Allergivänlig hund

Q

Qasta

Hej! Min kompis är inte allergisk men så kallad känslig för vissa raser.
Hon söker en hund som inte är så allergiframkallande.
Jag har sökt runt lite och hittat massa trådar där det står att raser som Portugisisk vattenhund, Pudlar osså vidare, passar bra men problemet är att hon vill inta ha för mycket pälsvård och inte behöva trimma/klippa heller.
Finns det någon hund som skulle passa henne? ;)

Om ni ger massa förslag med hundraser så har hon några raser att välja på, som passar henne aktiveringsmässigt, skällighet och sånt.

Schnauzer går tyvärr bort men ifall ni verkligen tycker det så försök skriva ett så bra och övertalande inlägg som möjligt, hehe!
Vet dock inte om det är en trimras? :O

Jag vet såklart att man har inte en garanti att hon inte är känslig mot just den rasen som du tänker på bara för att du inte är det men ni kanske fattar ändå ungefär? ^^

Tack på förhand! <3

Sv: Allergivänlig hund

Schnauzer är definitivt en trimras.

De raser som ofta benämns som "allergivänliga" är hundar som inte fäller päls, t.ex. pudel. Dessa kräver då i gengäld mera pälsvård. Huruvida de behöver trimmas eller inte är upp till en själv att bestämma - hur mycket tid vill jag lägga på kamning/borstning/bad? En helt nedrakad pudel t.ex. kräver väldigt lite pälsvård. Det är endast om man vill ställa ut som man måste ha hunden friserad, är det något som din vän är intresserad av?

Annars tror jag väl att kinesisk nakenhund vore att alternativ, den bepälsade varianten (powder puff)beskrivs ibland som allergivänlig.

Puffen borde vara allergivänlig. Jag har en blandras, 50% puff, som inte fäller ett strå :)

*kl*
Andra halvan i min lilla söta är italiensk vinthund, en hund som jag fullkompligt tokälskar- och de är ju näääästan nakna. Så är det inte pälsen som är problemet, utan stövet mellan stråna, så kanske en sådan eller annan extremt slät/korthårig hund kan vara idé?

Tyvärr tror jag att man inte vet förrän man provat, och då är det ju försent. Och det är inte kul för hunden att behöva flytta runt :(

Vi har en renrasig pudel. Absolut allergivänlig. Fäller inte ett strå, men behöver regelbunden trimning av pälsen då den bara blir längre och längre och längre iom att han inte fäller hår. Vår klipps hos erkänd pudelfrisör ungefär var åttonde vecka, och under sommaren är han kortklippt.

Det man dock ska komma ihåg är att pudlar inte har någon underull i pälsen vilket gör att de inte håller värmen lika bra som andra långhåriga raser, även om man låter pälsen växa ut en bit. Det är ingen ras jag skulle släppa ut i en hundgård när det är kallt och ruggit och sedan låta sitta där halva dagen. Vår grabb vill gärna ha ett litet täcke på sig när han är ute om det är regnigt och kallt.

Jaså? Det visste jag inte. :O

Till er alla: Finns det verkligen inte någon hund som varken behöver mycket pälsvård eller behöver trimmas? :)

Jag har lite allergi mot hundar, och kan säga att av de raser som inte är kända som allergivänliga så har jag tålt utmärkt långhåriga raser, även sådana som fäller...korthåriga raser är det bara vissa som jag tålt bättre..bl.a min chihuahua jag hade. Överlag så tål jag alltså långhåriga bättre än korthåria.
De hundar jag känt mest allergi mot är amstaff/pitbull-raser/blandningar. Raser jag tålt är kinesisk nakenhund PP, yorkshire terrier, alaskan malamute, chihuahua och prazsky krysarik. Men det där är säkerligen väldigt individuellt, både hos människor och olika individer av samma hundras. Så det gäller nog att testa på ett tag innan

Tror att det där är väldigt individuellt. Finns ju en del "allergivänliga" raser som rekommenderas; de som inte fäller, t ex perro, pudel, schnauzer osv.

Min pappa är väldigt allergisk mot det mesta; pälsdjur (i synnerhet katter och hästar), gräs, pollen, hö, ja allt det där.
Han fixar alla hundraser (som han umgåtts nära med hittils) som är långhåriga. Alla korthåriga som han spenderat tid med reagerar han på direkt.
Vår teori är att pälsen inte spelar så stor roll, däremot avlagringarna och de kommer ju fram enklare på en korthårig hund. Han fixar en pudel lika bra som min långhåriga BC eller som mammas new foundlandshund.

En rottweiler eller en boxer däremot är katastrof, det räcker att han är i närheten och klappar lite så får han stora utslag och svullnar i halsen.

Enda undantaget med de långhåriga hundarna är saliven; min BC går fint (hon dregglar ju inte, så enda gången han kommer i kontakt med hennes saliv är om han tar i en leksak som hon just hållt i) men om nuffen slickar på honom får han reaktioner direkt.

Har hört några till som fungerar likadant; långhåriga funkar men inte korthåriga.

Man kan vara allergisk eller överkänslig mot olika saker på en hund. Det kan vara pälsen, dammet i pälsen, hudavlagringar, urin, saliv eller något hunden ätit t ex. Det kan innebära att din kompis klarar en hund men inte en annan i samma ras.

Som jag ser det så är det allra bästa om din kompis kan få reda på vad hon reagerar på, göra något slags test. Det näst bästa är att träffa ett antal olika hundar i den eller de raser man har tänkt sig. Om det är något livsmedel som h*n vet att h*n reagerar på så bör hunden inte ha ätit det på några dagar.

det beror ju på vad hon vil göra med hunden? hur vill hon aktivera den?

Curly coated reteriver? Dock är det ingen renodlad sällskapshund på nått vis.

Min moster är allergisk och har alltid velat haft en hund. Hon har nu haft en labradoodle hos sig dygnet runt i mer än 3 månader utan att visa minsta lilla allergi.

Labradoodle, korsning labrador och pudel.

Jag vet inte hur mycket pälsvård det är med dem men det kanske kan vara något att titta på.

Är framavlade för att bland annat fungera som ledarhundar åt just pälsallergiker.

Precis som redan skrivits i tråden så är allergi så otroligt individuellt.
Pappa min reagerar på alla hundar, oavsett pälstyp, medans jag själv blir dålig utav långhåriga hundar.
Jag klarar alltså korthåriga hundar utan problem och äger två staffordshire bullterriers.

Jag har haft en bichon frise som alla tålde, utom mamma...
Där var det en del pälsvård, men vi höll honom nerklippt och då gick det bra.

Sedan köpte vi en Schapendoes och den har till och med mamma tålt.
Vi borstar 1 ggr/veckan och klipper ner henne på sommaren. Och jag tycker inte att det är någon pälsvård att tala om.
Sedan tappar hon inget hår heller:)

Själv är jag riktigt allergisk mot "kladdiga" stövarpälsar. rottisar, staffar osv.
Även schnauzer och vorster....

* Jenny *

Jag vet folk som varit superallergiska mot rottweiler, men som klarat av saluki fint, jag vet folk som varit jätteallergiska mot saluki, men klarat greyhound fint. Jag vet folk som egentligen är allergiska men klarar både pumi, whippet och shiba (dvs, tre olika raser med helt olika päls).

Jag tror att du och din vän FÖRST bör kolla vad din vän ska göra med hunden. Vad kan hon erbjuda den för liv och har hon några krav mer än att den ska vara allergivänlig? Leta upp passande raser, kolla vilken som är mest intressant och leta efter en uppfödare ni tycker verkar bra. Besök uppfödaren och kolla om din vän klarar av hundarna utan att känna av sin allergi. Kanske kan hon vara hundvakt åt någon hund ur aktuella rasen för att se hur det fungerar om hon träffar den längre än någon enstaka timme?

JAG gillar verkligen Schapendoes men jag vet tyvärr inte hur den är till sättet? Hon har aldrig haft hund tidigare. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 261
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 524
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Min sambo och jag ska/vill skaffa vovve nästa år, något jag längtat efter länge och nu har tillfället när vi kan vara hemma med valp...
2
Svar
35
· Visningar
3 814
Senast: bollen__
·
S
Övr. Hund Hej! Mina båda föräldrar är pälsallärgiker, men jag vill mer är någonting annat ha en hund. Jag har forskat lite omkring...
Svar
13
· Visningar
3 005
Senast: Lycanthrope
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka