Allergivänlig ras?

Misiaczek

Trådstartare
Känner ni till någon allergivänlig ras som är korthårig??

Det är dags för hund nr.2 för mig snart. Jag har dock lite hundallergi av vad jag själv märkt, har alltså inte testat mig hos läkare men är rätt så säker på det. Dock så verkar jag tåla olika hundar olika mycket. T.ex så tål jag till 100% min korthåriga chihuahua och även min kusins alaskan malamute. Starkast har jag reagerat mot amstaff, amstaff-blandningar, pitbull och taxar.
Jag skulle helst vilja ha en korthårig hund med stående öron...men en sådan allergivänlig ras kanske inte finns?

Skulle vara snällt om ni som vet kunna skriva ner alla de allergivänliga raserna ni känner till! :) Dom jag vet är kinesisk nakenhund och pudel.. Kanske inte finns så många fler?

Jag har haft kinesisk nakenhund PP innan, och om jag känner mig själv bra så skulle jag inte orka för mycket med sådan pälsvård igen...därav min önskan om en korthårig hund :p

Sv: Allergivänlig ras?

Chihuahua och malamute är ju raser jag aldrig skulle ha kommit på tanken att rekommendera som "allergivänliga" och eftersom allergi är otroligt individuellt (vilket du tycks vara ett levande exempel på) är det i princip omöjligt att tipsa om raser som är allergivänliga för dig.
Amstaff och tax (korthårig, långhårig eller strävhårig?) har ju också korta pälsar.

Men korthåriga hundar med stående öron kan vi ju tipsa om, men vad mer vill du ha för hund? Storlek, aktivitetsbehov, vad hade du tänkt göra med det osv?

Basenji
Lancashire heeler
Norsk lundehund
Papillon (pälslängd tycks variera)
Dvärgpinsher

Senast ändrad:

hehe ne precis. Alltså det jag mena är att vissa "vanliga" raser kan jag tåla, men eftersom jag vet att det är individuellt och även kanske beroende på hund till hund så vill jag inte chansa vid nästa hund igen. Tycker jag har tur som tål min nuvarande hund, men med nästa hund vill jag vara säker på att den är allergivänlig.
Sen tror jag inte pälslängden har nån större betydelse heller eftersom jag ju tål malamuten men inte amstaff.
Att jag skrev korthårig är bara för jag gillar just korthåriga hundar :p

Men de kända allergivänliga raserna verkar alla vara långhåriga va?

När det gäller storleken på rasen så ska det vara liten till mellan. Just för att jag har en sån liten chihuahua hemma.
Men skulle gärna vilja ha en lite mer framåt ras än just min som är så tråkig som inte ens gillar att gå långa promenader eller springa i skogen. Men inte heller vill jag ha en för krävande eller som har stort behov av att arbeta eller jaga.

Den kinesiska nakenhunden jag hade passade mig perfekt när det gäller den biten som aktivering och så, men jag fick verkligen nog av pälsvården och har verkligen inget intresse för sådan pälsvård :/

Min mamma som är riktigt allergisk fixar inte korthåriga hundar, typ stövare. den pälsen känns "fet"
Däremot fungerade vår Bichon frise bra, och ännu mindre känner hon av vår schapendoes.

*Jenny *

Fast du kan inte vara säker på om du tål nästa hund eller inte utan att testa på rasen, hälsa på oss uppfödare osv.

Dessutom borde du verkligen ta ett allergitest, är det stövet i pälsen du är allergisk mot eller hundsaliv?

Pudel låter väl som om den skulle passa annars? Håller du den nedklippt blir det inte mycket pälsvård. :)

Ja, att hälsa på uppfödare är ju en bra idé :)

hehe jo, kanske borde ta ett allergitest.. tror dessutom jag börjar allergisk mot fler saker..det konstiga är att allt kom upp nu i vuxen ålder..som barn tålde jag allt.. Men att ha pälsdjursallergi är nog den absolut värsta diagnosen jag kan få :(
Och det är säkerligen salivet hos hundarna jag inte tål... för jag kan befinna mig i samma hem som hundarna jag inte tål utan att reagera.. (bodde med mitt ex som hade amstaff), och det är bara när jag börjar leker med dom och låter dom låtsasbita och slicka på mig som jag får utslag och kan nysa till ibland.

Jo..jag har varit inne på pudel ett tag nu... toy- eller dvärgpudel tror jag skulle vara nåt för mig...om jag håller den nedklippt då :laugh:
Jag skrev här för jag ville höra om det möjligtvis fanns nån korthårig ras med stående öron som var allergivänlig... älskar t.ex dvärgpinscherns utseende...
men verkar inte som det finns nån sån...så tror jag får nöja mig med pudel :p

hehe ne precis. Alltså det jag mena är att vissa "vanliga" raser kan jag tåla, men eftersom jag vet att det är individuellt och även kanske beroende på hund till hund så vill jag inte chansa vid nästa hund igen. Tycker jag har tur som tål min nuvarande hund, men med nästa hund vill jag vara säker på att den är allergivänlig.
Sen tror jag inte pälslängden har nån större betydelse heller eftersom jag ju tål malamuten men inte amstaff.
Att jag skrev korthårig är bara för jag gillar just korthåriga hundar :p

Men de kända allergivänliga raserna verkar alla vara långhåriga va?

När det gäller storleken på rasen så ska det vara liten till mellan. Just för att jag har en sån liten chihuahua hemma.
Men skulle gärna vilja ha en lite mer framåt ras än just min som är så tråkig som inte ens gillar att gå långa promenader eller springa i skogen. Men inte heller vill jag ha en för krävande eller som har stort behov av att arbeta eller jaga.

Den kinesiska nakenhunden jag hade passade mig perfekt när det gäller den biten som aktivering och så, men jag fick verkligen nog av pälsvården och har verkligen inget intresse för sådan pälsvård :/

Det är jätte svårt att veta vilken hund man tål. Jag är själv allergisk och tål vår första chi jätte bra, dock så reagerar jag på vår andra chi som vi skaffade i höstas :( Håller på att medicinera för att klara honom och har även skaffat ngt som heter Petalcleanse för att prova. Har dock inte hunnit hålla på med medlet tillräckligt länge för att se om det fungerar..

Jag tycker oxå att det varierar väldigt på chi och chi i viljan att promenera mm ;) Vår första är en riktig soffliggare medans den nya är ett riktigt energi knippe som inte vill göra annat, lite som en mini border:D Allt är skitkul och han bara längtar efter uppgifter. Han får då lite fart på den första så det har verkligen blivit jätte bra och dom älskar verkligen varandra.:love:

Så om du vet att du tål chi bra så försök leta efter någon som kanske har liknande temprament som vår chi nr 2.:idea:

nr2
31898618.jpg

nr1
32077750.jpg

De raser som brukar kallas allergivänliga anses vara allergivänliga just för att de inte fäller och det därmed sprids mindre allergener.
"På köpet" med att de inte fäller får man en päls som växer och som måste klippas eller ryckas. Så nej, mig veterligen finns ingen korthårig hund/utan pälsvård som anses allergivänlig.

Men allergi är som sagt väldigt individuellt.

Schnauzer och soft coated wheaten terrier är andra raser som anses allergivänliga. Men som sagt, lite längre päls och pälsvård.

Cesky Terriern fäller inte, men måste alltså då rakas. Vår rakas c:a var tredje månad. Har han inte rasklippt (rasklippningen innebär kortklippt på ryggen och lång päls på ben, under magen och skägg) så krävs ingen pälsvård. Mycket ovanlig ras tyvärr, men väldigt trevlig (inte typiskt terrier beteende)!

Hm, det faller ju lite på ståöronen - men - om du gillar kroppstypen på kinesen och vavvan så kanske italiensk vinthund kan vara något att titta närmare på?? Italienaren "ska" väl vara hyfsat allergivänlig, def. ingen/lite pälsvård iaf, rätta mig gärna om jag har fel:D

Även om det här med allergier är riktigt lurigt, mitt bästa tips är att se till att umgås mycket (så mycket som möjligt...) med föräldradjuren och gärna med valparna också innan du bestämmer dig. Kan inte föreställa mig hur hemskt det måste vara att upptäcka att man är allergisk mot sin lilla valp.

Lycka till! :bump:

Min pojkväns mamma har en shitzu/japansk spets som är allergivänlig. Tog valpar på henne i somras, och även dom är allergivänliga, vad vi vet (shitzu/japansk spets/lhasa apso/bichon havanais).

Shiva har inte sååå lång päls, rakar dock henne ändå eftersom hon trivs bättre med kort, hon blir så himla varm annars. Sen hennes valp, den dom behöll, har vi varken rakat eller klippt än. Dock har hon inte alls samma pälstyp som Shiva.

Shiva. Rakad överallt förutom huvud och ben.
62948_10150097664183065_663948064_7122703_4708177_n.jpg

Lilla lurvet, Mustasch. Oklippt och ser ut som en hårboll...
76321_10150124261493065_663948064_7565405_3166427_n.jpg

Detta säger Wikipedia!

Men det verkar som sagt vara väldigt individuellt, länken ovanför innehåller bara de generellt "snällare" hundraserna. Hoppas du finner en hund som passar dig :)

Starkast har jag reagerat mot amstaff, amstaff-blandningar, pitbull.
Lite OT; jag har också reagerat på Amstaff, Pitbull och Staffe hundar när jag praktiserade på djurklinik. Fick in en hel del av dessa raser/blandisar och så fort jag kom i fysisk kontakt med pälsen så började det svida och klia vilket resulterade i typ nässelutslag vilket försvann efter 30-60 min beroende på. Samma gällde även chefens Basenji; kunde inte hålla i henne eller bära henne utan att det började klia på huden som kommit i kontakt med hunden. Det jag fick höra av min chef var att det kan vara själva huden (inte pälsen) som jag är allgerisk emot gällandes dessa raser. Utan själva det som hundens hud avsöndrar, men kanske lika bra att testa sig hos doktor innan köp av hund för säkerhets skull?

Senast ändrad av en moderator:

Har en bekant som är känslig. Hon skaffade sig en lagotto efter att ha fått låna en sådan i två veckor för att testa ev allergi.
Hennes hund är nu 4 år -hon skaffade den som valp - och vad jag vet har hon inga problem.
Dock badar hon hunden ofta för att minimera risken för allergi.

Vet f ö en som var väldigt allergisk - kunde inte gå på bron där settern suttit- men som inte reagerade på en papillontik.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 688
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 851
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 347
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hejsan! :) Vi är ett par på 22 och 27 år som letar efter hund. Jag är uppväxt med 2 st Chihuahua tikar och söker efter något lite...
2
Svar
28
· Visningar
3 465
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka