att ha skaffa sig en!

Jo vi hade 2 sånna på naturbruksgymnasiet jag gikc på och dom va mkt trevliga! Problemet är syrsorna... :crazy:

iiiinga proooblem... det finns kackerlackor :D

Syrsor hatar jag, och kackerlackor är inte heller några favoriter. Men kackerlackor (argentiska) har många fördelar som gör att jag ändå föredrar dom

1. Dom hoppar inte
2. Dom klättrar inte på plast
3. Dom spelar inte
4. Dom växer långsamt (du kan köpa flera till dina ungar och behålla)
5. Dom är väldigt lättskötta om du nu ska "spara"

dessutom kan man ta dom med pincett och hålla dom hårt, tar ett tag innan man lär sig. Men man behöver inte vara rädd för att ha ihäl dom iaf :)

Det är ju inviduellt vad man tål och inte tål... Det finns de som är allergiska mot pudlar, som någon föreslog...

Det man inte skall ha när man är allergisk är akvarium...

akvarium är en fuktkälla och man kan bli allergisk av växterna, fiskmaten.. Enligt astma och allergiförbundet är bra allergidjur sköldpaddor, reptiler, ormar och ödlor...

Hazel skrev:
Nej ödlor är inte svåra att hålla. Men saknar man katt för att ha något att kela med är inte ödla rätt val för en. En ödla skall hålla i terrarium och endast tas ut i "nödfall"

Fast gäller det större ödlor som leguaner ska dom isf ha hutlöst stora terrarier för att må bra och kunna utnyttja sitt rörelse och simbehov. Så att ta ut ödlan i ett hus som säkert ändå ligger på 22 grader en gång om dagen så att den får röra på sig lite är nog inte helt fel ändå.:smirk:

Det är pälsen vi inte tål tror jag!
Akvarium ska inte vara några problem tror jag, men det finns bara ett sätt att ta reda på det :angel:

Ok ja det kanske är nåt det oxå! hehe
Pest eller kolera vissserligen, men iaf :rofl:

det finns ju nakenkatter, men jag vet inte hur pass allergivänlig den är. Det kan ju vara huden med...

Jo jag har skrivit om leguaner och dess svårighet i den andra tråden med reptiler. Och visst hade jag sagt till henne att dom var svåra om hon frågat om det.

Apporpå att ta ut leguanen så anser jag inte att det är värmen som är den störsa faran. En leguan ska ha väldigt hög luftfuktighet och att gå från 80% ner till max 40 på ett par sekunder kan inte vara nyttigt för ett djur som lever i sådan fuktighet. likadant är det bevisat att i ett hus eller lägenhet i princip alltid drag i golvnivå som är väldigt skadligt för djuren. Och nej drag kan inte jämföras med att det blåser i naturen.

Jag tycker man kan ta ut en leguan på gräsmattan en varm sommardag. Men inte varje dag och inga långa perioder. Riktigt Uv ljus är bra för dom, men antagligen kommer leguanen tycka det är mer skrämmande än roligt

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 197
Senast: Maniac123
·
Samhälle Veterinärvårdspriserna är uppe i media igen, bland annat för att S lagt fram ett förslag om att förbjuda vinster i djurvården...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
12 800
Senast: fejko
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama