Allergivänlig hund.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Aeternum
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 157
  • Visningar Visningar 26 370
Sv: Allergivänlig hund.

Nej, berner sennen som bor här på byn ovanför mig dregglar kopiöst :eek:

Men nu har jag kontakt med en groenendael uppfödare och ger allergitestet klartecken så blir det en grönis :love:

Det är jättefina och lyhörda hundar :love: Hoppas testet är positivt nudå så att säga;)

Ja, eller negativt ska det ju vara egentligen ;) Positivt visar ju positiv för allergi ;)
Men det hoppas jag med, att jag får ett positivt besked :love:

okej, men jag tror det finns flera olika berner sennen.. för dom jag sett dregglar inte alls

jag har tyvärr ingen så positiv bild av den rasen. De jag träffat på (ca 9-11st) har varit väldigt veka/rädda, kass mentalitet, aggressiva.

Jag har bara träffat lagotto (många) som är tvärtom i mentaliteten, dvs som de ska vara.

Himla härlig ras enligt mig (jo, något partisk).
Funderar dock på om den kräver mer än TS kan ge, då endast massor och åter massor av motion inte räcker på långa vägar. En lagotto behöver massor av hjärngympa för att må bra.
Samma sak med en howavart, som TS frågade om. En ren brukshund, inte att rekommendera.

Därför jag la till "så att säga" ;)

men när ska du ta testet? Så man får hålla tummarna! :)

Jag ska boka en tid imorn.
Vet egentligen inte om jag vill veta :crazy: är orolig att de ska slå mina drömmar i kras nu när jag hittat drömrasen

Jag såg att du skrev att du inte ville ha jakt i hunden.

se upp för det med grönisen, en del har bra med jakt.

En grönis är en brukshund och kräver en del. Inte bara motion. Är inte insatt i rasen till 100 % men jag har för mig att olika sorters rädslor är vanligt och du hade mentalt stabil som en viktig egenskap. Även jakten är stor hos många grönisar. Det finns bättre alternativ.

Man ska skaffa hund efter sina förutsättningar, annars gör man det bara svårt för sig själv.Vill man jaga så köper man en pointer. Vill man köra bruks köper man en schäfer. Man gör det onödigt klurigt om man köper en schäfer till jakt. Vill man ha en aktiv sällskapshund så köper man en sällskapshund.

En bra brukshund går inte att ha som enbart sällskapshund. Många säger "men min moster hade en malle och den funkade jättebra utan att behöva göra en massa bruks". Ok, bra för den familjen men hunden i sig var antagligen inte något stjärnexemplar av sin ras och hade kanske inte presterat bra på plan eller i skogen. Har man en bra /U] brukshund utan att aktivera den på ett vettigt sätt så är den antagligen avlivad innan två års ålder efter att den demolerat ett helt hus eller börjat vara knepig mot folk och fä. Om man köper en brukshund med tanken att den inte ska vara "bra" utan mera sällskapsanpassad, ja då är man riktigt ute och cyklar. Vem fan vill inte ha en bra hund?

Sedan förstår jag inte det där med att folk tror att en sällskapshund inte hänger med lika bra i djur och natur som en brukshund. Det är så fel som det kan bli. En sällskapshund med bra kondition orkar precis lika mycket som en brukshund med bra kondition. Det är ingen som helst skillnad. (om vi inte räknar med raser som t ex pekines vars ben kanske hindrar en aning). Mina bichoner (30 cm höga) hänger lätt med på en ridtur, lika lätt som min dobermann. Håller man ett lagom hull på hunden samt har den i kondition så orkar den, även om det är en sällis.

Jag föreslår: En spaniel av utställningsvariat, eller kanske någon retriever av utställningsvariat. Dalmatiner eller mellanpincher. Vet inte hur noga du tänker på pälstyper eftersom grönisen nog har den pälstypen som är minst allergivänlig. Jag känner av den pälstypen, men är inte ett dugg allergisk mot dobermann. Vill inte låta tråkig och förmanande men att välja en ras som kräver lite mer än vad man har lust att ge gör en bara olycklig.

Hear hear...

/från hon som ville ha en aktiv sällskapshund, köpte en jaktgolden och snabbt lärde sig ovanstående läxa.

Hur man ens kan sitta och snacka om att Curleyn har mycket jaktlust så den och det går bort.. När man själv tittar på en blandras med Karelare? Hur går det ihop? :crazy:

Jag röstar iallafall på Lagotton, bra storlek, fäller inte, trevliga och "lagomt" aktiva :bow:

Nej, berner sennen som bor här på byn ovanför mig dregglar kopiöst :eek:

Men nu har jag kontakt med en groenendael uppfödare och ger allergitestet klartecken så blir det en grönis :love:

Kan nästan garantera dig att du kommer få problem med en Grönis. Belgiska vallhundar är brukshundar, inga promenadhundar. Dom måste få tänka med skallen och inte bara springa efter en häst. Dessutom har Belgiska vallhundar ofta reservationer och rädslebitar som inte är såå kul att hantera. Plus en hel del social kamp.

kl*

måste bara fråga vad det är du har emot pudel?

måste oxå skriva då att storpudel och mellan/liten/toy har inget med varann att göra igentligen, de ser ut ungefär på samma sätt, men har inte i närheten av samma beteenden, storpudeln är inte rädd av sig så som de små är, storpudel är ju i från början en vattenfågelhund. jag personligen tycker de är grymt fula när de är "pudelklippta" bifogar ett foto på helrakad pudel

indra_nedklippt.jpg

ser mkt bättre ut tycker jag!

säg gärna varför/vad det är du inte tycker om hos pudeln!

Vad det är jag inte tycker om?
Jag tycker att dom är skitfula helt enkelt.
Dom pudlar jag träffat har dessutom varit hyper, ska hälsa på alla, bara springer runt och ingen koll alls.

ang. grönisen. Rädslorna är en period som bara kommer i valpstadiet.
Jakten, enligt uppfödaren (som jag fattat är ganska känd) så har inte dessa kullar särskilt mycket jakt alls.
Jag har inte hittat någon annan ras som faller mig i smaken.

Blandrasen med karelaren har nästan inte heller någon jakt alls.

kl*

måste bara fråga vad det är du har emot pudel?

måste oxå skriva då att storpudel och mellan/liten/toy har inget med varann att göra igentligen, de ser ut ungefär på samma sätt, men har inte i närheten av samma beteenden, storpudeln är inte rädd av sig så som de små är, storpudel är ju i från början en vattenfågelhund. jag personligen tycker de är grymt fula när de är "pudelklippta" bifogar ett foto på helrakad pudel

indra_nedklippt.jpg

ser mkt bättre ut tycker jag!

säg gärna varför/vad det är du inte tycker om hos pudeln!

Håller med dig! Snygg:love:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 317
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 417
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 436
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 768
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI