Allergivänlig hund.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Aeternum
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 157
  • Visningar Visningar 26 370
Sv: Allergivänlig hund.

Vad skulle du rekomendera då?
Det var faktiskt det som den här tråden gick ut på.

Köp ingen hund om du är allergisk, risken finns att dina besvär blir värre och du måste omplacera den. Jag vill inte vara någon glädjedödare men jag har läst om så många hundar av "min" ras (chinese crested dog), som ju också sägs vara en av de allergivänligaste, som har fått omplaceras när ägaren inte längre tål den trots att ägaren besökt uppfödare, lånat hem hundar osv. för att se om de tål den och det har gått bra. Det verkar fungera ett tag för de flesta men allergier är alltid luriga och det är ju inget kul att måsta sälja iväg en hund när man väl fäst sig vid den :(

Funderar du ändå på att köpa hund så köp en rensrasig som du säkerligen har lättare att snabbt hitta ett seriöst och bra hem till än en blandras mix OM du nu nångång skulle bli tvungen att omplacera den pga. din allergi.

*kl*

Jag skulle inte rekommendera Sagas valpar. Felicia och Rocky fäller en massa hår och vi har flera bekanta som är allergisk och de tål dem inte alls. Det kan ju vara så att du inte kan ha kvar hunden pga att de släpper päls och det är ju inte så roligt..

Jag håller på med hästar dagligen och min allergi har inte blivit värre, tvärtom.

Living_Dead: Jag tål både Zita och saga hur bra som helst. Tålde dem även när dom var pyttisar då vi var där.

Ok det är väl bra för dig. Men tänk på att det är väldigt krävande hundar. Fast det vet du väl säkert redan med tanke på att du är kompis med Sandra.

Det är bra :) Så att du inte tar på dig något och sen ångrar dig men det är väldigt snälla hundar, det har du rätt i :)

Mina ridturer 'r på cirka 2-3 timmar i bra tempo. Träna lite agility = Träna hopp, tunnlar, bryggor, tippbrädor, sitt, ligg, disciplin, och promenadkompis = cirka 7km flertal gånger om dagen.

Vad ska jag mer göra då?

Vågar inte säga definitivt. Men min hundallergiska lillasyster ska köpa en Basenji, dem ska tydligen fungra väldigt bra, även för allergiker.

Söta är dem oxå :idea:

Någon annan ras med krullig päls då? De brukar ju inte fälla och är lite allergivänligare. Lagotto? Curly coater retriever portugisisk vattenhund?

Tack för era tips.
Det är då fasen att ingen av dom raserna jag är riktigt sugen på verkar vara lämplig för allergiker. (Rottiskorsning, pitbullkorsning)

Vill även ha tips på raser som ni tror skulle passa mig.
Jag är 20år, bor själv och detta blir min första hund.
Vill ha en hund som kan följa med mig ut på ridturer så småning om, träna lite agility och ha en promenadkompis.
Vill att denna hund ska bli min bästa vän.
Jag är ganska barnslig, lekfullt humör och väldigt laidback.

Kan tillägga att Basenjin är en väldigt lekfull ras. Man måste tydligen ha väldigt mycket humor om man ska ha en sån! Jag följde med lillsyrran när hon besökte en uppfödare och uppfödaren berättade då att dem är väldigt renliga (slickar sig som katter), leker utan problem med större hundar (de har vissa trix som gör att de lätt kan få övertaget, dem ska tydligen t. ex kunde lägga sig och rulla i motsatt riktning och på så sätt överlista hunden den leker med).

De gillar även att sitta på höga höjder och är väldigt keliga, men de gillar inte dåligt väder (afrikanskt ursprung).

Tyvärr ska de tydligen vara svårta att ha lösa, då dem har stark jaktinstinkt och kan dra rätt så långt från sin förare.

Tja, ungefär så mycket jag vet om dem. :idea:

Basenji funderade jag på också till en början. Men slog bort tanken just pga. jaktinstinkten eftersom jag vill kunna ha hunden med mig ut i skogen på ridturen.
Samt att dom inte gillar dåligt väder, här uppe är det alltid svinkallt och det är sällan fint väder.

Tack för länken :) De va intressant.

En jack russel har jag funderat lite på. Men då är grejen, jag vill ha en ganska stor hund, ingen liten.

Funderat lite på en groenendael.
Hovawart är också intressant.
Schipperke också.

Jack russeln är ju en stor hund i ett litet format sägs det ju:p. det finns högställda jrt och parson.
Hade en förut som trodde hon var störst av alla. Skrattade så jag grät när hon hoppade på en grand danois:rofl:

Jo, dom är jättehäftiga.
Men jag vill ändå ha en större, just pga. hästarna. Det är lättare att en liten råkar ut för saker känns det som. Särskilt när man ska ut med hästen i skogen, hästen busar och kanske inte ser denne lille. Nej, jag vill ha en stor hund.

Är själv allergisk och bor i en stuga på 15 kvm men två bearded collies :)

Det finns ingen ras som är mer allergivänlig än andra, man får prova sig fram!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 316
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 416
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 433
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 768
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar